0

NR. 55-2022 I N F O B L A D [55] October 22 - November 22 Herfst in beeld CONTRIBUTIE / LIDMAATSCHAP.  Basis lid (donateur) minimaal € 10,- p.p. p.j.  BA lid (Basis + Activiteiten) minimaal € 25,- p.p. p.j.  BB (Basis + Activiteiten en Biljarten) minimaal €35,-. p.p. p.j. Meer informatie op onze website https://sv-hn.nl/leden-administratie Bus reserveren: tussen 18:30 en 19:30 uur Telefoonnr.: 06 550 567 83 https://bus.sv-hn.nl/ [ 1 ] INHOUD: 02 -BESTUUR 03/04 – Verslag ALV 2022 05/06—Wijsheid in de Zorg Deel 4 08/09 - Voedselbank en Armoede 11 -Woordzoeker 13 –Informatie Bus 15 -Activiteiten SvHN 16 -Gegevens SvHN

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] [vervolg van pagina 2] Van de voorzitter : CHRISTINA VELING Vanuit het bestuur L.s. Voor u ligt het oktober/november nummer van ons infoblad. Bij het schrijven dezes is het half september en we willen u via dit blad bijpraten over de gebeurtenissen van de afgelopen zomer en vooruit kijken naar een nieuw seizoen. Terwijl ik dit schrijf gaat het buiten behoorlijk tekeer. De regen komt met bakken uit de hemel en tussen de buien door schijnt de zon. De zomer die we achter ons laten was warm en droog, soms zelfs onverdraaglijk heet. We hopen dat u het goed heeft doorstaan en het hoofd koel heeft weten te houden. Wellicht bent u fijn op vakantie geweest en uitgerust weer huiswaarts gekeerd. Ondertussen zijn de activiteiten van de Sv-HN onverminderd door gegaan , echter wel met duidelijk minder deelnemers. We hopen dat de oorzaken daarvan de zomervakantie en de warmte zijn geweest. Er heeft zich deze zomer een nieuw fenomeen voorgedaan; de dinsdagmiddag bridgeclub heeft zogenaamde ''zomergasten'' gekregen. Een vijftal personen die vanwege de zomerstop van hun eigen bridgeclub gezellig bij ons zijn komen bridgen Dit fenomeen vraagt om apart beleid van het bestuur, hoe hiermee om te gaan? Administratief is dit nogal ingewikkeld, moeten deze mensen tijdelijk worden ingeschreven en dan vervolgens weer uitgeschreven? Dat vergt wat van de ledenadministratie. Dus werk aan de winkel voor het bestuur, iets om goed over na te denken, zodat we volgend jaar goed voorbereid zijn als zich weer zomergasten aandienen. . Inmiddels hebben we de jaarlijkse verplichte Algemene Jaar Vergadering achter de rug. Verderop in dit blad treft u het verslag daarover aan. De opkomst was teleurstellend, maar de leden die er waren hebben goed van zich laten horen, over wat er wél en wat er niet goed gaat binnen de vereniging en wat men veranderd zou willen zien. Zo vroeg één van de aanwezige leden, een mevrouw van 92 jaar, zich af wat het bestuur eigenlijk doet behalve de tent draaiende houden. Een heel goede vraag op zich, echter, via dit infoblad én onze website worden de leden nauwgezet op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen van het bestuur. Zo heeft het bestuur op 2 juli j.l. op de zomermarkt gestaan in Graan voor Visch die was georganiseerd door de Wijkraad en op die manier kennis gemaakt met Mw. Ria Barendregt van de voedselbank, die op de ALV een presentatie heeft gegeven. Het verslag daarvan treft u ook verderop in dit blad aan! Rest mij nog u een goede, kleurrijke herfst toe te wensen . Geniet van alles wat de natuur u te bieden heeft en kijk naar elkaar om. Namens het bestuur, Christine Veling, voorzitter [ 2 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] Verslag ALV op 14 september2022 (I) Verslag van de Algemene Ledenvergadering van de Sv-HN op 14 september 2022 Aanwezig namens de JvG: Thea van Breukelen, scheidend voorzitter en Caroline, opvolgster van Thea. Aanwezig namens de Sv-HN: Cor van der werf, penningmeester, Albert van Driest, webmaster en Christine Veling, voorzitter Aantal leden: 20 (inclusief de barvrijwilliger). -De voorzitter opent de vergadering en heet allen van harte welkom. -Er wordt een minuut stilte in acht genomen om de leden die ons het afgelopen jaar ontvallen zijn, te gedenken. -Vanuit het bestuur: er is dringend behoefte aan bestuursleden, met name een secretaris. Er wordt een beroep gedaan aan allen om zich heen te kijken naar mensen die het bestuur willen komen versterken. -De voorzitter meldt als positief punt dat het belastingteam weer compleet is en de aangiftes weer ouderwets in het gebouw zullen plaatsvinden. -Financiën: het financieel overzicht over 2021 is door de kascommissie, zijnde Elly Rijpkema en Tonny Scheurs goedgekeurd. Beide dames zijn bereid ook volgend jaar als kascommissie te fungeren. -Tijdens de vragensessie kwam er een klacht over de Regio Rijder. De voorzitter wijst op het feit dat enkele jaren geleden, nog vóór het Corona tijdperk, er een oproep in het infoblad heeft gestaan om klachten over de Regio Rijder te melden. Daar heeft niemand toen op gereageerd. De Sv-HN kan daar verder niets mee. Er wordt gewezen op het feit dat de vereniging een eigen bus heeft, die echter niet 's avonds rijdt en ook niet in het weekend. -De voorzitter legt uit hoe de JvG en de Sv-HN zich tot elkaar verhouden. De Stichting de Jeugd van Gisteren is een autonome stichting met een eigen bestuur. Zij is eigenaar van het gebouw, de grond waarop het gebouw staat is echter van de gemeente. De Sv-HN huurt het gebouw de gehele week van maandagochtend half negen tot vrijdagmiddag 17.00 uur, met uitzondering van de donderdagochtend. De avonden en het weekend wordt het gebouw aan andere clubs verhuurd. Alle huurders, dus ook de Sv-HN, hebben zich te houden aan de richtlijnen en het beleid van de Stichting. -De voorzitter geeft het woord aan Thea van Breukelen, nu nog voorzitter van de stichting De JvG, zij legt uit wat het beleid is ten aanzien van de barvrijwilligers, dit omdat er wat misverstanden zijn ontstaan over het wel of niet bedienen aan tafel. Zij legt uit dat de stichting haar inkomsten haalt uit de verhuur van de zaal én – niet in de laatste plaats- uit de verkoop van drankjes aan de bar. Het is dus niet de bedoeling dat men alleen om een glas kraanwater vraagt. Dat kan bij geen enkele horecagelegenheid. Wij zijn een besloten horecagelegenheid. De prijzen voor de drankjes zijn bewust laag gehouden zodat iedereen koffie, thee of een frisdrankje kan bestellen. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als er een pilletje moet worden geslikt, kan men aan de bar een glaasje water vragen. [ 3 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” Oktober — November 22 [55] Verslag ALV op 14 september2022 (II) De barvrijwilligers zijn geen kelners of serveersters. Er wordt van de bezoekers verwacht dat ze hun drankjes aan de bar afhalen. De barvrijwilligers zijn ook senioren die 4 tot 5 uur per middag aanwezig zijn, en na afloop ervoor moeten zorgen dat alles weer afgewassen wordt en de tafels en toiletten moeten schoonmaken. Verder stelt Thea dat helaas door de stijging van de prijzen van energie er zuinig moet worden omgesprongen met de verwarming. De temperatuur in de zaal zal maximaal 20 graden zijn, dus warme kleding is geboden. Ook mogen de deuren niet onnodig open staan zodat de warmte niet naar buiten kan. Alleen de barvrijwilligers mogen aan de thermostaat zitten. Een en ander zal ook zijn weerslag hebben op de huurprijs van het gebouw. En dus ook consequenties hebben voor de contributie van de leden van de Sv-HN. -De voorzitter van de Sv-HN dankt Thea hartelijk voor haar toelichting. Er volgt een korte pauze! - Vervolgens is het woord aan Mw. Ria Barendregt van o.a. de voedselbank. Zij vertelt dat er veel verborgen armoede heerst en legt de nadruk op het feit dat men zich niet hoeft te schamen ervoor uit te komen dat men hulp van de voedselbank nodig heeft omdat men niet rond komt. De drempel is nog erg hoog voor veel mensen. Er is pas een “Stichting Kinderen van de voedselbank” opgericht waar ouders een kledingpakket en bijv. nieuwe schoenen voor hun kinderen kunnen halen. En onlangs is er een samenwerkingsverband aangegaan met de Stichting Jarige Job, speciaal voor kinderen van behoeftige ouders om ervoor te zorgen dat die kinderen hun verjaardag op een volwaardige manier kunnen vieren, op school kunnen trakteren en zodoende volledig mee kunnen draaien in de maatschappij en geen outcast worden. Ria benadrukt het belang van solidariteit met elkaar en het belang van omzien naar je naaste. Daar mankeert het in onze maatschappij tegenwoordig nogal aan, helaas! Voor meer informatie aangaande de voedselbank kunt u bellen met Mw. Barendregt, telefoonnummer: 06-55348272 De voorzitter dankt alle aanwezigen en in het bijzonder Ria Barendregt voor hun bijdrage aan deze Algemene Leden Vergadering en wenst een ieder wel thuis. Christine Veling, voorzitter SV_HN [ 4 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] Wegwijs in de zorg – hoofdstuk 4 (I) U heeft thuis zorg en verpleging nodig! Ons huidige zorgstelsel is erop gericht om mensen zo lang mogelijk thuis t laten wonen. Dat betekent dat er veel meer hulp aan huis wordt geboden, ook als er verpleging en verzorging nodig is. Welke medische zorg kunt u thuis krijgen, van wie en wat zijn de kosten? Wat is wijkverpleging? Als u thuis woont, kan het zijn dat u op enig moment hulp nodig heeft. U kunt bijvoorbeeld niet meer zelf het huis schoonmaken, u hebt iemand nodig die u helpt met wassen en aankleden of u hebt een operatiewond die verzorgd moet worden. U kunt allerlei hulp krijgen waardoor u zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen. In grote lijnen zijn er twee soorten ondersteuning die elk op een andere manier worden geregeld: wijkverpleging en thuishulp. Thuishulp is praktische hulp die u regelt via de gemeente. Denk aan huishoudelijke hulp, een boodschappendienst of maaltijdverzorging. Maar ook dagopvang of individuele begeleiding zodat u onder de mensen kunt blijven komen. Voor thuishulp gaat u naar het WMOloket van uw gemeente. Wijkverpleging is verpleging en verzorging bij u thuis. Bij verpleging kun t u denken aan verpleegkundige handelingen zoals injecties toedienen, wonden vezorgen, bloedsuiker bepalen, een katheter verwisselen, sondevoeding toedienen en een stoma verzorgen. Verzorging houdt in dat er hulp is bij de dagelijkse verzorging, zoals douchen, wassen, aankleden, het aan-en uittrekken van steunkousen en de toiletgang. In plaats van 'wijkverpleging' wordt ook wel de term 'thuiszorg' gebruikt. Maar wijkverpleging houdt nog veel meer in. De verpleegkundigen die bij u thuis komen, bieden een luisterend oor, geven advies en voorlichting, beantwoorden vragen en bekommeren zich behalve om de patiënt ook om de mantelzorgers. Wanneer hebt u recht op verpleegkundige hulp thuis? U komt in aanmerking voor wijkverpleging als u een ziekte. Een beperking of dementie hebt en daarbij verpleging met persoonlijke zorg nodig hebt. U kunt tijdelijk zorg krijgen, bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname. Maar wijkverpleging kunt u ook voor langere tijd krijgen. Veel ouderen krijgen wijkverpleging omdat ze steeds minder mobiel worden. Het lukt ze niet meer om zichzelf te wassen en aan te kleden. De hulp is dan voor onbepaalde tijd nodig. Zo regelt u medische zorg thuis Veel mensen zien op tegen het aanvragen van zorg. Waar heb ik recht op? Bij wie moet ik aankloppen? Wat voor papierwerk komt erbij kijken? Gelukkig regelt het zich in veel gevallen zelf. Vervolg op pagina 6 [ 5 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] Wegwijs in de zorg – hoofdstuk 4 (II) Via de huisarts of wijkverpleging Als u nog geen thuiszorg ontvangt staat het u vrij om zelf een aanbieder bij u in de buurt te zoeken en daarmee contact op te nemen. Dit kan buiten de huisarts om. Voor wijkverpleging heeft u namelijk geen verwijzing van de huisarts nodig. Wanneer u een organisatie benadert, zal er een afspraak met u worden gemaakt. De wijkverpleegkundige kijkt in overleg met u wat er nodig is. Misschien komt er al regelmatig iemand bij u thuis, bijvoorbeeld een wijkverpleegkundige of een huishoudelijke hulp van de thuiszorg. Wanneer u medische zorg nodig hebt, kunt u dat met hen bespreken. U hebt voor wijkverpleging weliswaar geen verwijzing nodig, maar het met uw huisarts bespreken kan geen kwaad. Misschien kan hij of zij u helpen om een geschikte thuiszorgorganisatie te vinden bij u in de buurt. Na een ziekenhuisopname Als u een ziekenhuisopname hebt gehad en u hebt thuis nog verpleging nodig, dan regelt een transferverpleegkundige van het ziekenhuis de zog voor u. De transferverpleegkundige kijkt welke thuisorganisatie de zorg kan aanbieden en overlegt op welk moment de zorg in gang kan worden gezet. Dat hangt af van de beschikbaarheid van mensen, maar ook van medische hulpmiddelen of medicijnen die besteld moeten worden. De transferverpleegkundigen regelt de hulpmiddelen, zoals een hoog-laagbed of een postoel. De apotheek van het ziekenhuis bekijkt welke medicijnen u thuis nodig hebt. De transferverpleegkundige zal luisteren naar uw wensen en er, waar mogelijk, rekening mee houden. Ook kan hij of zij u uitleggen hoe het zit met de vergoeding van de zorg. Wie beoordeelt welke zorg u krijgt? Wanneer u wijkverpleging aanvraagt, zal een wijkverpleegkundige van de thuiszorgorganisatie beoordelen of en voor welke hulp u in aanmerking komt. Dat kan buiten de huisarts om. De wijkverpleegkundige komt bij u langs voor een gesprek. Op basis daarvan wordt in samenspraak met u bepaald wat voor zorg u nodig hebt: welke zorg is er om uw gezondheid te verbeteren of op niveau te houden? Ook kijkt de wijkverpleegkundige wie de zorg gaat leveren en hoe alles georganiseerd wordt. Zij/hij geeft een indicatie af. Die hebt u nodig om de kosten van de zorg vergoed te krijgen van uw zorgverzekeraar. Hoe lang duurt het voor dit geregeld is? Wijkverpleging kan doorgaans snel geregeld worden. Als duidelijk is dat u acuut hulp nodig heeft, dan krijgt u die in de regel binnen 24 uur. Als u de zorg niet direct nodig hebt, kan het iets langer duren. In ieder geval moet worden voldaan aan de zogeheten Treeknorm. Volgens die landelijke norm moet wijkverpleging altijd starten binnen zes weken, maar dat is in het uiterste geval. Verreweg de meeste mensen worden binnen vier weken geholpen. In het infoblad december 22 / januari 23 het vervolg op Wegwijs in de Zorg! [ 6 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] AANMELDINGSFORMULIER SvHN Dhr.—Mw. * (*doorhalen wat niet van toepassing is) Voorletters en naam: LID WORDEN? Ledenadmin@Sv-HN.nl Stuurt u het aanmeldingsformulier op, één p.p., vergeet dan niet om akkoord te gaan met automatische incasso en het bedrag in te vullen. Verstuur per post aan: Geboorte datum: _ _ - _ _ - _ _ _ _ Adres: (Straat nr. postcode en Wpls) Seniorenvereniging HN Ledenadministratie Beemsterstraat 4, 2131 ZB Hoofddorp. Heeft u vragen over zorg, geldzaken, werk, gezin, gezondheid, wonen of activiteiten in uw buurt? [_] Ik word Basis lid (donateur) [_] Ik word Basis lid plus activiteiten € 10,= € 25,= [_] Ik word Basis lid plus activiteiten/Biljarten € 35,= X kruis aan wat van toepassing is Telefoon nr.: Mobiel nr: Mailadres: Wilt u het INFOBLAD ontvangen in uw [_] Brievenbus of [_] Digitaal (gebruiken uw emailadres) t.b.v. de penningmeester automatische incasso [JA / NEE *] Bankrekening t.b.v. automatische incasso: iban NL _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ten name van: ____________________________________ Het bedrag wat automatisch mag worden geïncasseerd € _____,___ Datum _ _ - _ _ - 20 _ _ Handtekening: [_] ik ga akkoord met verwerking van gegevens I.v.m. eventuele korting: Bij welke zorgverzekering bent u nu? [F04] [ 7 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” Oktober — November 22 [55] STILLE ARMOEDE (I) Het hier volgende artikel sluit feilloos aan bij het verhaal van de voedselbank van Ria Barendregt. STILLE ARMOEDE onder ouderen zonder buffer De inkomenspositie van senioren staat al lang onder druk. Pensioenen zijn jarenlang niet geïndexeerd en de recente extreme prijsstijgingen van gas, olie, benzine en voedingsmiddelen hakken er stevig in. Meer dan de helft van de senioren (54%) maakt zich grote zorgen over hun financiën en verwacht dat de inflatie nog lang blijft duren. Bijna een kwart (23%) heeft de afgelopen maanden moeite om rond te komen. De AOW en het (aanvullend) pensioen waren altijd het sociale vangnet voor de oude dag, zodat ouderen – ook in tijden van crisis - klappen konden opvangen. Maar nu de prijzen de pan uitrijzen, staat het stelsel steeds verder onder druk. Vooral de verhalen van senioren die geen buffer of spaarpotje hebben (één op de acht) zijn schrijnend. Door de inflatie is 54% van hen genoodzaakt te bezuinigen op boodschappen en extra's. Bij een onverwachte grote uitgave van 400 euro zou één op de drie senioren zonder buffer niet meer weten hoe ze de rest van de maand moeten rondkomen. 16% ziet nu soms al af van zorg die eigenlijk nodig is, vanwege de kosten. 12% vervangt de avondmaaltijd door brood of soep en 4% ziet weleens af van een maaltijd. De kloof tussen rijke en arme ouderen is groter geworden. De financiële ongelijkheid in Nederland is door de crisis ook onder senioren groter geworden. Voor bijna vier op de vijf senioren zijn de prijsstijgingen reden om de uitgaven aan te passen. Zes op de tien deelnemers aan het onderzoek gaan door de extreme inflatie bewuster met geld om. Een bijna even grote groep let meer op het energieverbruik: zij zetten bijvoorbeeld de thermostaat een graadje lager of gebruiken minder warm water. Bijna één op de drie bespaart op brandstof en ook veel senioren besparen op boodschappen en op vrijetijdsbestedingen. Toenemende armoede Hoewel Nederland tot de rijkste landen van Europa behoort, bestaat armoede ook hier. Mensen die weinig geld en vermogen hebben, kunnen last hebben van schaamte, stress, depressies, sociale uitsluiting, noodzakelijke aanpassing van de woonsituatie, gezondheidsproblemen en eenzaamheid. Één op de drie senioren ziet in de naaste omgeving de armoede toenemen. De “stille” armoede lijkt juist in deze periode van prijsstijgingen zichtbaarder te worden. Meer dan een kwart van de senioren komt bij onverwachte grote uitgave (van 400 euro of meer) in de problemen. Als een degelijke uitgave zich voordoet, zal 22% van alle senioren het de rest van de maand zuiniger aan moeten doen, en 5% kan dan helemaal niet meer rondkomen. Bij die laatste groep gaat het om senioren zonder financiële buffer. Bij zo'n onverwachte hoge kostenpost heeft 33% uit deze groep zonder buffer geen idee hoe ze de rest van de maand rond moeten komen. [ 8 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” Oktober — November 22 [55] STILLE ARMOEDE (II) Grotere rol overheid? Twee op de drie senioren vinden dat de Nederlandse overheid te weinig doet. Senioren verwachten dat de hoge inflatie nog wel een aantal jaren aan zal houden. Het huidige maatregelenpakket van de overheid om de lage en middeninkomens tegemoet te komen (via energietoeslag, btw-verlaging op energie en accijnsverlaging op benzine en diesel) voelt voor de gemiddelde senior als een druppel op een gloeiende plaat. Twee op de drie senioren die deelnamen aan het onderzoek zijn van mening dat de overheid te weinig doet om prijsstijgingen te beteugelen. Noot; het onderzoek 'Koopkracht, inflatie en armoede onder senioren is in opdracht van KBO-PCOB uitgevoerd door het Nationale Seniorenpanel. Dirk Storklaan 63A - 2132 PX Hoofddorp Voedselbank Haarlemmermeer zet zich in voor mensen die, om wat voor reden dan ook, tijdelijk niet in hun eigen levensbehoefte kunnen voorzien. Dit doen wij door het wekelijks verstrekken van gratis voedselpakketten aan gezinnen die na gedegen financiële screening voldoen aan onze criteria. Wij krijgen al het voedsel gedoneerd door derden. Voedselbank Haarlemmermeer is aangesloten bij de Vereniging Nederlandse Voedselbanken. Transparantie staat bij Voedselbank Haarlemmermeer hoog in het vaandel. Via de website willen wij u als bezoeker dan ook open en eerlijk informeren. Wij nodigen u uit om rustig door deze website heen te surfen. Heeft u geen tijd om alle pagina’s door te lezen, lees dan onze beknoptere informatiefolder om een indruk te krijgen hoe Voedselbank Haarlemmermeer werkt en wat de norm is waar onze klanten aan moeten voldoen. Mocht u na het surfen nog vragen en/of opmerkingen hebben, schroom dan niet contact met ons te leggen. Onze vrijwilligers staan klaar om u te helpen. Website Hoofddorp: https://www.voedselbankhaarlemmermeer.nl/ Algemeen e-mail adres: secretaris@voedselbankhaarlemmermeer.nl [ 9 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] STEUN ONZE ADVERTEERDERS DE JEUGD VAN GISTEREN is GESLOTEN op alle christelijke feestdagen. Dus dan geen SvHN activiteiten. [10]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” Oktober — November 22 [55] WOORDZOEKER OCTOBER S C H O O T K I N D G IJ M A C C V P I N G U I N E Z S A F H H B R E E L N E K E T K D P A U O T IJ S O V V E K H A N IJ U I A U T B E P O E D E R E N F L W R T G U E T L R E R E I F N A E T S V R E R M Z P V G E A A A L E O G G I E A O E I U A A T R D P O T E J K C T N S M E N I O R L R M R J J H G E T E H O E R A A T J E D E T S AARTSLUI AFPIJNIGING NATIE CHAUFFEUSE OPGELD HOERAATJE KEELRIEM KIKKERVIS LATENT MAATGEVEND THEEZAKJE TIMER HOUTSOORT PERGOLA IJSKAR JAPEN OPTREKJE PINGUIN TEKENLEER VEENDAM VERZOT VOLMACHT VRIJBURGER SCHOOTKIND WELDRA SCHUILNAAM STEDE ZEEOEVER [ 11]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” Oktober — November 22 [55] JvG zoekt nieuwe vrijwilligers! JvG zoekt nieuwe vrijwilligers! JvG valt en staat met inzet van enthousiaste en gemotiveerde vrijwilligers. Kom jij ons team versterken? Wat krijg je ervoor terug? - Vooral gezelligheid en waardering - Kleine onkosten vergoeding. Voor vragen en/of informatie, bel gerust: 06 – 109 68 360 (Wout Gerritsen) Elly, erkend MAGNETISEUSE bij lichamelijke klachten, Stress, Depressief ? Ik bied u hulp via positieve energie. Regie over uw eigen afscheid [ 12 ] www.dunweg.nl

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] I De SeniorenBus U kunt gebruik maken van de bus voor alle bestemmingen binnen Haarlemmermeer-Noord zoals: - Bezoek met medische, sportieve, sociale en/of culturele bestemming - Bezoek aan familie, vrienden, winkels, overheidsinstellingen e.d. TARIEF Binnen Haarlemmermeer-Noord Hoofddorp Badhoevedorp Zwaanshoek RESERVERING U kunt een zitplaats in de bus reserveren als u tussen 18.30 en 19.30 uur een telefonische afspraak maakt met de dienstdoende chauffeur. (niet op vrijdag en zaterdag) BEL DAARVOOR: 06 505 567 83 LET OP!!!: DE VOICEMAIL WORDT NIET AFGELUISTERD U KUNT OOK GEBRUIK MAKEN VAN DE BUS VOOR BESTEMMINGEN BUITEN HAARLEMMERMEER-NOORD Standaard tarieven Spaarne Gasthuis, Heemstede Oogkliniek OMC, Haarlem VU Medisch Centrum, A'dam Nieuw-Vennep en Heemstede Zwanenburg Enkeltje 7,00 euro Spaarne Gasthuis, Haarlem Zuid 8,00 euro 9,00 euro 10,00 euro 7,00 euro 8,00 euro Retour 11,00 euro 13,00 euro 14,00 euro 15,00 euro 11,00 euro 13,00 euro Ritprijzen gelden voor 1 persoon. Elke extra passagier kan, voor bestemmingen buiten Haarlemmermeer-Noord, gebruik maken van een meereiskorting van 50%, ook als u (nog) geen lid bent van de senioren Vereniging. Tarieven voor andere bestemmingen zijn opvraagbaar bij de chauffeurs. 2,10 euro enkele reis Cruquius, Vijfhuizen 2,40 euro enkele reis 2,40 euro enkele reis 3,80 euro retour 3,20 euro enkele reis 6,00 euro retour 4,00 euro retour 4,00 euro retour [ 13]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] TEKENEN EN SCHILDEREN Maandag vanaf 10:00 uur Alle doordeweekse dagen vanaf 12:30 uur . (Niet op de KIEN woensdagen) woensdagmiddag vanaf 13:30 (niet op de KIEN woensdagen) Maandag Dinsdagmiddag vanaf 12:30 uur Donderdag vanaf 13:30 tot 16:30 uur Het kienen is weer gestart op woensdagmiddag 21 september Woensdag en donderdagmiddag Heeft u vragen over zorg, geldzaken, werk, gezin, gezondheid, wonen of activiteiten in uw buurt? WWW. SOCIALEKAARTHAARLEMMERMEER.NL Uit eten met de eet club (onder voorbehoud) Zondag 9 oktober naar Tijnes, Arnolduspark 3 Hoofddorp Woensdag 9 november naar Joseph, Hoofdweg 728-A in Hoofddorp Vrijdag 9 december naar Darbaar, Kruisweg 969A in Hoofddorp Graag bijtijds bellen als U mee wilt. Tel 023 5639124 of 06 20341252 Nan Kerkman [ 14 ]

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] ACTIVITEITENOVERZICHT. ALGEMEEN Maandag Activiteiten: vanaf 10:00 vanaf 13:30 Dinsdag vanaf 12:30 Woensdag vanaf 13:30 Tekenen en Schilderen Rummikub COORDINATOR ACTIVITEITEN Christine Veling Begeleiders: 023-56 51 138 Hetty Borregana-Woudstra Els de Zwart-Resoort 023-56 17 887 06-57115553 Bridge Ans de Jong Cinta Groot Sjoelen Suze van Dijk Chris van Emden vanaf 13:30 Kienen 3e woensdag v.d. maand (*) Deze activiteiten gaan vanaf 14:00 Donderdag vanaf 13:00 tot 14:30 vanaf 13:30 tot 16:30 vanaf 14:00 Vrijdag vanaf 12:30 Jeu de Boules (Beetslaan t.h.v. nr. 134) Bowlen bij Claus € 7,= incl. koffie/thee Klaverjassen Anneke Bouwman niet door op de kien-middagen Henk Korthals 023-5632277 06-20836519 023-8881023 023-5653256 023-5625003 023-5617994 Op de 1e donderdag vd. mnd. Tonny Schreurs Jos Schellings Jos van Gulik Jeu de Boules (Beetslaan t.h.v. nr. 134) Bridge (gepland) Henk Korthals 06-20664272 023-5630683 023-5638445 023-5617994 Dhr. Jacques Martens CONTACT VIA DE VOORZITSTER Alle doordeweekse dagen. vanaf 12:30 9e van de maand * Biljarten UIT ETEN Aparte rubriek in infoblad Donderdagochtend Wandelen (Neem eerst contact op!) Museumbezoek Cees de Krijger (svhn.biljart@gmail.com) Nan Kerkman (06-20341252) (Neem eerst contact op!) Diana van den Ban vacant WOORDZOEKER : WOORD NR 55 = GEBEENTE [ 15] 023-56 51 138 023-30 10118 023-5639124 023-5630905

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” October — November 22 [55] Voorzitter : Christine Veling voorzitter@sv-hn.nl 023-56 51 138 Secretaris: *** Vacant *** Penningmeester: Cor van der Werf Ledenadministratie: Folkert Weiland Coördinator Activiteiten: Christine Veling Webmaster / Redacteur Albert van Driest secretaris@sv-hn.nl penningmeester@sv-hn.nl LEDENADMIN@SV-HN.NL 06 273 205 22 ACTIVITEITEN@SV-HN.NL REDACTIE-MEERSENIOREN @SV-HN.NL ALGEMEEN MAILADRES: INFORMATIE@SV-HN.NL  BRIEVENBUS: GEBOUW JEUGD VAN GISTEREN 023-56 42 993  PER POST: SENIORENVERENIGING HLMRMEER NOORD BEEMSTERSTRAAT 4, 2131 ZB HOOFDDORP BANKREKENING: NL50 RABO 0307 9707 60 T.N.V. SENIORENVERENIGING HAARLEMMERMEER NRD [Ingeschreven KvK Amsterdam: 647 740 74] WWW.BUS.SV-HN.NL BUSINFO@SV-HN.NL  Advertenties in INFOBLAD ADVERTENTIES@SV-HN.NL Redactieteam “MEER SENIOREN” - UW BIJDRAGE VOOR ONS INFOBLAD GRAAG VOOR DE 15E VAN DE ONEVEN MAAND NAAR  Senioren BUS Ineke van der Geest BUSINFO@SV-HN.NL  Reclame op de Bus VACANT (Cor van der Werf) BUSRECLAME@SV-HN.NL  Belasting hulpteam *** Vacant ***  Het Solidariteitsfonds Senioren BUS Cor van der Werf (penningmeester) INFO WWW.BUS.SV-HN.NL  Bezorgteam Jan Terpoorten (06 446 711 46) BEZORGING@SV-HN .NL INFOBLAD “MEER - SENIOREN” VOLGENDE UITGAVE BEGIN DECEMBER 2022 REDACTIE TEAM MAIL: REDACTIE-MEERSENIOREN@SV-HN.NL [ 16] INFORMATIE via Ineke van der Geest BUSINFO@SV-HN.NL — 023 5632646 REDACTIE-MEERSENIOREN@SV-HN.NL. UITGAVE : 6 X PER JAAR IN EVEN MAANDEN. ONTWERP/OPMAAK : HPW PRODUCTION / ALVA3 DRUK : BLADNL BEHEER WEBSITE SVHN = WEBBEHEER@SV-HN.NL WWW.SV-HN.NL WWW.BUS.SV-HN.NL

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
Home


You need flash player to view this online publication