23

probleem. De speedpedelec moet ervoor zorgen dat ook mensen die verder dan 10 km van hun werk wonen, veilig en comfortabel kunnen pendelen tussen werk en thuis. We zien dat de gemiddelde afstand die Stromer-forenzen dagelijks afleggen gemiddeld tegen de 30 km ligt.” Tomi Viiala, co-CEO bij myStromer, ziet de speedpedelec als hét alternatief voor de auto voor het woon-werkverkeer. Het Zwitserse bedrijf produceert de fietsen voornamelijk in het thuisland. Twee jaar geleden heeft Stromer een Spaanse kwaliteitsfabrikant van e-bikes overgenomen om het aanbod richting de zakelijke markt te verbreden. aangegeven. Dat is in alle andere Europese landen anders. En waar Belgische werkgevers belastingvrij 35 eurocent per kilometer aan hun fietsende werknemers mogen uitkeren, is de fiscale behandeling van de fiets in Nederland onnodig complex en karig. Terwijl tegelijkertijd de fiets in Nederland steeds meer speerpunt wordt van het mobiliteitsbeleid. Viiala: “Soms zie je werkgevers ook wel het voortouw nemen. KPN heeft bijvoorbeeld de speedpedelec omarmd en onlangs heeft een ziekenhuisdirectie in Amsterdam besloten Stromers in te zetten omdat er binnenkort heel wat wegen in de buurt van dat ziekenhuis worden afgesloten voor groot onderhoud. Weknemers hebben dan een Eigen leaseproduct Enkele leasemaatschappijen hebben de Stromers ook opgenomen in hun fietsleaseprogramma’s. ALD Automotive was jaren geleden zelfs een van de eerste die met een zogenaamd 6-wielencontract kwam: een leaseauto én een Stromer speedpedelec. Stromer werkt nu ook hard aan een eigen leaseproduct dat zowel voor de particuliere als de zakelijke markt moet gelden. Dit voorjaar moet het in Benelux live gaan, andere markten volgen. Viiale gelooft heilig in leasing; de Stromers zijn namelijk niet bepaald goedkoop. We moeten de speedpedelec vooral zien als concurrent voor de tweede auto, benadrukt hij. Maar ook de eerdergenoemde zes wielenleasecontracten zouden in dit tijdsgewricht opnieuw in de belangstelling kunnen staan. Ook al omdat hij ziet dat werkgevers en hun fleetmanagers - of andere stakeholders binnen een bedrijf - anno 2024 niet alleen maar naar auto’s kijken, maar ook naar zaken als werknemerstevredenheid en vitaliteit. En natuurlijk staat duurzaamheid centraal. “Een speedpedelec wordt het meest gebruikt door mensen die zo’n 25 tot 30 kilometer van het werk wonen. Dat bespaart CO2 en vaak zijn ook nog eens sneller op het werk dan met de auto.” Stromer ST3 Pinion: speedpedelec van het Jaar 2024 Stromer heeft zo’n 50 procent van de speedpedelec markt in handen. Het is veruit de grootste en meest toonaangevende fabrikant in dit segment. Onlangs heeft RAI Vereniging de Stromer ST3 Pinion (met ABS) uitgeroepen tot Speedpedelec van het Jaar 2024. Hij sleepte de prijs in de wacht door het totaalconcept van een krachtig vermogen, flinke accu en een stabiele wegligging. "De stille en krachtige achterwielmotor brengt hem vlot op snelheid en houdt die ook moeiteloos vast. En om de snelheid weer veilig terug te brengen staat een antiblokkersysteem paraat. Uitgebreide en connected anti-diefstalvoorzieningen maken dat je ook lang van je fiets kan blijven genieten”, aldus de Jury. | 23 Stromer

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication