Volvo waarschuwt bestuurder voor ongelukken op de weg Volvo introduceert een nieuw veiligheidssysteem genaamd Accident Ahead Alert. Hiermee kunnen auto’s bestuurders voor het eerst direct waarschuwen voor aankomende ongelukken met behulp van realtime gegevens van een nationaal verkeersmanagementcentrum. Deze functie zal beschikbaar zijn in compatibele Volvo’s in Europa, te beginnen met Denemarken. Om bestuurders te helpen botsingen en verkeersopstoppingen als gevolg van een ongeval te voorkomen, is de functie ontworpen om de bestuurder onmiddellijk te waarschuwen voor een verkeersongeval tot een paar honderd meter verderop. De locatiegegevens worden geleverd door nationale wegbeheerders en compatibele auto’s, te beginnen met andere Volvo’s. De eerste connected veiligheidstechnologie van Volvo Cars, werd in 2016 geïntroduceerd en maakt sindsdien gebruik van de cloud van Volvo Cars en is gebaseerd op realtime gegevens. Hiermee kunnen Volvo’s met elkaar communiceren en bestuurders waarschuwen voor gladde wegen en gevaren in de buurt. Op dezelfde manier kunnen bestuurders nu worden gewaarschuwd voor ongelukken, ongeacht het tijdstip van de dag. Voor de toekomst is Volvo van plan om meer verkeersgegevens te integreren die Nieuwe (kleine) Lexus vanaf zo’n 36 mille De nieuwe Lexus LBX staat nu in de showroom, inclusief als Business Lines. Het moet bakens verzetten in het compacte (B)-segment, aldus Lexus. Het is voor het eerst dat het merk dit compacte segment betreedt. De LBX, wat staat voor Lexus Breakthrough Crossover, moet afrekenen met het vooroordeel dat klanten die voor een compacter model kiezen, genoegen moeten nemen met minder. Kwaliteit en afwerking, het staat allemaal op hoog niveau. Net als modellen uit hogere segmenten biedt de Lexus LBX een rijke veiligheidsuitrusting in de vorm van Lexus Safety System +. De systemen monitoren voortdurend de verkeerssituatie rond de auto, waarschuwen tijdig bij detectie van ongevalsrisico’s en bieden op hulp wanneer dat nodig is (stuur-, rem- en aandrijfkracht). En dat alles op een manier die voor de bestuurder natuurlijk aanvoelt. Tot de nieuwste veiligheidsontwikkelingen behoort ook e-Latch, een elektronisch deurontgrendelingssysteem met een Safe Exit Assist-functie die automatisch voorkomt dat een deur opent wanneer verkeer van achteren nadert. De Lexus LBX wordt standaard geleverd met een voorwielaangedreven (2WD) hybride aandrijflijn met een | 53 systeemvermogen van 100 kW (136 pk) en een gemiddeld brandstofverbruik vanaf 4,5 l/100 km (gecombineerd/ WLTP). Hij is leverbaar vanaf 35.995 euro of vanaf 499 euro* per maand via Lexus Private Lease. De Business Line en Business Line Pro zijn er tegen prijzen vanaf respectievelijk 35.995 euro en 39.995 euro. Dat komt neer op respectievelijk netto bijtellingen vanaf 244 euro per maand en 271 euro per maand. worden gedeeld door andere partners in het European Data for Road Safety ecosysteem, waaronder nationale verkeersmanagementcentra in andere landen en auto’s van andere merken. “We zijn blij dat Volvo Cars als eerste autofabrikant onze nieuwe real-time data feed voor verkeerssituaties is gaan gebruiken,” zegt Stine Bendsen, hoofd van het Deense verkeersmanagementcentrum bij het Deense verkeersdirectoraat. “Een snelle waarschuwing voor een ongeval op de weg geeft de bestuurder meer tijd om af te remmen en de afstand tot de voorligger te vergroten. Dit helpt het risico op vervolgbotsingen te verlagen en beschermt de mensen die aan het werk zijn om de weg vrij te maken.” Drives
54 Online Touch Home