17

Bott Medux Rene Hoogakker Elektrische transportfietsen Hoogakker benadrukt dat Medux ook in de toekomst voorop wil blijven lopen en blijft pionieren. “Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe technieken en mogelijkheden. Je moet soms ook gewoon durven doen, durven ontdekken. Natuurlijk loopt het ook wel eens mis, maar dan hebben we het wel geprobeerd en zelf ondervonden. Een leuk voorbeeld van het out of the box denken zijn de elektrische transportfietsen die we hebben voor kleinere bestellingen en service-activiteiten, bijvoorbeeld in binnensteden en op de Waddeneilanden. Zo ben ik in mijn hoofd altijd aan het nadenken: hoe kunnen we slimmer, beter en groener? Het is hartstikke leuk om collega’s mee te krijgen die dat ook leuk vinden. Zo’n beetje 95 procent van de collega’s in een elektrische personenauto heeft laadstress, dat is nu eenmaal zo. Omdat wij dat weten – en omdat wij nu eenmaal veel kilometers maken – gaan we voor auto’s die minimaal een actieradius van vierhonderd kilometer hebben. Maar goed, uiteindelijk is alles een kwestie van de juiste mindset, je moet op een gegeven moment de knop om kunnen zetten.” Medux is echt een partij die nu ‘next step’ gaat, zeggen zowel Frans van Diepeningen van bott en Peter Keller van Veth Automotive. Ook zij moeten voortdurend meedenken hoe vooral om te gaan met de lading van de bus – het moet allemaal lichter en efficiënter. Van Diepeningen heeft daar inmiddels veel ervaring in: hij trekt als het ware regelmatig een bus leeg om te zien wat een berijder allemaal meetorst. Het adagium ‘meer is minder’ is hier van toepassing. Of zoals hij zijn queeste noemt: de strijd tegen de je-weetmaar-nooit-onderdelen. “Monteurs zijn geneigd veel te | 17 veel mee te nemen. Dat moet vooral in een elektrische bus gewoon veel efficiënter – en dat kan ook met onze inrichtingen. Maar ook hier geldt dat je ambassadeurs nodig hebt om het verhaal aan iedereen te vertellen”, aldus Van Diepeningen. Bus van de toekomst Keller zegt voortdurend te bouwen aan ‘de bus van de toekomst’. “Moeten we misschien een kast bouwen die iets naar buiten schuift bij gebruik? Waarbij we altijd weer gebruikers mee laten kijken. Laatste hadden we weer twee sessie met elk dertig man. Je krijgt dan altijd verschillende meningen, maar uiteindelijk zie je de rode draad. Daar gaan we dan mee aan de slag.” Waarbij er altijd zwartkijkers zullen blijven, benadrukken Keller en Van Diepeningen. Maar als men vervolgens ziet dat nieuwe werknemers er meteen mee uit de voeten kunnen en er helemaal tevreden mee zijn, dan weten ze dat het goed zit. Het beleid van Hoogakker laat zich kortweg samenvatten in vier labels: pionieren, uitproberen, out of the box denken en vooruitlopen. Daarbij wil Hoogakker vooral rust in het wagenpark. “Ik wil overzicht hebben, weten waar ik aan toe ben. Die stip op de horizon is belangrijk voor ons, we weten waar we met ons wagenpark heen willen.” Bott

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication