13

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” Augustus 22 — September 22 [54] I Interview met Ria Barendregt van de Voedselbank Zoals al gemeld stond het bestuur van de Sv-HN op zaterdag 2 juli op de zomermarkt die door de wijkraad Graan voor Visch was georganiseerd. Op een gegeven moment komt er een dame bij ons staan en die stelt zich voor als Ria Barendregt, van de voedselbank Haarlemmermeer. Meteen kreeg ze een tasje in haar handen gedrukt maar ze zei dat ze dat wel wilde aannemen en de infobladen lezen als daar tegenover stond dat we ook aandacht konden besteden aan het probleem van senioren in armoede. We kregen een visitekaartje in onze handen gedrukt. Onder haar naam staat de specificatie: klantenbelang. We spraken af dat we haar zouden mailen en een afspraak maken voor een interview en zo gezegd, zo gedaan. Maar wat wil Ria Barendregt nu concreet van onze vereniging? Wat is het belang van de voedselbank en haar functie daarin voor onze vereniging? Alvorens tot de kern van de zaak te komen vertelt ze het een en ander over zichzelf. Ria is in Amsterdam geboren en woont nu op een woonboot langs de Cruquiusdijk ter hoogte van Vijfhuizen. Ze heeft heel veel verschillende functies bekleedt in het verleden en is nog steeds zeer actief op maatschappelijk gebied. Momenteel o.a. als bestuurslid klantenbelang bij de voedselbank; en nu komen we bij de kern van de zaak. De Voedselbank is erg in de picture. Ria fungeert als link/communicatie tussen de voedselbank en de samenwerkingspartners zoals de gemeente, Meerwaarde, VluchtelingenWerk, scholen e.d. Er is in 2016 door de TU-Delft onderzoek gedaan en toen is gebleken dat 13% van de Haarlemmermeerse bevolking 65+ was. Het klantenbestand van de voedselbank kwam daarmee overeen. Er is veel armoede onder de 65+ers , maar velen durven zich niet te melden bij de voedselbank. Veelal uit schaamte en angst dat het teveel werk is om zich aan te melden . Ria benadrukt dat men zich absoluut niet hoeft te schamen en dat het aanvragen van een voedselpakket helemaal niet moeilijk is. -Je meldt bij de gemeente dat je een voedselpakket wilt. -De melding gaat direct naar de ambtenaar die adviseert. -De voedselbank krijgt binnen twee weken het advies door, waarbij strenge privacy regels in acht worden genomen. Daartoe tekenen alle vrijwilligers van de voedselbank een verklaring waarin de privacy van de klanten wordt gewaarborgd. Nogmaals: wat kunnen wij voor jou en de voedselbank betekenen? Wat is het doel van dit interview? Ria hoopt dat leden van onze vereniging die het moeilijk hebben en in stille armoede leven door dit te lezen de stap kunnen gaan zetten om zich te melden bij de voedselbank. Ze hoopt dat ze de schaamte kan wegnemen en de drempel kan verlagen. Dank je voor dit interview, we hopen dat het het gewenste resultaat zal hebben! Christine Veling [ 13]

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication