6

deel van de loods neergezet moesten worden. Het afval ging in aparte containers. Op 16 maart gingen de laatste pallets met schoongemaakt materiaal naar buiten. Ook aan de binnenkant van de hal moest alles worden afgenomen. In de loop van april was ook dat klaar”. In hal B staan het slaaprijtuig, de ongevallen bagagewagen, de kop van de SM’90, het derde Arend rijtuigje en veel goederenwagens. De DE3 was al eerder schoon gemaakt. Het treinstel Is van binnen onderzocht, maar gelukkig niet vervuild. Bij het schoon maken moest speciale wegwerp kleding worden aangetrokken. Daarna de witte overall aan en mondmasker op. Vervolgens bij het verlaten van de vuile ruimte alle kleding uittrekken, weggooien, douchen en dan met een wegwerphanddoek droog maken na het douchen, en weer schone kleding aantrekken. Peter-Paul: “Let wel: het was twee uur op, uur rust, twee uur werk, uur rust, twee uur werk. Per dag dus per persoon drie overalls, dus reken maar uit. Ik kan je vertellen dat het enorm koud is in de speciale kleding en ik heb een groot respect gekregen voor de professionals die dit continue doen”. Peter-Paul: “Mannen die bezig gingen met het schoon maken hebben ervaring en weten wel wat asbest is en wat niet. Onderdeel voor onderdeel werd schoon gemaakt. Bijvoorbeeld de gloeilampen, die zaten in een doos. Die doos was dicht, daar kon dus geen asbest in zitten. Alle lampen werden er toch uit gehaald, de inhoud gered, de verpakking weg gegooid. Met een hogedrukspuit werd alles schoon gespoten. Alle onderdelen gingen door de handen van de schoonmakers”. Bij tussentijdse metingen werd geen asbest in de lucht gemeten. Peter-Paul: “Dit gaf mij een goed gevoel, we hebben nagenoeg geen gevaar gelopen. We hebben het proces met alle partijen goed aangepakt”. Inventarisatie Dit was een mooi opmaat om de voorraad straks te kunnen inventariseren. Kwam je wel eens wat 6 tegen waarvan je nooit hebt geweten dat jullie dat hadden? Peter-Paul: “Jazeker, seinwezen spullen bijvoorbeeld die al vanaf 2003 in een wagen lagen. Het was destijds de bedoeling dat werd opgeschreven wat er werd neergezet. Elke krat had een nummer gekregen zodat we weten we wat er in elke krat ligt. Soms is er al wel iets opgeschreven maar dat is dan in een handschrift waar menig huisdokter jaloers op zou zijn. Door het schoonmaken is alles door elkaar geraakt. De pallets werden daarom wel bij elkaar gevoegd, dat deden we ook om ruimte te maken, op het laatst stond namelijk alles op de grond”. Verdere plannen De volgende slag in Blerick wordt nu het complex opnieuw inrichten. Het hele pand is weer beschikbaar als depot. We combineren dit met het project ‘Registratiefabriek’, het inventarisatie, digitaliseren en registreren van onze gehele collectie in een geautomatiseerd databestand zodat we zo kunnen opzoeken wat waar staat of ligt en dus op te zoeken is. Elders in deze Vriendendienst staan we uitgebreid stil bij dit voor het museum uitermate belangrijke project. De vervanging van het dak staat gepland voor oktober – november van dit jaar, dit gaat de gebouweigenaar organiseren en daar moeten wij op anticiperen, het zou erg onhandig zijn om een volle vloer te hebben als je daar de steiger voor het dak wil neerzetten Zodra het dak vervangen is gaan we hal B herinrichten, er worden pallet stellingen gebouwd. Voor de collectie wordt een separate ruimte gerealiseerd en werkruimtes voor de restauratie van ons materieel worden ingericht. Door de beschikbare ruimte efficiënt in te richten willen wij optimaal gebruik gaan maken van onze locatie. De vrijwilligers zijn alweer geruime tijd actief in Blerick en werken vol enthousiasme aan de restauratie van de 629, 286 en de Mat’36 252. We verwachten dat we na het afronden van de inrichting in 2022 de collectieregistratie en het vastleggen van de onderdelenvoorraad ter hand kunnen nemen.

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication