Fleet Support met nieuwe whitepaper ‘Stroomversnelling’ Wagenparkbeheerder Fleet Support, met meer dan 60.000 leaseauto’s in beheer, komt met een verse whitepaper over de uitdagingen rondom elektrifi catie van het wagenpark. Enkele grote bedrijven, zoals EY, Alliander en BP Nederland beschrijven daarin hoe zij laden hebben geïntegreerd in hun strategie en processen. Eerder lanceerde Fleet Support e-Manager waarmee fl eetowners inzicht krijgen in besparingen op het gebied van laden. De whitepaper ‘Stroomversnelling’ gaat eveneens over hoe grip en controle te krijgen in de snelle evolutie van elektrifi catie. Want de vragen blijven binnenstromen, schetst Rick van Ekkendonk, Commercieel Directeur Fleet Support, in de whitepaper. De whitepaper is overigens opgesteld in samenwerking met Mobinck Mobility Consulting. Net als Fleet Support onderdeel van het internationale AutoBinck Group. Daaronder ook EV Company (zie artikel elders in dit nummer). CEO Hans Kwaad schetst in de whitepaper dat de kennis, ervaring en bewustwording rondom de nadelen van het hebben van verschillende leveranciers aan het toenemen is. “Als je twee leasemaatschappijen hebt, heb je meestal ook te maken met twee laadpaalleveranciers. Kijk je bijvoorbeeld naar de laadvoorzieningen bij werknemers thuis, komt het steeds vaker voor dat werknemers die nieuw instromen zelf al de beschikking hebben over een laadpaal. Als werkgever heb je totaal geen zicht meer op werknemers met een laadpaal van merk A, de backoffi ce van merk B, terwijl wij faciliteren in het betaalmiddel van merk C om die transacties in gang te zetten. Ben je een werkgever met een groot wagenpark, dan verlies je gewoon grip op de kosten als dat allemaal door elkaar heen gaat lopen.” Peter-Paul van Tilborg, Reward Manager bij bp, zit dat rondom laden veel afdelingen betrokken zijn, van HR tot Facilities. Net als bij het onderwerp mobiliteit. Waarbij elk deel van de organisatie met verschillende uitdagingen te maken heeft. Een van die uitdagingen is om de eigen bp-laadpas overal in te zetten. “Onze fl eetorganisatie is nu bezig om toegang te krijgen tot steeds meer tools met onze software aan de achterkant, zodat onze tankpas door steeds meer verschillende soorten hardware gelezen kan worden.” Bij EY is de voornaamste uitdaging: grip krijgen over de laadkosten. Dat bedrijf heeft ervoor gekozen om te werken met vaste tarieven per geladen kWh. “Daarmee hebben we de voorspelbaarheid van de laadkosten enorm verbeterd”, aldus Marc Wittenberg, Technology Procurement Associate Director bij EY Nederland BV. Naast controle kan een werkgever ook proberen te sturen op het laadgedrag van de werknemers. Zodat ze laden op de momenten dat tarieven het meest voordelig zijn en ze gebruikmaken van technologie die de laadkosten omlaag brengen. Innovatieve elke dag 8 | laadoplossingen zoals smart charging, solar charging en batterijtechnologie zijn daarin belangrijk. Daarover vertelt Paul Hofmans, Product Owner Mobiliteit bij Alliander, in de whitepaper. “Met ons Control Framework op laden verzamelen we alle data en antwoorden op vragen die voor ons van belang zijn rondom het thema laden. We hebben nu redelijk goed zicht op het kostenaspect.” Ook de whitepaper downloaden? Ga naar de website van Fleet Support (www.fl eetsupport.com) of kijk op www. trendsinautoleasing.nl. AUTO1 Group Prijsindex blijft stabiel in november Prijzen voor tweedehands auto’s zijn in november 2024 stabiel bleven, blijkt uit de recente AUTO1 Group Prijsindex. De index steeg lichtjes van 136,9 in oktober naar 137,2 in november, een minimale stijging van 0,2%. Year-todate is de index gedaald van 142,0 in januari naar 137,2 in november, een daling van 3,4%. Op jaarbasis zijn de prijzen voor tweedehands auto’s tussen november 2023 en november dit jaar met 6,4% gedaald. Ondanks deze daling blijven de prijzen van occasions 16,9% hoger dan vóór de COVID-pandemie, zoals gemeten in november 2019, toen de index 117,4 bedroeg.
9 Online Touch Home