25

De smart #1 is er sinds kort ook met een iets kleiner accupakket van 49 kWh wat de auto 5.000 euro goedkoper maakt. De instapper is er vanaf €37.395. De range bedraagt dan nog altijd 310 kilometer. Met deze aanvulling zijn er nu zes #1-uitvoeringen. Vanaf de Pro+ versies (vanaf zo’n 42 mille) zijn ze uitgerust met een66 kWh-accu wat de actieradius vergoot tot 400-440 WLTP-kilometers. Smart is (heel) volwassen geworden Op de shortlist komen van de leaserijder en fleetmanager De smart-afleveringen zijn dit jaar op stoom gekomen nadat de #1 afgelopen november op de markt verscheen. Ook richting fleetowners valt de elektrische B-segment auto in de smaak, getuige enkele ‘grote afleveringen’. Met de #3 (C-segment) denkt Koen Swennen de zakelijke markt meer te bieden hebben. Maar aan de perceptie van het merk valt nog wel wat te verbeteren: smart staat voor velen nog bekend om de kleine tweezitter Fortwo. Maar smart is (heel) volwassen geworden… Eind vorig jaar is smart begonnen met de uitleveringen van de #1; rond dezelfde tijd begon Koen Swennen aan zijn taak als Country Sales Manager smart Nederland om het merk opnieuw onder de aandacht te brengen bij de zakelijke markt. Opnieuw, want de merknaam smart mag dan wel bekend zijn bij het grote publiek, de nieuwe vol-elektrische modellen nog niet. En die modellen mogen er zijn: smart is voor de helft eigendom van Mercedes en voor de andere helft van Geely, met onder andere een merk als Volvo onzer zich. De smart #1 en #3 delen dan ook het platform met de nieuwe Volvo EX30. Maar anders dan gevestigde merken, heeft Swennen mede geholpen aan een nieuw, eigentijd netwerk volgens het agenturenmodel. Bij enkele Mercedes-dealers in het land, zoals Hedin in Amsterdam, tref je ook een smart showroom aan; een shop-in-shop concept dus. Swennen: “Waar niet alleen onze modellen tot zijn recht komen, maar waar ook altijd een dedicated smart-expert rondloopt. Het hele aftersalesnetwerk is bovendien ondergebracht bij Mercedes. Maar misschien wel belangrijker: we hebben een compleet nieuw e-commerce platform. Alles loopt daarin uiterst gestroomlijnd, waarin klanten de keuze hebben of ze een auto willen kopen, een private leasedeal willen of een operationeel leasecontract. Onze leasepartner is ALD Automotive, waar de opdrachten ook meteen binnenkomen. Die hele customer journey en ook factuurstroom is geautomatiseerd en uiterst efficiënt voor de klant en leasemaatschappij ingericht. Straks kan je ook je laadvoorziening via ABB erin opnemen. Waarmee je straks ook via de smart-app kan laden.” Elektrische autoregeling Kortom, smart is qua techniek en specs van de auto helemaal bij de tijd. Blijft de uitdaging van Swennen om nu op de shortlist te komen van leaserijders en fleetowners. Bij | 25 Smart

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication