EXCURSIEREIS Balatonmeer Balatonfüred - Boedapest - Poesta - Ajka Hongarije: land van de puszta, gastronomie, zigeunermuziek, folklore, imposante gebouwen en geneeskrachtige bronnen. U treft hier eeuwenoude tradities aan in een gastvrije sfeer. Het Balatonmeer is het grootste meer van Midden- en West-Europa met een lengte van 77km, maar slechts met een gemiddelde diepte van ca. 3m. Het is een ideaal vakantieoord met een zacht klimaat, mooie zandstranden en een watertemperatuur van gemiddeld 24°C tot 26°C in de zomermaanden. Onze verblijfplaats Balatonfüred heeft een centrale ligging. Van hieruit bieden we met onze eigen Nederlandstalige gids heel wat prachtige uitstapmogelijkheden aan zoals Tihany, Keszthely, Poesta, Boedapest, Herend en Veszprém. Samen met het comfort van ons hotel Annabella en het naar onze normen goedkoop leven in Hongarije, garandeert Verhoeven Autocarreizen het welslagen van een zonnige en mooie vakantie! VOLPENSION - folkloristische csárda-avond, diner, wijn & volledige puszta-show inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel). Via de Duitse autowegen naar Keulen, Würzburg, Frankfurt, Regensburg, Passau naar de Oostenrijkse grens. Verder richting Amstetten voor avondmaal en overnachting. Dag 2: Na een stevig ontbijt rijden we verder langs Melk, door het Wienerwald en langs de Oostenrijkse hoofdstad Wenen naar de Hongaarse grens. Tijdens de gebruikelijke stop kunnen we hier onze euro's wisselen in Hongaarse forinten. Daarna gaat onze reis verder door kleine Hongaarse dorpjes en via Zirc en Veszprém bereiken we Balatonfüred, onze verblijfplaats. Na de kamerverdeling en het middagmaal brengen we een bezoek aan het schiereiland Tihany met zijn barokke kloosterkerk hoog boven het meer. Koning András I, die gehuwd was met de Russische prinses Anastasia heeft de abdij gesticht. In de romaanse crypte vonden beiden hun laatste rustplaats. We brengen een bezoek aan dit eenvoudig graf, wandelen door de straatjes met hun typische vissershuisjes en souvenirwinkeltjes. Daarna naar ons hotel voor avondmaal en overnachting. Dag 5: Ontbijt en “Poestadag”. We rijden langs vele kleine dorpjes en afwisselende landschappen richting Kecskemét en bereiken zo de Hongaarse poesta. Een groot deel van de Hongaarse folklore speelt zich hier af, op de rand van de grote Hongaarse vlakte. Hier toont men ons dat een paard geen gewoon huisdier of lastdier is voor de dappere "csikó", die wel 10 paarden al galopperend in bedwang kan houden. Hij toont ons hoe mens en dier vergroeid zijn met de natuur. We genieten van een volledig poestaprogramma: ontvangst, koetsentocht, paardenshow en paardendressuur. De poestamaaltijd wordt overgoten met wijn en gaat gepaard met mooie muziek, gebracht door een zigeunerorkest. Na wat vrije tijd rijden we terug naar ons hotel. Dag 6: Na het ontbijt rijden we door een prachtig landschap naar de industriestad Ajka. We brengen een bezoek aan één van de bekendste kristalfabrieken en zien er de blazers en slijpers aan het werk. Na het middagmaal bezoeken we de wereldberoemde porseleinmanufactuur van Herend. Hier zien we hoe uit 3 grondstoffen kopjes, borden, beeldjes en siervoorwerpen gemaakt worden. Het porselein wordt verschillende malen geglazuurd, met de hand beschilderd en dan gebakken. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes. Daarna rijden we langs Veszprém naar ons hotel. ‘s Avonds trekken we naar de "csárda" of plattelandsherberg en ervaren hoe Hongaren feesten. 104 | HONGARIJE Dag 3: Ontbijt. Dagexcursie naar Boedapest, de hoofdstad van Hongarije. We maken een rondrit door Pest en Buda, waartussen de fantastische Donau vloeit. Boedapest is de stad met meesterlijke bruggen, barokke kerken en paleizen, een veel te groot parlementsgebouw, een prachtig koninklijk paleis, mysterieuze Turkse baden en zoveel meer. We bezoeken in Pest het Heldenplein en de Vajdahunyadburcht, een sprookjesachtig complex. Na het middagmaal bezoeken we het Vissersbastion en de Matthiaskerk, waar Franz Joseph en Sissi gekroond werden tot koning en koningin van Hongarije. In Pest nemen we wat vrije tijd om te winkelen of een kopje koffie te drinken in een gekende konditorei, of u kan een bezoek brengen aan de markthallen. Retour naar het hotel. Dag 4*: In de voormiddag maken we een 2 uur durende boottocht op het meer. Na de lunch in een typisch Hongaars restaurant wandelen we over de prachtige promenade langs het meer, naar de Kossuth Lajosbron, waar we zeker niet vergeten te proeven van het gezonde bronwater. Daarna kunnen we nog gebruik maken van alle faciliteiten die het hotel ons te bieden heeft. *Wettelijk verplichte rustdag chauffeur