27

Lezing over het Postvervoer op 15 oktober 2022. Zaterdagmiddag 15 oktober waren bijna 45 Vrienden aanwezig in de Bedrijfsschool in het Museum om te luisteren naar het verhaal over het postvervoer per spoor zoals dat ging in de tijd van de Arend tot het stoppen van deze diensten in 1997. Een van de Vrienden was Rick Meijer die een kort verslag maakte. Bij wijze van experiment was dit keer gekozen voor een lezing op een zaterdagmiddag. Een doordeweekse avond stuit toch te vaak op bereikbaarheidsproblemen voor de Vrienden die van ver moeten komen. Sprekers deze middag waren Evelien Pieterse (Conservator Kunst en Cultuurgeschiedenis van het Spoorwegmuseum) en Georg Groenveld (destijds landelijk coördinator Postvervoer bij de PTT). Evelien vertelde over het organiseren van de tot 27 november nog lopende tentoonstelling: Expeditie Posttrein, wat er zo markant is aan de tentoonstelling en wat er in de anderhalf jaar voorbereiding allemaal moest gebeuren. Daarna ging zij in op de organisatie van het postvervoer in de meer dan 100 jaar, vanaf 1844 tot 1979. In het begin kregen de Spoorwegen hiervoor geen vergoeding. Dit werd gewoon ‘opgedrongen’ door de Staat. Verteld werd over de werkzaamheden tijdens de rit die werden uitgevoerd door de conducteur in een “mager” hoekje van een rijtuig. Later kwamen aparte postrijtuigen. In dit verband kwam natuurlijk de in Blerick door de museumvrijwilligers zo mooi opgeknapte Pec aan de orde, het rijtuig met de “deukneus”. Internationaal ontstonden posttreinen met aangekoppelde luxe rijtuigen in snelle verbindingen, bijvoorbeeld Berlijn-Londen, via Vlissingen in 20 uur. Met deze lezing van Evelien kreeg, wat de aanwezige Vrienden betrof, de tentoonstelling Expeditie Posttrein een “gezicht”: Het was een interessant en boeiend verhaal. Georg Groenveld vertelde over zijn loopbaan bij de PTT waarbij hij (bescheiden vertellend) ook tot de “redders” van de Pec behoorde. Zijn taken bij het postvervoer per spoor waren in de loop van de jaren veelomvattend. Over de transformatie van postvervoer in de nacht naar het realiseren van 12 (en later 6) ‘expeditie knooppunten’ (EKP’s) kon hij mooi vertellen. Het vervoer ging uiteindelijk met gebruikmaking van rolcontainers in en uit de speciale wagons. Onder de poststukken waren vaak ook speciale zendingen zoals de landelijke examenbescheiden; instructies over komende alarmoefeningen van het leger en geregistreerde zendingen. Zijn werkzaamheden bij ‘de post ’ eindigden op 16 mei 1997. Hij reed mee met de laatste 5e slag per motorpost vanaf Sittard, via Den Bosch, Utrecht en Zwolle naar Groningen. Van tevoren had hij aan deze EKP’n verzocht op die memorabele avond/nacht klaar te staan met een dagtekeningstempel (met stempelkussen!). Deze stempelafdrukken liet hij plaatsen in het overzicht van de 5e vervoerslag van het PV-boekje ‘Schema’s Postvervoer’. Behalve wat versieringen, aangebracht door het personeel van de postperrons in Sittard en Den Bosch hebben er toen geen verdere festiviteiten tijdens die laatste inzet plaatsgevonden. De secretaris van het bestuur bedankte de sprekers voor hun boeiende verhalen met de overhandiging van een boekenbon. Foto Han Geijp 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication