LEV’s binnen tien jaar de nieuwe norm? Het is dé mobiliteitstrend van de komende jaren: light electric vehicles. Deze compacte vervoersmiddelen zullen Nederlandse binnensteden een complete make over geven. Dat verwacht RAI Vereniging op basis van onderzoek onder leden en andere aanbieders van compacte elektrische vervoersmiddelen. verwachting sterk toeneemt: tien tot veertig procent van de bestelautoritten kan worden vervangen door vervoer per LEV. Regelgeving RAI Vereniging verwacht dan ook dat microvoertuigen vooral gebruikt worden voor de laatste binnenstedelijke kilometers. Het gaat bijvoorbeeld om pakketbezorging en bevoorrading. Waarschijnlijk zullen buiten de stadscentra verschillende kleinere distributiecentra (‘hubs’) ontstaan waar vrachtwagens de bulkvoorraad afleveren – waarna de LEV’s ze uiteindelijk afleveren op de plek van bestemming. Een goed voorbeeld hiervan is het moderne CT Park in Amsterdam, met circa 125.000 m2 ruimte voor op- en overslag. In eerste instantie zullen de LEV’s vooral in de grotere steden het straatbeeld gaan bepalen. Het maakt de binnensteden schoner, gezonder en stiller. RAI Vereniging verwacht dat door de opkomst van LEV’s ook de bereikbaarheid en doorstroming van binnensteden verbetert. Onderzoek van o.a. TNO bevestigt dit ook, al hangt dit ook samen met andere beleidskeuzes, zoals de plek op de weg en de aanwezigheid van bijvoorbeeld logistieke hub’s. Adviesbureau McKinsey becijferde dat dit soort vervoermiddelen tot 2030 in aantal zullen verzesvoudigen, tot zo’n 30 miljoen voertuigen wereldwijd. De grote aanjager van LEV’s is de komst van de zero-emissiezone. Dit leidt ertoe dat het aantal LEV’s specifiek voor goederenvervoer de komende jaren naar Volgens Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging, is het nu zaak dat de overheid snel duidelijkheid verschaft over de toelating en het gebruik op de weg van LEV’s. Want er ontstaat een nieuwe branche, met nieuwe voertuigcategorieën, andere gebruikers, andere behoeften en uitdagingen. “Denk dan aan de technische eisen die gelden voor deze nieuwe voertuigen, maar ook aan de verkeersregels. Willen we deze voertuigen op de rijbaan? Of op het fietspad?” Momenteel bereidt de Europese Unie regelgeving voor die de toelating en het gebruik regelt van microvoertuigen. Dit duurt waarschijnlijk nog meerdere jaren. Vooruitlopend daarop werkt Nederland aan het LEV-kader. Hierin staan de spelregels die gelden voor de light electric vehicles. Maar ook zaken als al dan niet verplicht verzekeren of wel of geen kentekenplaat of rijbewijs worden hierin geregeld Zakelijke automobilist rijdt meer elektrisch dan op diesel Zakelijke rijders van personenauto’s legden in 2023 voor het eerst meer kilometers elektrisch af dan op diesel (incl. diesel hybrides), meldt het CBS. Inmiddels wordt bijna een kwart van de zakelijke kilometers met een elektrische auto gereden. Wel blijft de benzineauto, net als bij particulieren, favoriet. In totaal legden Nederlandse personenauto’s 119,6 miljard kilometer af in 2023 in binnen- en buitenland. Dat is 4,3 procent meer dan een jaar eerder, maar nog altijd 1,4 procent minder dan in 2019 voor de coronapandemie. De kilometers van particulieren lagen nog 0,8 procent onder het niveau van voor de pandemie, bij zakelijke rijders was dat 3,4 procent. Zakelijke rijders legden in 2023 in totaal ruim 25,5 miljard autokilometers af, gemiddeld 20,5 duizend kilometer per auto. Terwijl de dieselkilometers terugliepen, namen de kilometers afgelegd op elektriciteit juist toe. In totaal werd er 5,9 miljard kilometer volledig elektrisch gereden en 3,6 miljard kilometer op diesel. Iets meer dan de helft (54 procent) van alle zakelijke kilometers wordt gemaakt met een benzineauto. In 2018 werden de meeste zakelijke kilometers nog gereden met een dieselauto: ruim 13,6 miljard. Vijf jaar later was dat met drie kwart gedaald. Het aantal elektrische kilometers vertienvoudigde tegelijkertijd. Gemiddeld rijdt de zakelijke rijder 20,3 duizend kilometer in een elektrische auto tegen 24,8 duizend met een diesel. | 25 Duurzamemobiliteit.nu
26 Online Touch Home