27

grote corporates komt Swennen in ieder geval gemakkelijk aan tafel. Veel van die bedrijven hebben een volledig elektrische autoregeling en zijn altijd zoekende naar betaalbare EV’s die ze eventueel als standaard leaseauto kunnen inzetten. Of zelfs als deelauto: de auto is erop toegerust, via de smart-app kunnen vooraf geselecteerde mensen de auto gebruiken – er komt geen sleutel meer aan te pas. De eerste rondes met de modellen langs de leasemaatschappijen leverde bovendien bemoedigende reacties op. “Met de door hun toegekende restwaarden en leaseprijzen zijn wij dik tevreden”, aldus Swennen. “Met de door hun toegekende restwaarden en leaseprijzen zijn wij dik tevreden” Die goede reviews komen onder andere doordat de auto standaard veel te bieden heeft. Afgelopen februari is over the air zelfs de stuurverwarming geactiveerd; de hardware ervoor zat al standaard op de auto’s. Daarnaast kan de auto 1.600 kilo trekken, wat uitzonderlijk is voor een elektrische auto in dit segment. Qua veiligheidsopties zit er ook van alles opgeschroefd: van smart pilot assist tot dodehoek-assistent. Het leverde smart onlangs 5 sterren op bij de Euro NCAP botsproeven. Waarbij er ook het maximaal aantal sterren kwamen bij de Green NACP, een test gericht op (reëel) verbruik maar waarbij ook wordt gekeken naar duurzaamheid in het hele productieproces. 440 WLTP-kilometers Waarbij de grote accu met een range van 440 WLTP kilometers voor de #1 vanaf de Premium edition en 455 km voor de #3 ook boekdelen spreekt. Net als het snelle laden van de diverse modellen en uitvoeringen. Het zijn allemaal specs die weinig te maken hebben met de tweezits smarts Nieuwe smart-modellen op komst Naast de #1 en #3 worden er in volgende jaren nog meer nieuwe modellen geïntroduceerd. Het merk krijgt daardoor een volwaardig gamma; een volelektrisch gamma, benadrukt Swennen. De EV mag het momenteel even moeilijk hebben doordat de fiscale voordelen minder worden, maar de toekomst is elektrisch. De registraties van de #3 druppelen nu langzaamaan binnen bij Swennen; de auto wordt pas sinds afgelopen januari uitgeleverd. In de zakelijke makt verwacht hij veel van dit model, dat net een segment groter is dan de #1. Wellicht dat ook de #3 een mooi alternatief wordt van al die Tesla-rijders die dit jaar op zoek moeten naar een nieuwe EV? Hun 4% bijtelling vervalt, waardoor men naar verwachting op zoek gaat naar EV met een vriendelijkere fiscale waarde. van weleer. Swennen: “De #1 is echt een volwaardige B-segmenter. Smart is ‘verrassend groot geworden’, het is tevens de pay off die we momenteel gebruiken in onze advertenties. Bedenk: hij deelt het platform met de Volvo EX30, maar de smart is ruimer vanbinnen. Nu moeten we zoveel mogelijk mensen dit ook laten ervaren”, aldus Swennen. De smart #3 is het tweede, volledig elektrische model. Het is een SUV-coupé die vanaf de lancering direct verkrijgbaar is in vijf varianten. De auto is er vanaf 38.395 euro, de versie met de grotere accu’s vanaf 43.395. | 27 Smart

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication