3

Afslag 11 Woensdagmiddag, begint de tweede helft van je week een stuk gezelliger met Afslag 11. Wij, Harry Kransen en Albert Poortinga maken iedere week met veel plezier een nieuw programma voor jou! Al vanaf de jaren 70 stonden onze wiegjes niet ver weg van elkaar. Vanaf de eerste jaren bleek dat we als duo heel veel in onze mars hadden maar eerst moesten we natuurlijk wel de kleuterschool afronden. Na dagdromen over een succesvolle carrière als politieagent of profvoetballer (b)leek de muziek een meer logisch vervolg op onze niet te stoppen ambities. Omdat de papieren van de aanmelding van de muziekschool in de put belandden restte ons nog slechts 1 mogelijkheid; plaatjes draaien. Van Radio Roadrunner naar Veluwe FM Dat deden we een aantal jaren op een oude stereotoren aan de Tijmlaan in Ermelo. De avond begon dan met ons fi ctieve programma “Radio Roadrunner”. Na een paar uur plaatjes draaien gingen we dan op naar de Ermelose discotheek “De Molen”, waar Cees van den Brink ons elk weekend weer verbaasde. Een prachtige tijd, waar gelukkig nauwelijks nog foto’s van zijn. Waar de jaren 80 ons muzikale DNA bepaald hebben zijn ook wij gevormd door de muziek van onze ouders, de opkomst van de dance muziek maar natuurlijk ook prachtige muziek uit de andere decennia ’s. Muziek is voor ons een trip down Memory Lane, van Pop in je moerstaal tot nieuwe herinneringen maken samen bij Veluwe FM. Natuurlijk reikt onze ambitie verder, maar deze eeuw zullen we waarschijnlijk gewoon nog bij de omroep van Putten, Ermelo en Harderwijk blijven. Luister eens mee op woensdagmiddag van 13 tot 15 uur. Afslag 11. Middle of the week Radio! Stralend, Veluwe FM Radius is ontleend aan het Latijn en betekent straal. Afgeleide in het Spaans is radio. Radiotechniek is een vorm van draadloze telecommunicatie waarbij een radiozender signalen verspreidt in de vorm van radiogolven Het signaal wordt ontvangen met een ontvanger. In engere zin is radio het via radiogolven verzenden van geluid, zoals spraak en muziek, in het bijzonder door een omroep. De ontvanger wordt dan een radiotoestel, kortweg radio, genoemd. In 1906 werd het voor het eerst mogelijk echte signalen over langere afstand te versturen en ontvangen. Voor die tijd kon dit alleen met zogenaamde Morsesignalen. Mede mogelijk gemaakt door Tesla, Marconi en Hertz. In mijn gezin van herkomst heeft de radio altijd een grote rol gespeeld. Vrijwel iedere dag stond het apparaat aan ter verpozing. Vaste programma’s in de week, zoals hoorspelen, Toestand in de wereld door G.B.J. Hiltermann, de Toto-uitslagen met Frits van Turenhout, Naaicursussen met Ida de Leeuw-van Rees, Arbeidsvitaminen, zorgden naast vele andere programma’s voor groot ‘luisterplezier’. Mijn interesse voor de radio was door bovenstaande al vroeg aanwezig. Als klein ventje bouwde ik met mijn pa een kristalontvanger. Heel spannend om de wereld via een oordopje te kunnen ontdekken. Later werd ik een nog grotere radiojunk door Radio Luxemburg, Radio Veronica 192, AFN American Forces Network en de Britse zeezenders Radio London en Radio Caroline. Mede door mijn zeer grote belangstelling voor muziek, eerst passief,  /VeluweFM1 |  /VeluweFM | later actief, bleef de invloed van de radio groeien. Door de jaren heen is dit alleen maar sterker geworden. Muziek, sport, politiek, alles was en is welkom. Ik ontwikkelde mezelf mede hierdoor als persoon en tot ‘radioveelvraat’. Ik was vaak helemaal verslaafd aan wekelijks of dagelijks terugkerende programma’s. Ik volgde ze op de voet. Door deze uiterst vriendelijke verslaving realiseerde ik me al gauw dat radio verreweg het snelste medium is dat ons ter beschikking staat. De techniek die er voor nodig is kreeg ook mijn belangstelling. Mengtafels, microfoons, de veelheid aan geluidsdragers, lijnverbindingen met waar ook ter wereld vond ik enorm boeiend. Meer en meer groeide het besef dat het maken van radio een geweldig enerverende tak van sport is en daarbij horen een voorrecht. Er restte me dus nog maar één stap. Zelf radiomaker worden. Andere drukke hobby’s en omstandigheden hebben dit lang in de weg gestaan, alhoewel ik diep in mijn hart wel die wens had. Zo’n twee jaar geleden kreeg ik meer ruimte en tijd. Dus… daar ging ik. Dichtstbijzijnde mogelijkheid was lokale radio Veluwe FM. Na contact kreeg ik meer inzicht over voorwaarden zoals waar een programma aan moest voldoen. Ik maakte kennis met de ICE norm: I – informatie, C /VeluweFM |  /VeluweFM | VELUWEFM.NL – cultuur, E – educatie. Het format voor mijn bijdrage bedenken, met medeneming van die normen, was niet moeilijk. Mijn grote interesse voor muziek, speciaal folk en americana, werd de bron voor mijn programma Avé JJ. Een programma waar de ambachtelijke muziek centraal staat en dan ook zoveel mogelijk aan het ‘woord’ komt. Mijn stem is de verbindende factor, meer niet. Elke donderdagmiddag van 13.00 tot 15.00 uur kreeg ik de ruimte voor die nieuwe, fantastische hobby. Het is en blijft –zoals dat vroeger heette, ‘een bron tot lering en de vermaak’. Het geeft een wekelijkse zeer plezierige invulling van veel vrijgekomen tijd na mijn pensionering en aanvulling van kennis binnen mijn belangstellingssfeer. Muziek op- en uitzoeken, research doen over herkomst en achtergrond van artiesten, auteurs en stijlen, vaak ook historische herkomst en een programma logisch samenstellen. Voor twee uur radio maken met dit format heb je een veelvoud aan uren nodig voor de voorbereiding. Daarnaast leer je ook nog nieuwe collega’s kennen. Gaat nauw samenwerken met een technicus om een en ander goed over het radiovoetlicht te krijgen. Elke minuut is het dubbel en dwars waard!! Eerder ging ik gewapend met muziek op een USB-stick en mijn papieren aantekeningen naar de studio en maakte daar, samen met mijn technicus Regina Timmerije, live het programma. We reisden ook vaak samen. Gewoon gezellig. Door Pagina 3 de Coronacrisis heb ik enkele maanden thuis alle muziek geselecteerd, op WeTransfer gezet, samen met mijn thuis ingesproken wetenswaardigheden en/of commentaren. Mijn technicus ontvangt en downloadt dit en monteert het tot een geheel. Daarna stuurt ze het naar de studio. Op de dag van uitzending start de computer deze montage en lijkt het net of ik in de studio aanwezig ben. Terwijl ik thuis naar mijn eigen geleuter zit te luisteren. De oplettende luisteraar ontdekt toch zekere verschillen. Voornamelijk te horen in de wat mindere spontaniteit. Want ja, een foutje thuis kun je gewoon even opnieuw inspreken. Live in de studio gaat dat niet. Dan moet je vertrouwen op je improvisatievermogen. En wanneer dat even te kort schiet, krijg je wel een plagerige opmerking of stomp tegen je arm van de technicus vanwege zo’n ‘blooper’ en kun je er samen heerlijk live om lachen. Dergelijke frivoliteiten worden echter vandaag de dag streng afgeraden. Veel te dichtbij. We pasten ons noodgedwongen aan en redden ons wel. Sinds enkele weken zijn we toch weer live in de studio en krijg ik weer lijfelijk op mijn kop. Jos Jongeling. Avé JJ. Folk, Americana Donderdag 13.00 - 15.00 uur

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication