7

Wat betreft personenauto’s, de dip in restwaarden van december 2023 bij brandstofauto’s heeft niet doorgezet. Met dank aan de aanhoudend lagere nieuwverkopen, de lage belangstelling voor een elektrische auto bij de particulier en de hogere nieuwprijzen van conventionele auto’s (door hogere BPM). Opvallend is dat ook elektrische auto’s nu goed doorstromen, stelt Autotelex. Weliswaar op een veel lager prijsniveau, maar de handel lijkt zijn weg gevonden te hebben en er is veel export. Toch verwacht Autotelex een verdere daling van restwaarden. Er ontstaat een steeds slechtere verhouding tussen vraag en aanbod. Steeds meer ev’s komen uit de lease, destijds ingezet tegen een fors lagere bijtelling van 4 procent. Het is vooral een stroom aan Tesla Model 3’s die de hele markt nog verder onder druk zal zetten. In hun vooruitblik voor dit jaar blijft Autotelex optimistisch over ICE, en pessimistisch over BEV. Ranglijst van elektrische oplaadnetwerken: Rotterdam op 1 De infrastructuur voor elektrische oplaadpunten in Nederland is een van de beste in Europa, maar er zijn grote verschillen als het gaat om het aantal geregistreerde elektrische auto's per (semi) publiek oplaadpunt. Consumentenrecht kantoor Goldenstein Legal heeft een ranglijst gemaakt. Voor de ranglijst analyseerde Goldenstein Legal het aantal geregistreerde elektrische auto's in de 20 grootste steden en gemeenten in Nederland in relatie tot het aantal publieke en semi-publieke oplaadpunten. Voor heel Nederland geldt dat er nu gemiddeld 3,96 elektrische auto's per oplaadpunt zijn in Nederland. Er zijn vooral veel oplaadpunten in Rotterdam, waar er bijna één oplaadpunt is voor elke geregistreerde elektrische auto (1,06). Dit is verreweg het beste cijfer in de analyse. Maar ook in acht andere steden moeten elektrische autobezitters de beschikbare oplaadpunten delen met minder dan één andere geregistreerde elektrische auto. Dit geldt voor Zwolle (1,55), Arnhem (1,58), Nijmegen (1,6), Amsterdam (1,65), Enschede (1,76), Eindhoven (1,77), Zaanstad (1,82) en de hoofdstad Den Haag (1,85). Er zijn echter ook steden en gemeenten waar er aanzienlijk meer elektrische autobezitters per oplaadpunt zijn. In vier van de geanalyseerde steden moeten meer dan tien elektrische autobezitters zelfs een (semi) publieke laadpaal delen. Dit geldt voor Amersfoort (13,41), Almere (15,53), Breda (15,58) en Haarlemmermeer (22,63), dat als laatste uit de analyse kwam. Duitsland: 21 ev’s voor 1 oplaadpunt Bij die laatste gemeente is het wel zo dat er aanzienlijk meer bezitters van een elektrische auto zijn met een privéoplaadpunt dan in Rotterdam of andere grote steden met relatief weinig eengezinswoningen. “Privé-oplaadpunten zijn niet meegenomen in onze analyse," zegt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal. "Daarnaast valt het cijfer van 22,63 elektrische auto's per beschikbaar oplaadpunt in een Europese vergelijking nog mee. In autoland Duitsland bijvoorbeeld is er momenteel een landelijk gemiddelde van 21 elektrische auto's per openbaar oplaadpunt. Wat dat betreft lijken we hier in Nederland veel beter voorbereid te zijn op de elektrische auto-industrie dan ons buurland.” Nederland moet nog wel een inhaalslag maken wat betreft snellaadstations, zegt Leistra. “Dergelijke oplaadstations zijn vooral relevant omdat de reikwijdte van veel elektrische auto's die van benzineauto's nog niet kan bijhouden en er daarom soms meerdere oplaad pauzes moeten worden ingepland voor langere ritten.” Uit het onderzoek blijkt dat er gemiddeld 248,08 elektrische auto's per snellaadstation zijn in de 20 geanalyseerde steden en gemeenten. Koploper in deze statistiek is Apeldoorn (31,11), gevolgd door Zwolle (38,68) en Arnhem (39,67). Hiermee is de top vijf van steden en gemeenten met de minste elektrische auto's per snellaadstation compleet. Deze worden opgevolgd door Enschede (44) en Haarlem (70,92). elke dag | 7 Trends in Autoleasing

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication