Vrijsen: “Ons Europese netwerk is daarbij onze grote kracht. Wij hebben een kopersnetwerk in heel veel landen. Alleen vanuit Nederland exporteren we al naar 27 landen. Daar schermen de grote platforms ook mee, maar bedenk dat onze historie veel verder gaat, waarbij wij gewoon vestigingen hebben in landen die de lokale markt als hun broekzak kennen. Die gaan actief op zoek naar verkopers en kopers voor ons netwerk. Voor succes heb je niet alleen de juiste voertuigen nodig, maar vooral ook de goede kopers.” BCA Tony Vrijsen maanden gingen er heel wat EV-occasions richting Oekraïne. Brandstof is daar schaars, blijkbaar is stroom opladen voor een EV makkelijker te realiseren dan de tank vol te gooien. Toch blijken die restwaarden van EV’s zich het afgelopen kwartaal van 2024 weer enigszins hersteld te hebben, blijkt onder andere uit het onlangs gepubliceerde BCA Europe Pricing Report. Een onderzoek waarbij heel precies wordt gekeken naar de prijsontwikkelingen van diverse segmenten auto’s, waaronder ook specifiek leaseauto’s. Want BCA is de remarketingpartner voor zo’n beetje de hele top-10 van leasemaatschappijen. Wat betreft die EV: BCA ziet momenteel wel een toenemende vraag naar EVoccasions, maar het aanbod komt niet altijd overeenkomt met de regio’s waar de vraag het hoogst is. Dit blijkt uit het feit dat bijna 40% van de EV-verkopen grensoverschrijdend plaatsvindt. “Normaal zie je golvende bewegingen in onze verkoopgrafieken, maar niet dit jaar” ‘Zaagtand’ beeld Sowieso waren er dit jaar momenten waarop vraag en aanbod niet op elkaar aansloten: of er was te veel aanbod en te weinig vraag, of andersom. Als Vrijsen nu op de grafieken terugkijkt van dit jaar, ziet hij een ‘zaagtand’ beeld. “Normaal zie je golvende bewegingen in onze verkoopgrafieken, maar niet dit jaar. Wat het ook weer uitdagend maakt om er een goede analyse op los te laten. Maar dat is uiteindelijk gelukt.” Wat ook gelukt is: de pieken en dalen in vraag- en aanbod voor de klant op te vangen. Want in deze uitzonderlijke tijden kan je je natuurlijk als remarketingpartner goed onderscheiden in de markt. | 31 BCA Bikes Vanuit de leasebranche ziet Vrijsen nu een hausse aan elektrische auto’s binnenkomen die vijf jaar geleden zijn ingezet tegen lage bijtelling. Maar ook die occasions zullen een goede koper weten te vinden, is de overtuiging van de commercieel directeur. Net als de vele bestelauto’s die nu worden ingeruild tegen nieuwe. Het na-ijleffect van de hausse in nieuwe bestelautoverkopen zal nog wel doorwerken in 2025, denkt hij. Veel bedrijfswagens zijn nu al op kenteken gezet die begin 2025 nog een koper zullen vinden. De data van BCA wijst niet op rare sprongen de komende tijd. Volgend jaar zal dan ook een wat rustiger jaar worden, denkt Vrijsen. BCA heeft voor ieder marktsegment zijn eigen specialisten, niet alleen voor de leasebranche maar bijvoorbeeld ook voor fleetowners die hun eigen remarketing doen en voor de overheid. BCA heeft bijvoorbeeld iedere vrijdag een zogenaamde bedrijfswagenveiling en ‘specials’, zoals pick-ups maar ook gemeentelijke voertuigen zoals veegmachines. “Daar hebben we sinds jaar en dag een grote kopersgroep voor. En vergeet onze fietsveiling BCA Bikes niet. Die zijn sinds kort vast onderdeel van onze veilingen. Het aanbod groeit sterk, onder andere afkomstig van leasemaatschappijen. Die beseffen nu ook dat het afzonderlijke veilen van (dure) e-bikes veel meer oplevert dat ze in één keer aan de handel door te schuiven. Ook daar zijn onze systemen op aangepast. Waarbij de kopers van iedere e-bike, net als bij auto’s en bedrijfswagens, een volledig inspectierapport van ons krijgt. Op die manier bouw je uiteindelijk een goed kopersnetwerk op die precies weet dat we een altijd een kwalitatief goed aanbod hebben.” BCA
32 Online Touch Home