van materieel ’54 dat verder nog bestaat uit vier tweetjes en acht viertjes. In deze groep zit ook de later door de Stichting Hondekop bewaarde 766. In januari 1996 begint het Spoorwegmuseumtijdperk: op 26 januari arriveert de 386 in de werkplaats Amersfoort voor een schilder- en opknapbeurt. Wegens plaatsgebrek in Amersfoort wordt de 386 op 24 mei achter museum collega 273 naar de Watergraafsmeer overgebracht. Daar blijft het stel een paar maanden. Eind augustus komt het van de Meer naar Blerick. Met het transport komen ook de museumrijtuigen Plan K, Plan W en Plan E die kant op. Het duurt tot begin april 1999 als de 386 met ander museummaterieel, achter de 2215, van Blerick naar de Watergraafsmeer wordt teruggebracht omdat de loodsen in Blerick met sloop worden bedreigd. Het plan om de 386 met de 273 in de loods van de voormalige werkplaats Utrecht te parkeren gaat wegens plaatsruimtetekort aldaar niet door. Begin juni 2001 gaat een sleep van minstens dezelfde omvang als in 1999 retour naar Blerick waar de loods inmiddels gered is en verhuurd wordt aan het Spoorwegmuseum. De 386 is daar andermaal bij en kan nu overdekt worden opgeborgen. In 2004 vindt in Tilburg een opknapbeurt plaats. In een misschien toch iets te lichte grasgroene kleur geschilderd wordt de 386 in mei De eerste dag van de nieuwe route. De 386 verlaat op 26 juli 2010 bij Blauwkapel het rechterspoor naar Utrecht en buigt links af naar de Maliebaan. 2005 achter de 273 naar het vernieuwde Spoorwegmuseum gebracht waar de ABDk wordt tentoongesteld. De Bk wordt voorlopig opgeborgen in de loods van de HTMU in Utrecht. Later zijn de bakken weer gecombineerd en staan te pronken in het Spoorwegmuseum. Het treinstel was daar beschikbaar voor o.a. de Heimwee Expres. Het was ook de 386 die de eerste rit maakte via de nieuwe route naar het museum: van Utrecht CS, via Blauwkapel en aldaar kopmaken naar de Maliebaan. De museumcombinatie 386 + 273 passeren Heiloo op 30 augustus 2020 (foto Martijn Bijvoet)
10 Online Touch Home