16

Wat straks? Interview met Stijn van Calker, oud student van de Hanzehogeschool In 2012 ben ik begonnen met de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Het heeft voor mij lang geduurd voordat ik eindelijk een passende opleiding had gevonden. Ik ben naar veel open dagen en informatiebijeenkomsten geweest, omdat ik niet wist wat ik wilde na het afronden van mijn havo. Uiteindelijk kwam er telkens weer uit dat of de PABO of MWD het beste bij mij zou passen. Ik merkte dat in mijn dagelijks leven veel vrienden naar mij toe kwamen om hun hart te luchten. Hierdoor had ik het idee dat MWD meer bij mij zou passen. Ik heb gestudeerd aan de Hanzehogeschool in Groningen. Dit was een praktische keuze aangezien ik zelf toen ook in Groningen woonde. Tijdens mijn loopbaan aan de Hanze heb ik veel vakken gehad. Ik vond het een goed aanbod aan verschillende invalshoeken en vakken. Echter vond ik de informatie die wij kregen tijdens hoorcolleges en werkcolleges te breed. Ik had graag gewild dat er in de colleges meer verdieping werd gegeven in plaats van verbredend. Terugkijkend op mijn studieloopbaan merk ik in de praktijk dat ik vooral veel aan gespreksvoering heb gehad. Doordat de opleiding vooral verbredend was mis ik in mijn huidige werk vaak nog de diepgang die ik in de opleiding zocht. Ik weet hierom niet of ik deze opleiding nog een keer gekozen zou hebben. In het tweede jaar liep ik stage bij jongerenwerk Barkema en De Haan. Ik heb hier een chatfunctie opgezet zodat jongeren peer- to peer in gesprek konden gaan en op een anonieme, laagdrempelige manier hun hart konden luchten en eventueel vragen konden stellen. In het derde jaar heb ik stage gelopen bij MJD. Ik werkte hier als algemeen maatschappelijk werker (amw’er) en buurt- opbouw werker. Toen ik nog zoekende was naar een stage heb ik een aantal organisaties benaderd met de vraag of zij stagiaires zoeken, de MJD was hier één van. Ik was uitgenodigd voor een gesprek en kreeg de plek. Ik vond het erg leerzaam om stage te lopen. Vooral omdat ik werkte als amw’er kon ik voor mijzelf goed bekijken welke doelgroepen mij interesseerde en welke niet. In een jaar tijd heb ik veel geleerd over het werken als maatschappelijk werker. Wel vond ik het lastig om mijn eigen draai te vinden als maatschappelijk werker. Je leert allerlei manieren tijdens de opleiding hoe je gesprekken kunt voeren. Maar het heeft bij mij wel een tijdje geduurd voordat ik mijn eigen stijl had gevonden. De begeleiding vanuit school was prima, we hadden volgens mij één of twee keer in de maand supervisie waarbij ik samen met andere studenten kon praten over situaties op de stage. Als minor heb ik Healthy Ageing gevolgd. Eerlijk gezegd was deze minor mijn vijfde keuze. Voor de eerste vier was ik helaas uitgeloot. De minor sprak mij dan ook minder aan. Ik heb geleerd hoe ik in gesprek kan gaan met een oudere en hoe ik bijvoorbeeld met diegene over de dood kan praten. Dit was een leerzaam deel van de minor. Voor het project heb ik samen met twee andere studenten onderzoek gedaan naar Domotica. Kort gezegd hebben wij onderzocht hoe ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen door middel van elektronische hulpmiddelen. 16

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication