51

in de binnensteden. Hun strategie daarbij is: alles zo simpel mogelijk houden en werken met een vast team van leveranciers. “Dat one-stop-shop is inderdaad een belangrijke pijler onder de transitie. Laat dat nu ook één van de USP’s zijn van bp. Wij bieden alles van kilowatturen tot en met benzine en diesel, waaronder ook HVO100. Via bp Fuel & Charge hebben we ook laadpassen en in samenwerking met Vattenfall, leveren we laadpalen bij de mensen thuis, compleet met verrekentools voor het hogere stroomgebruik bij thuisladen. Voor enkele fleetowners realiseren we ook complete laadpleinen; we hebben ook al 10 eigen openbare snellaadpleinen van bp pulse”, aldus Van Mourik. Overstappen op HVO100 Het gebruik van HVO100 ziet Mureau toenemen. HVO100 vermindert de CO2-uitstoot met minimaal 85 procent tegen een wat hogere prijs. Volgens de laatste cijfers rijden er nu ongeveer 1000 vrachtwagens vol-elektrisch op een totaal van ongeveer 150.000. Het zijn vaak vrachtwagens van transporteurs die van hun klant moeten verduurzamen die overstappen op HVO100. Voorbeelden zijn de vrachtwagens die rijden voor supermarktketen Lidl of postsorteerder PostNL. Mureau: “Veel transportbedrijven oriënteren zich momenteel op elektrisch of HVO100. Daarbij is van invloed of hun opdrachtgever bereid is om extra te betalen voor duurzaam transport. Voor elektrische bevoorrading zijn dit vaak vrachtwagens die de binnensteden inrijden of een ‘rondje om de kerk’ rijden; dus een kortere, afgemeten route. Elektrisch rijden heeft daarbij nog een uitdaging: er is momenteel eigenlijk maar één merk dat geschikte EV-trucks daadwerkelijk levert, dat is Volvo. Al volgt Mercedes-Benz wel met een sterk alternatief.” Waterstof moet uiteindelijk de brandstof worden voor vrachtwagens op de langere afstanden. Maar daarvan ziet Mureau nog weinig tastbare resultaten. Het gaat, volgens hem, pas over 5 of 6 jaar spelen. Over het algemeen ziet bp in het vrachtwagensegment nog weinig afname in het gebruik van diesel. Mede omdat de wetgeving in veel gevallen tot 2028 diesel gedoogt. “Dan is het de afweging of je nu al overgaat of nog één keer voor diesel kiest. Veel bedrijven kiezen, door de onzekerheid en fors hogere investeringen, voor dat laatste.” Verbindende factor Het team van bp benadrukt dat de transitie meer inhoudt dan het puur vervangen van de brandstof en/ of vrachtwagens. Alle alternatieven hebben impact op de bedrijfsvoering van het betreffende bedrijf. De corebusiness mag hier niet onder lijden, niet op de korte maar ook niet op de langere termijn. Bedrijfszekerheid is dan ook een belangrijk onderdeel. Daarom vergroot bp momenteel ook het netwerk van HVO100 stations. Dit jaar zijn er in totaal 20 operationeel. bp kan dit gemakkelijk doen omdat het alle stations in eigen beheer heeft en niet, zoals sommige concurrenten, moeten uitbesteden aan andere partijen. “Dit geeft fleetowners zekerheid als ze zakendoen met één Links: Jaap Vermeijden (Jaap.Vermeijden@ec1.bp.com) Rechts: Marcel Mureau (Marcel.Mureau@ec1.bp.com) | 51 partij die de hele keten beheert. Dat is voor veel klanten een belangrijke reden”, aldus Vermeijden. Fleetowners kijken momenteel sterk naar elkaar met betrekking tot de transitieplannen. Iets wat bp ook stimuleert; Mureau brengt wagenparkbeheerders graag in contact met andere fleetmanagers met vergelijkbare uitdagingen. “We willen graag de verbindende factor zijn tussen diverse klanten. Het is een dankbare taak in een markt waar veel ondernemers nog zoekende zijn. Daarbij helpen we onze klanten proactief bij het maken van deze belangrijke beslissingen.” bp bouwt aan low carbon hub – station van de toekomst bp biedt als één van de weinigen in de markt een totaalpakket van brandstoffen – waaronder het in populariteit stijgende HVO100, bioLNG en natuurlijk kilowatturen en laadinfrastructuur. Daarnaast is het ook één van de weinige energiereuzen die de hele keten beheert: van raffinage tot en met verkoop. Dat geeft klanten zekerheid. Het leidt volgens het bp Fleet team ook tot het controleerbaar houden van de kosten van de transitie. Oftewel: fleetowners kunnen het simpel houden. Als er tóch een deel van het wagenpark weer terug moet naar benzine of diesel, of dat men toch wil doorzetten met elektrificeren van het bestelautopark, bp blijft het aanspreekpunt en komt met vaste laadtarieven op basis van een lijstprijs voor meer transparantie. Die visie komst straks ook tot uiting in Barendrecht waar bp bouwt aan het station van de toekomst. Die aanbesteding is onlangs gewonnen; bp bouwt momenteel aan deze low carbon hub waar alle brandstoffen en laadinfrastructuur aanwezig zullen zijn inclusief parkeerplaats en shop. Meer informatie: www.bp.nl/fleet Klantverhalen van bp: fd.nl/partner/bp BP

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication