7

1864: de veewagen of ook wel genoemd de open beestenwagen. Bij de fusie van de verschillende Maatschappijen in 1921 werd deze wagen buiten dienst gesteld en gereserveerd voor het geplande Spoorwegmuseum. De wagen werd overgebracht in 1932. ’Onze’ veewagen heeft ook tijden met een tussenvloer gekend: dubbeldeks schapen vervoer! En zo kwamen er op deze avond vele details aan de orde van vele wagens zoals de koppelingen, de deuren, de beladingen, de remmen, de verschillende eigenaren, de bouwers, coderingen, maar ook het ontsmetten. Het Spoorwegmuseum bezit 28 goederenwagens, waarvan het grootste deel gesloten wagens zijn. De reden hiervoor is dat bij de opbouw van het museum indertijd veel opslagcapaciteit nodig was en dat (oude) goederenwagens hier uitermate geschikt voor waren. Ook werden gesloten wagens na buitendienststelling vaak nog op verschillende stations gebruikt voor allerlei soorten opslag. Bijvoorbeeld het verzamelen r goederen wagens in van oud papier uit de omgeving. Dit dan weer ten gunste van het koffiepotje van het stations personeel. Na jaren kwamen zulke oude wagons dan vanzelf in aanmerking voor het museum. Ook de categorie ‘gesloten wagens’ kwam aan de beurt: fruitwagens, koelwagens, kaaswagens, graanwagens, bagagewagens enz. Uit de coderingen konden al vele details worden afgeleid. Snelheidsbeperkingen, remmen met of zonder mechanische werking, eigendommen, standplaatsen en geplande revisies. Soms waren het meubelstukken het op wielen (in bijzonder voor het vervoer van paarden). Boeiend was de uiteenzetting over het vervoer van dwarsliggers waarbij uiteraard aandacht was voor de in ons museum staande dwarsliggerwagen. De vrienden hebben indertijd financieel bijgedragen aan de restauratie van deze unieke wagen. VRIENDENDIENST - JUNI 2019 N° 23 07

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication