13

’36-treinstel 252 de lengte is groter dan de breedte van de trein. Wanneer het frame dan verkeerd om het treinstel wordt binnengebracht dient het geheel weer door de smalle deurtjes naar buiten getild te worden waarna het omgekeerd alsnog op de juiste locatie kan worden aangebracht. Daarna zijn de plafondplaten in de juiste kleur gespoten en tegen de frames aangeschroefd. In de B-afdeling is de onderzijde van de zijwanden bruingrijze bekleed trijp met waarmee de dezelfde ook tweezitsbanken en eenpersoonsstoelen zijn bekleed. Een waarlijk genot om te zien. De bankframes zijn op maat gemaakt, gestraald en zwart gelakt. In de tweedeklassecompartimenten zijn deze na het monteren van de hoekstukken voor de verwarming op hun plaats gezet en gemonteerd, waarna de zit- en rugkussens zijn geplaatst. Even proefzitten wordt beloond, de droomreis kan beginnen. De originele hoekstukken die de verwarmingskanalen afschermen bleken van slechte kwaliteit en bijna verteerd. Doch deze originele hoekstukken waren aan de binnenzijde met een dikke laag asbest bekleed. Van deze hoekstukken zijn goede tekeningen voorhanden. Deze zijn aangepast en met behulp van een 3D-computer zijn door een extern bedrijf nieuwe roestvaststalen exemplaren gemaakt. Na het monteren ervan worden deze geschilderd. De latoenkoperen strips van van de raamlijsten zijn aangebracht, alle openingsmechanismen de bovenramen zijn gestraald, geverfd en gedeeltelijk aangebracht. Hier en daar is zelfs al een houten afwerklijst rond de ramen gemonteerd. Aan de buitenzijde zijn de emaillen tweede- en derdeklasborden aangebracht waardoor het treinstel uiterlijk bijna af is! De werkgroep is nog op zoek naar de juiste kleur van de wandbekleding, Pegamoid genaamd, dat in de derdeklascompartimenten rond en tussen de raamvensters en op de kopwanden moet komen. Ook wordt nog onderzoek gedaan naar het juiste materiaal hiervoor. De fabrieken van toen hebben eind vorige eeuw hun deuren voorgoed gesloten. Het groene kunstleer voor de onderste helft van de wanden vergt eveneens hoofdbrekens. De voorhanden zijnde stukjes zijn oud en bijna verteerd. Mensen die nog met deze treinstellen hebben gereisd zijn verdeeld over de juiste kleur. Hun waarnemingen van destijds zijn van lang geleden, subjectief en nogal verschillend. Ten slotte is de 252 al ruim vijftig jaar buiten dienst. Binnenkort wordt hierover de knoop doorgehakt. Eventuele tips hierover zijn van harte welkom. « 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication