belangrijke mijlpaal was de opname van buisleidingen als transportmodaliteit in de financiële plannen van de Nederlandse overheid. Een mooie erkenning van de rol die buisleidingen kunnen spelen in het verbeteren van de mobiliteit en het verduurzamen van het transport. Ook de samenwerking met Vlaamse bedrijven en andere betrokkenen werd versterkt. toenmalige voorzitter Gert Dijkstra stond immers al bekend als de “man van de buisleidingen”, en dat was Han niet. Toch besloot hij de uitdaging aan te gaan. Han zag het als zijn missie om van BIG een vereniging te maken die niet alleen een netwerkfunctie vervult, maar ook een belangrijke rol speelt in de zichtbaarheid van de sector. Mijlpalen het begin zijn voorzitterschap, stond de buisleidingensector voor een aantal uitdagingen. De sector was en is nog steeds een sector die van nature behoudend is en waar grote opdrachtgevers de koers bepalen. De strategie van BIG was in de beginjaren gericht op het versterken van het netwerk en de zichtbaarheid van de vereniging. Er werden grote stappen gezet in de bekendheid van de vereniging, door de inzet van communicatie. Denk aan een nieuwe huisstijl, website en de inzet van social media. Een Onder leiding van Han werd het beleid van BIG verder geprofessionaliseerd. De vereniging kreeg, vooral in het laatste half jaar van zijn voorzitterschap, steeds meer uitnodigingen om deel te nemen aan strategische sessies en bijeenkomsten, waarbij BIG vaak de rol van de autoriteit vervulde. “BIG wordt steeds meer gezien als een partij die niet alleen belangen behartigt, maar ook waardevolle input levert bij belangrijke maatschappelijke en politieke vraagstukken”, zegt Han. Het creëren van een platform voor samenwerking tussen leden, overheden en andere stakeholders werd steeds belangrijker. De mens achter de voorzitter Han typeert zichzelf als leider met een informele stijl; “Ik ben niet iemand die zich strikt aan conventies houdt, maar ik vind het wel belangrijk dat dingen die besproken worden ook uitgevoegd worden én dat er altijd ruimte is voor nieuwe ideeën.” In de afgelopen negen jaar heeft hij met BIG veel successen geboekt, maar hij kijkt ook kritisch terug. “Er zijn veel dingen gelukt, maar er zijn ook zaken die we niet hebben kunnen realiseren. Dat ligt niet aan onwil van de leden, maar aan de beperkte tijd en middelen die iedereen beschikbaar heeft, want alle actieve leden van BIG doen alles naast het werk”, legt hij uit. Eén van de momenten die hem het meest is bijgebleven, is zijn recente deelname aan een klankbordgroep over Passage Hollandsch Diep, wat een belangrijk knelpunt vormt voor het Delta Rhine Corridor (DRC) project. “Het was een moment waarop ik het belang van BIG als neutrale, maar invloedrijke stem in maatschappelijke discussies goed kon neerzetten”, aldus Han. Ook het ontvangen van een lintje voor zijn inzet 20
21 Online Touch Home