9

Seniorenvereniging HLMRMEER NOORD “MEER-SENIOREN” Juni-Juli [65] Spam en Phishing en Spoofing Spam is de verzamelnaam voor ongewenste en vaak ongevraagde digitale communicatie. Het komt vaak voor in de vorm van massaal verzonden e-mailberichten, ook bekend als spam mail. Naast e-mail kan spam ook worden verzonde via sms, telefoongesprekken of social media chats. De inhoud van spamberichten varieert, maar is meestal commercieel van aard, zoals reclame voor viagrapillen, bitcoins kopen, cursussen om snel geld te verdienen of beleggingen. Een ander deel van spam is echter slechter van aard en kan zelfs gevaarlijk zijn. Cybercriminelen proberen via spam jouw gegevens te bemachtigen of schade toe te brengen aan je apparaat1 . Een spam mail is een ongevraagd e-mailbericht dat naar jou en tegelijkertijd naar massa’s anderen wordt verzonden. De verzender van spam heeft jouw e-mailadres weten te bemachtigen. Het is dus belangrijk om zuinig om te gaan met je emailadres en het niet zomaar achter te laten op onbetrouwbare websites. Het verschil tussen spam en phishing is dat spam meestal ongevaarlijk is en vooral als ongevraagde reclame kan worden gezien. Phishing daarentegen heeft een slecht doel: criminelen zijn uit op jouw (bank) gegevens, wachtwoorden of willen een virus of malware op je computer installeren. Ze gaan ver om je te overtuigen, bijvoorbeeld door e-mails van je bank na te maken of te doen alsof ze van een officiële organisatie zijn1 . Kortom, wees alert op ongewenste berichten en bescherm jezelf tegen spam Spoofing We spreken van spoofing als er een trucje gebruikt wordt om een andere identiteit aan te nemen. Een bekend voorbeeld van spoofing is bijvoorbeeld het krijgen van een (phishing)mail van jouw eigen e-mailadres of zogenaamd namens een bestaand emailadres van een bank. Er bestaan meerdere varianten van spoofing. Telefoonnummerspoofing Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Ze bellen bijvoorbeeld met een Nederlands nummer terwijl zij zich helemaal niet in Nederland bevinden. Deze truc wordt veel gebruikt bij helpdeskfraude, waarbij oplichters je bellen namens een helpdesk van grote bedrijven zoals Microsoft. Uiteindelijk hopen ze je ertoe aan te sporen om de beller de controle over jouw computer te geven, zogenaamd om een bepaalde fout te verhelpen. [ 9 ]

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication