16

Verhuizingen In september vond een aantal verhuizingen plaats van materieel uit de werkplaats Blerick. Hieronder een overzicht met speciale aandacht voor de kop van de SM’90. Kop SM’90 Op 10 september is de kop van de SM’90 van Blerick naar Winterswijk overgebracht. Hij krijgt een vaste plek in de nieuwe loods van Transit Oost in Winterswijk en houdt daar dan de DE2 186 gezelschap. Van het minder bekende materieeltype SM90 is slechts dit kopgedeelte bewaard. Het materieel had zeker een markante kop, het gevolg van de bredere bak. Van de relatief kleine serie 2101-2109 kwam de 2101 op 20 januari 1993 van Aken via Heerlen, Venlo en Arnhem naar de werkplaats Zwolle. In het volgende halfjaar werd de software voor de besturingselektronica ingebouwd. Het was het eerste materieel met beeldschermen en toetsenbord. Elke vier weken werd een treinstel afgeleverd. Na de periode van uitgebreide technische proefnemingen zou het SM’90 in de loop van 1994 in een exploitatief proefbedrijf worden ingezet op de lijnen Zwolle-Emmen/Groningen. Al in 2007 werd de serie buiten dienst gesteld. Het was indertijd niet interessant om een compleet treinstel te bewaren, daar was de serie te klein voor. De treinstellen hebben ook relatief kort dienst gedaan bij NS. Het materieel was als gevolge van de beperkte inzet niet echt bekend bij het grote publiek. Het toch bewaren van het kopgedeelte is een gevolg van het initiatief van de Stibans en het Museum reageerde indertijd positief op dat voorstel. Helemaal onbekend was het materieeltype SM’90 trouwens niet in het Spoorwegmuseum: van 26 augustus tot 7 september 1993 heeft de 2104 ter bezichtiging in het museum gestaan. Het materieel werd toen aan het grote publiek gepresenteerd als de mogelijke opvolger van Mat’64. De afgesneden kop van de Bk kop naast de ABk 2106; Hasselt; 19 februari 2007 (foto Kees Mooij) Onderweg naar...... .....en in de loods in Winterswijk (foto’s Spoorwegmuseum; Ronald Snel) 16

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication