2

Elke dag beter met Lean De klant centraal Om succesvol te blijven wil CB het werk ‘elke dag beter’ doen. CB staat ook voor ‘elke dag beter’, namelijk: Continu Beter. Maar wat houdt dit in? En hoe doe je dat? Een van de belangrijkste methoden is Lean. Een manier van denken waarbij de klant voorop staat door zo efficiënt mogelijk te werken. Door met een Lean bril naar je processen te kijken, zie je mogelijke verbeteringen. In deze folder vertellen we je er meer over. Zelf aan de slag met Lean Bij Continu Beter staat jouw betrokkenheid centraal. Doordat jij dagelijks met het proces bezig bent, ben jij zelf het beste in staat om je eigen werkplek of het proces te verbeteren. Je eigen ideeën over hoe zaken anders, beter of veiliger kunnen, zijn zeer welkom. Daarmee maak je het voor jezelf ook leuker. In de Lean gedachte is de klant het startpunt. Een Lean CB voert alleen dié activiteiten uit die ook daadwerkelijk waarde toevoegen voor de klant. Je kan je daarbij de vraag stellen: “Waarvoor is de klant van CB bereid te betalen?”. Door zoveel mogelijk activiteiten te verwijderen die géén waarde toevoegen, kan CB de hoogste kwaliteit behalen, tegen de laagste kosten en met de kortste doorlooptijd. Vormen van verspilling Verspillingen zijn activiteiten die geen toegevoegde waarde hebben voor de klant. Binnen Lean zijn er 8 vormen. Talent Geen of onvolledig gebruik maken van de kennis en kunde van medewerkers. Overproductie Meer produceren dan nodig is of éérder dan nodig. Voorbeeld: herbevoorraden Voorbeeld: orderpicken, inpakken Voorraad Onnodig stil laten staan van producten, materialen en informatie. Beweging Onnodig verplaatsen van mensen. Noodzakelijke activiteiten Klantwaarde Noodzakelijke activiteiten Klantwaarde Overprocessing Meer doen, of een hogere kwaliteit leveren dan de klant vraagt. Wachten Wachten op de volgende stap in het proces. Verspilling Transport Onnodig verplaatsen van producten en materialen. Voorbeeld: wachten Verspilling Defecten Extra werkzaamheden veroorzaakt door fouten. Voordelen van 5S • Minder fouten en verspilling • Minder tijd kwijt aan zoeken • Een veilige werkplek • Professionele uitstraling naar bezoekers 5S 5S helpt je op een gestructureerde wijze jouw werkplek op orde te brengen en te houden. Een nette werkplek werkt prettig en het oogt beter. Dit kun je bereiken met 5S-sessies, waarin je regelmatig je werkplek optimaliseert. 5S staat voor: 1. Scheiden Houd alleen die spullen die je voor je werk nodig hebt en verwijder al het overbodige. 2. Schikken Leg de spullen op een logische (vaste) plek en stel een grens aan de hoeveelheid ervan. Maak bijvoorbeeld gebruik van markeringen. 3. Schoonmaken Ruim de werkplek op en houd deze schoon. 4. Standaardiseren Zorg voor vaste en dagelijkse routines en maak afspraken met je collega’s. 5. Stimuleren Blijf dit doen, en spreek elkaar aan op de gemaakte afspraken. M M e e r i n d e r Weg!

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication