12

Alexander Heijkamp Vervolg.. Verkeersveiligheid als ‘quick win-thema’ in CSRD-rapportage? te werken aan verkeersveiligheid en aan een duurzaam mobiliteitsbeleid, onderdeel van ESG. Een concreet doel die duidelijk impact heeft op de mensen in de organisatie en de omgeving. Niet alleen gaat het om mensen ’s avonds weer veilig thuis te krijgen, maar het heeft natuurlijk ook positieve invloed op de kosten van het wagenpark. Wat betreft brandstofverbruik, bandenslijtage, minder schade, minder uitval van personeel… inspanningen op het gebied van verkeersveiligheid vertalen zich altijd naar concrete uitkomsten.” Sympathiek thema Heijkamp was in het verleden Sustainability Director bij een grote internationale leasemaatschappij en is nu ondernemer en helpt met een team van consultants organisaties zich klaar te maken voor de CRSD. Daarnaast doceert hij al een paar jaar over ESG-onderwerpen onder andere aan Nyenrode Business University en Business School Nederland. Hij ziet de huidige CSRD-richtlijnen vooral ook als kans voor bedrijven zich te onderscheiden in de markt. Verkeersveiligheid ziet hij als makkelijk ‘instapthema’ waarmee bedrijven kunnen werken aan hun CSRD-strategie. “Het is bovendien een sympathiek thema dat erg actueel is. Het gaat namelijk de verkeerde kant op met de verkeersveiligheid, zo blijkt uit de cijfers. En aandacht voor verkeersveiligheid heeft alles te maken met een duurzaam mobiliteitsbeleid en de impact op de medewerker en de maatschappij” Moeten we verkeersveiligheid als soort ‘quick win’ zien voor een concrete invulling van de CSRDrapportageverplichting? Heijkamp vindt het wel een goede omschrijving, maar benadrukt wel dat de uitdaging er natuurlijk in zit om verkeersveiligheid om te zetten in concreet beleid en de daaruit volgende 12 | gedragsverandering. Daar komt dan met name de e-drivertrainingen van de Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) bij kijken. “Die online trainingen zijn natuurlijk een goede start om het thema goed op de kaart te zetten en te borgen binnen organisaties. Een stap verder zou bijvoorbeeld fysieke trainingen kunnen zijn, die VVGN natuurlijk al veelvuldig geeft aan bedrijven met veel auto’s of bedrijfswagens op de weg. Zorg er vervolgens ook voor dat het thema verankerd is in beleid. Voorbeeldgedrag is cruciaal, dus laat daarvoor bijvoorbeeld de baas ermee beginnen, maak er een video van of een persoonlijke boodschap voor iedere medewerker waarom je als werkgever verkeersveiligheid zo belangrijk vindt. Veilig deelnemen aan verkeer gaat om bewustwording en gedragsverandering. Dat moet uiteindelijk breed gedragen worden binnen de organisatie”, aldus Heijkamp. Collin Bell

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication