11

OPENLANE maakt voor klanten handel in auto’s gemakkelijk en succesvoller “ Snelheid en ontzorging. Dat is waar ons succes om draait” Het opbrengstniveau van einde-contract leaseauto’s betekent voor leasemaatschappijen vaak het verschil tussen winst en verlies. Maar ook voor andere partijen zoals fleetowners en autoverhuurders is het zaak hun vloot zo goed mogelijk te verkopen. Dat het remarketen van voertuigen een vak apart is, weet OPENLANE directeur Erik Schönberger als geen ander. “Snelheid en ontzorging. Dat is waar ons succes om draait” OPENLANE is één van werelds grootste digitale marktplaatsen voor occasions en heeft als doel de handel in auto’s eenvoudig te maken, zodat klanten succesvoller kunnen zijn. Het bedrijf, voorheen bekend als ADESA (zie kader), verhandelt wereldwijd zo’n 1,3 miljoen voertuigen per jaar waarvan ruim 90,000 in Europa. OPENLANE Europe verbindt OEM’s, leasebedrijven, fleetowners, groothandelaren en dealers naadloos met maar liefst 120.000 professionele kopers in meer dan 50 landen. Kortom, indrukwekkende cijfers. “Het remarketen van auto’s is een complexe en riskante aangelegenheid. Wij helpen onze klanten hun remarketingprocessen te stroomlijnen en veel voorkomende valkuilen te vermijden”, benadrukt Schönberger. Integratie via Interface Alles begint bij kwalitatieve voertuigbeschrijvingen. Voor grotere volumes biedt OPENLANE integratie van voertuiggegevens zoals foto’s van hoge kwaliteit en veilinggegevens aan via een interface. Deze info kunnen klanten vanuit hun eigen DMS-systeem terug naar boven halen. Voor kleinere volumes kunnen dealers gebruik maken van de OPENLANE Inspect app om voertuigen in enkele kliks te beschrijven en een vraagprijs op te geven. Voordat voertuigen in veiling gaan, wordt deze verkoopsprijs gecheckt door het eigen waarderingssysteem van OPENLANE, dat gebaseerd is op duizenden transacties van de afgelopen maanden. De grote kracht van OPENLANE is het netwerk van meer dan 120.000 kopers over heel Europa en de uitgebreide expertise inzake cross-border verkopen. Een auto die in Nederland misschien minder populair is – en waar er misschien wat schade op zit – is op andere markten prima te verkopen. Zelfs met schade. “In andere landen zijn bijvoorbeeld de loonkosten stukken lager waardoor blikschade goedkoop is te herstellen. De verschillen zijn vaak groot, wat natuurlijk de verkoopprijs opdrijft. Dat is alleen maar goed nieuws voor onze verkopers”, weet Schönberger. Daarnaast investeren we voortdurend in het ontwikkelen van lokale en directe verkoopmogelijkheden. | 11 OPENLANE

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication