15

lokettafels moeten kleine herstellingen worden verricht. Het herstel bij Allan duurt niet lang en op 31 augustus 1945 kan de 8502 al weer in dienst worden gesteld. Na 1950 wordt de nummering van de Pec’s in de serie 8500 verlaten, die paste meer in de blokkendoosnummering. De rijtuigen worden nu genummerd in de serie 900 die aansluit bij de nummering van de stroomlijntreinstellen. Onze 8502 krijgt zo het nummer 902. Toen de tweewagenstellen van Plan V in 1972 de nummering in de 900 gingen halen en er een nummerbotsing dreigde werd de 902 vernummerd in 1902. In het museum heeft de Pec zijn originele nummer 8502 terug gekregen. Met de winterdienst van 1977 rijdt de 1902 met 11 andere pec’s nog in een omloop van 12 rijtuigen. De rijtuigen zijn alleen nog druk in de avonduren en komen daarbij in bijna alle uithoeken van het land. In de vroege ochtenduren maken ze slechts een halve slag waarna rond het middaguur nog een rit Roosendaal-Vlissingen volgt. Maar behalve deze activiteiten zijn ze tussen 10.00u – 20.00u niet ‘gewenst’ in de personendienst. De gehele serie maakt op een werkdag toch nog ruim 3000 kilometer. Het onderhoud is nog steeds in Leidschendam. In het wekend staan alle Pec’s stil. En dan is het 28 september 1979: de 1902 rijdt zijn laatste ritten. Aangekomen in Amsterdam CS worden de postzakken nog een keer uitgeladen waarna de 1902 in trein 189 van Amsterdam naar Roosendaal gaat. Een plek in het Spoorwegmuseum zat er niet in. Intern de PTT wordt op particulier initiatief gewerkt aan het behoud van een Pec. Dit werd weliswaar ondersteund door de PTT, maar om het formeel te regelen diende er een stichting te komen als aanspreekpunt. Het rijtuig komt zo in bezit van de in 1979 opgerichte Stichting tot Behoud van Af te voeren NS-materieel (Stibans) waar vrijwilligers het rijtuig koesteren in afwachting van hopelijk toch een museale toekomst. De 8502 staat nu trots in de tentoonstelling ‘Expeditie Postvervoer’ en vertegenwoordigt in het Spoorwegmuseum dit in veel opzichten bijzondere materieeltype bij NS. (foto’s afkomstig uit archief/beeldbank Stichting NVBS Railverzamelingen). Pec 1923 komt achter treinstel 347 als trein 1844 ArnhemAmsterdam binnen in Utrecht CS; 20 september 1978 (foto: F.J.Hoevenagel)

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication