43

Wel recent uitgekomen is het dealeronderzoek van AUTO1 en de nieuwe, eerdergenoemde AUTO1 Group Price Index. Uit het dealeronderzoek bleek al dat het overgrote deel van de automarkt prijsdalingen van occasions in 2024 verwacht. De cijfers van de Price Index laten dat vervolgens ook zien. “Het zijn allemaal stukjes informatie waarop bijvoorbeeld autodealers hun aankoopbeslissing kunnen baseren. Is het nu de tijd om in te slaan, of moeten we nog wachten? Ook voor de lease- en fleetsector levert het waardevolle inzichten op. Goede informatievoorzieningen zien we als het belangrijkste middel om te anticiperen op de grillen van de markt”, aldus Veldkamp. betaalt een kleine, extra fee hiervoor. Het blijkt echt een schot in de roos, massaal wordt het afgesloten. Terwijl er nauwelijks meer ‘retouren’ bijkomen. Het biedt gewoon wat extra zekerheid en dat blijkt in deze roerige tijden heel wat waard.” Artificial Intelligence Daarnaast biedt AUTO1.com de nodige tools om een prijs van een inruiler goed te kunnen inschatten. Volgens Veldkamp zijn er weinig partijen in de markt die zo’n accurate waardebepaling kunnen geven als de eigen specialisten van AUTO1.com. Als basis dient ook hier de enorme bak met data uit de Price Indicator. En zoeken op specifieke auto’s gaat Veldkamp ook makkelijker maken door te gaan inzetten op Artificial Intelligence, ofwel AI. Daarnaast wordt AUTO1 Financiering opgericht. Een dienst die al loopt in Frankrijk, Duitsland en Spanje. Daarbij worden auto’s voorgefinancierd door AUTO1 waardoor het aankoopproces alleen maar sneller gaat. Veldkamp: “Omdat we in dertig landen zitten, is er altijd een markt te vinden om diensten te testen. Dat is eveneens een groot voordeel als je in zoveel markten vertegenwoordigd bent.”voordeel als je in zoveel markten vertegenwoordigd bent.” Mobile evaluators Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de daadwerkelijke transacties op het handelsplatform van AUTO1 Group. Fleetowners kunnen daar voertuigen laten veilen die bij 60.000 potentiële kopers onder de aandacht komen, verspreid over vele Europese markten (zie kader). Ze hebben daarbij één contractpartner, namelijk AUTO1. com. “Het levert altijd de meest accurate, Europese prijzen op”, aldus Veldkamp. Daarbij worden fleetowners of leasemaatschappij op verschillende manieren bijgestaan bij de de-fleet. Alle mogelijke content – denk aan beschrijvingen, inspecties en foto’s - wordt rondom de voertuigen opgetuigd waardoor ze optimaal zichtbaar op de veilingen terecht komen. Daarvoor heeft AUTO1.com zogenaamde ‘mobile evaluators’ in dienst. Maar klanten kunnen dit zelf ook doen via een speciaal ontworpen app, de EVA app. Aan de kopers op het platform, bijvoorbeeld de Nederlandse dealers, is eveneens een hele serie diensten gebouwd om hun ‘comfort’ te bieden, zoals Veldkamp het uitdrukt. Want onderliggende risico’s moeten zo goed mogelijk worden ingeschat van voertuigen die, weliswaar voorzien van goede content, maar feitelijk gewoon voorbij komen op het computerscherm van de koper. AUTO1.com heeft daarom het Premium Return Right ingesteld. Een soort niet-goed-geld-terug garantie, aldus Veldkamp. “Als blijkt dat het voertuig toch niet past binnen de voorraad, kan hij zonder opgaaf van reden terug worden gestuurd. Een klant | 43 Over AUTO1.com AUTO1.com is Europa's grootste handelsplatform voor tweedehands auto's. Meer dan 60.000 partner dealers in meer dan 30 landen digitaliseren actief hun handel in occasions met technologieën en diensten van AUTO1.com. Kopers hebben toegang tot een merkonafhankelijke voorraad van meer dan 30.000 geïnspecteerde tweedehands auto's. Verkopers, waaronder dealers, fabrikanten, leasingen verhuurbedrijven, hebben de mogelijkheid om voertuigen digitaal aan het dealernetwerk te verkopen. Het Europees logistiek netwerk met meer dan 300 logistieke partners maakt internationale handel tegen competitieve prijzen mogelijk. Alle diensten zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar voor de partners tegen marktgedreven inkoopvoorwaarden, zonder verborgen kosten of minimale afname. AUTO1

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication