12

Belangrijkste kenmerken van een kind met een ASS zijn: 1. het kind vertoont een afwijkende ontwikkeling op het gebied van communicatie, zowel verbaal als non-­‐verbaal, 2. het kind heeft veel moeite met sociale regels van communicatie, zoals het beginnen en voeren van een gesprek, 3. het kind slaagt er slecht in om een goede theory of mind te ontwikkelen, waardoor ze zich niet kunnen verplaatsen in het perspectief van anderen en geen rekening houden met anderen, 4. het kind reageert anders dan volgens de sociale normen en gewoonten, 5. het kind begrijpt de figuurlijke en verbeeldende betekenis van taal veel minder 6. het kind doet niet aan sociaal lachen en kijkt langs mensen heen, maakt weinig oogcontact, staart, 7. het kind maakt als baby wel geluiden maar zonder communicatief aspect, 8. het kind spreekt met een vlakke intonatie en robotachtig, 9. het kind houdt zich stijf en gestrekt wanneer het opgepakt word en houd hier duidelijk niet van, 10. het kind vertoont stereotiep gedrag; het is voortdurend met dezelfde dingen bezig en gaan niet/nauwelijks op ontdekking, 11. het kind speelt graag alleen, 12. het kind reageert traag op prikkels of is overdreven prikkelgevoelig. b. PDD-­‐NOS PDD-­‐NOS = Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified. Dit is een vorm van autisme waarbij kenmerken van een autistische stoornis aanwezig zijn, maar niet zodanig dat we de diagnose autistische stoornis kunnen stellen. Deze problematiek komt vaak pas naar voren tijdens de basisschoolperiode. Vanaf dan moet een kind zich namelijk kunnen aanpassen aan de groep en wordt het communiceren met anderen belangrijk. Behandeling van autistische stoornissen. Een echte behandeling/genezing bestaat niet. Wel wordt er naar gestreefd om iemand met autisme zo goed mogelijk te leren omgaan met zijn beperkingen. De normale ontwikkeling wordt zoveel mogelijk gestimuleerd en probleemgedrag zoveel mogelijk afgeremd. Belangrijke aandachtspunten zijn: 1. het functioneren van het kind in sociale situaties verbeteren, 2. het kind leren omgaan met veranderingen door een basis en structuur van regelmaat aan te leggen waarop het kind kan vertrouwen, 3. het kind een overzichtelijke en beschermende omgeving bieden. Vooral in de puberteit raken autistische kinderen verward door de veranderingen in zichzelf en doordat het contact met leeftijdsgenoten steeds belangrijker wordt.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication