INTERVIEW MAAR WAT BRENGT DE TOEKOMST NU? Laten we eens kijken naar drie concrete verwachtingen: >>> Verwachte trend: minder huiseigenaars “Steeds minder mensen zullen een huis willen kopen”, weet Jan. “Gepensioneerden zullen nog vaker gaan overwinteren in Spanje of Zuid-Afrika bijvoorbeeld, die trend zet zich door. Maar niets houdt jongere mensen nog tegen om ook maandenlang in het buitenland te gaan wonen: velen kunnen nu al locatie-onafhankelijk werken. Als je grote delen van het jaar niet meer in je huis bent, waarom zou je het dan nog willen bezitten? Als niemand eigenaar is van huizen, dan heeft dat een impact op de brandverzekeringen. Wellicht zal het aantal aansprakelijkheidsverzekeringen toenemen.” >>> Verwachte trend: andere mobiliteit “Als zelfrijdende auto’s doorbreken, dan verschuift de verantwoordelijkheid.” betekent dus dat die technologische ondersteuning ook een aangepaste verzekering moet krijgen. Dit illustreert meteen dat er meer onderling verbonden risico’s aankomen. Hoe meer technologie er in huizen en auto’s zit, hoe meer risico’s ontstaan. Een voorbeeldje? Stel je voor dat er tijdens de nacht een stroompanne is, waardoor je ‘smart home’ je niet tijdig wekt voor je werk, jij een belangrijke meeting mist, en zo je werk kwijtspeelt. Wie is er dan verantwoordelijk? Of neem nu de medische apparaten waarop we steeds vaker vertrouwen, zoals de smartwatches van vandaag. Wat als het daarmee misloopt? We voorspellen ook dat de oudere bevolking meer zal gaan reizen, en dus een aangepaste reisverzekering nodig zal hebben. Met ons rapport signaleren we deze trends aan verzekeraars, zodat zij zich tijdig kunnen voorbereiden op deze veranderingen in de behoeften van hun klanten”, verklaart Jan. “De manier waarop mensen zich verplaatsen, evolueert sterk. We zien de laatste jaren hoe fietsverzekeringen al exponentieel zijn gegroeid. Mensen fietsen vaker, en met duurdere fietsen zoals e-bikes en racefietsen. Wat auto’s betreft, verwachten we een verschuiving van de particuliere markt naar de zogenaamde fleetmarkt. Zo zijn private lease-maatschappijen aan het opkomen, waarbij je als particulier een auto huurt voor een vast bedrag per maand, voor een afgesproken aantal jaren. Mensen willen niet meer voor de lange termijn een auto - ze weten ook niet meer wélke auto ze moeten kopen”, aldus Jan. “Als zelfrijdende auto’s doorbreken, dan verschuift de verantwoordelijkheid. Stel dat je voor elke verplaatsing een driverless car bestelt via een app, en die brengt je naar je bestemming: dan heb jij niet de eindverantwoordelijkheid. Die evolutie is volop bezig. Zo zijn de assistentiesystemen in auto’s tegenwoordig al een pak performanter, wat bij sommige verzekeringsmaatschappijen al korting kan opleveren. Voor die veranderde manier van autogebruik en de toename van alternatieve transportmiddelen is een ‘mobiliteitspakket’ op maat zinvoller dan de autoverzekering zoals we die vandaag kennen.” >>> Verwachte trend: ervaring belangrijker dan prijs “De prijs als doorslaggevende factor om iets te kopen zal in de toekomst een kleinere rol spelen dan de ervaring met de aanbieder van een product of dienst. Mensen zullen zich afvragen: ‘Voel ik mij goed bij die makelaar? Dan koop ik er ook mijn volgende verzekering.’ Verzekeraars zullen dus goed moeten nagaan hoe tevreden hun klanten zijn, en onderzoeken waar hun toegevoegde waarde zit”, besluit Jan. De verzekeringsmakelaars van Aquilae zetten in elk geval al jarenlang in op verzekeringen op maat van jouw situatie. Evoluties volgen we op de voet, zodat je altijd correct bent verzekerd, ook als jouw leven - of de wereld rondom - verandert. www.worldinsurancereport.com INZICHT / HERFST 2025 7
8 Online Touch Home