25

Een mooie 904 tijdens stationnement in Eindhoven (foto Martijn Bijvoet) De museumtrein was dit keer de Plan V 904. Vertrokken werd uit Amersfoort met opstapmogelijkheden in Utrecht en Geldermalsen. Met een op een paar plaatsen na uitverkocht treinstel werd naar het zuiden gereden. Het voorlopige eindpunt was het station Blerick. De rit eindigde echter pas echt, geduwd door een dieselloc, voor de deur van de loods van het depot. De Vrienden werden daar hartelijk verwelkomd door de Blerickse vrijwilligers die trots ‘hun’ depot zouden laten zien. In het depot staat een veelvoud van locomotieven en rijtuigen tot de gestald, staan stellingen vol met (geregistreerde) onderdelen en er wordt gerepareerd en gerestaureerd. De bezoekers werden naar een stoelenpleintje gedirigeerd waar in een theateropstelling de ceremonie plaats vond. Allereerst een welkomstwoord van Peter-Paul de Winter (Hoofd collecties van het Spoorwegmuseum) en daarna Richard Weurding, voorzitter van het bestuur van de Vriendenvereniging. Hij ging kort in op de doelstellingen van de vereniging en het streven naar meer Vrienden. Meer inkomsten betekent meer subsidiemogelijkheden richting Museum. In de ALV op 2 juli was al aangekondigd dat de Vrienden een subsidie van 50.000 euro beschikbaar stellen voor de inbouw van het interieur in de 252. En nu, in Blerick, was het moment om symbolisch de cheque te overhandigen. Dat gebeurde door het aanbieden van een bedieningspaneeltje met de Ampèremeter van de Mat’36 aan Peter-Paul de Winter, bezegeld met ferme handdrukken. Daarna kwamen aan het woord Peter van de Meer, penningmeester van de Stibans en Maykel Kastelijn, projectleider van de restauratie van de Mat’36. De aanwezigen werden geinformeerd over de geschiedenis van het treinstel, de periode na het NS-dienstverband met de vele standplaatsen in het land en het verloop van het restauratieproject. 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication