EXCURSIEREIS Comomeer & Lombardije Como - Tremezzo - Bellagio - Bernina Express - Tirano - Milaan - Bergamo De regio Lombardije strekt zich uit van de Centrale Alpen in het noorden tot de rivier de Po in het zuiden. In Lombardije liggen populaire bestemmingen als het Comomeer en prachtige steden als Milaan en Bergamo. De stad Como, tevens hoofdstad van de gelijknamige provincie, ligt aan de zuidwestpunt van het meer. Het Comomeer met een oppervlakte van 146km2 en een maximale diepte van 425m, is omgeven door bergen van meer dan 2.000m en het is het op twee na grootste meer van de Italiaanse Alpen. Met een beetje geluk loop je er zelfs George Clooney tegen het lijf, want hij kocht op dit stukje aards paradijs een buitenverblijf. Dit is een topreis die u niet wil missen! VOLPENSION - water en wijn bij de avondmalen in het hotel inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel). Vertrek ’s morgens via Luxemburg, Metz, Strasbourg naar de Frans/Zwitserse grens. Gelegenheid tot middagmaal onderweg. Verder langs het Vierwoudstedenmeer richting Lugano. Via Como bereiken we ons verblijfshotel voor het avondmaal en de overnachting. Dag 2: Dagexcursie naar Como. Vanaf de majestueuze Villa Olmo met haar sierlijke tuin wandelen we langs de oeverpromenade langs statige villa’s met namen als Dimozo, Gallia en Saporiti naar het oude stadscentrum, dat omgeven is door vestingmuren. Via de dom en de basiliek komen we aan de Piazza Cavour waar u kan genieten van een schitterend uitzicht. Gelegenheid tot boottocht op het meer of met de funiculare naar het dorpje Brunate. Vrije tijd. Dag 3: In de voormiddag rijden we langs het Comomeer met een indrukwekkend uitzicht op de omliggende bergen en villa’s naar Tremezzo. Hier brengen we een bezoek aan Villa Carlotta, die werd gebouwd in de 18de eeuw en waar een enorm aantal kunstwerken te bezichtigen zijn. Indrukwekkend is de 7ha grote tuin die in terrasvorm is aangelegd met een grote botanische veelzijdigheid. Nadien nemen we de overzetboot naar het beroemde en idyllische stadje Bellagio, gelegen op de punt van de zuidoostelijke arm. Door zijn prachtige ligging wordt het aanzien als “de parel” van het Comomeer en 114 | ITALIË is daardoor dan ook één van de grootste toeristische trekpleisters van het meer. Na wat vrije tijd nemen we de overzet naar Varenna en rijden langs de oevers van het Comomeer richting Lecco en ons verblijfshotel. Dag 4: Vandaag rijden we over de Malojapas (1.815m) naar het Zwitserse kanton Graubünden. Daar maken we een spannende treinrit met de Bernina Express! Door verlaten landschap boven de boomgrens, omgeven door bergmassieven zoals de Piz Morteratsch en de Piz Bernina, boemelen we richting de 2.253m hoge bergpas. We maken nog een tussenstop bij het Lago Palü, voordat het rode treintje zich via spiraaltunnels, boogbruggen en keerlussen richting het 1.800m lager gelegen Tirano snelt (fototoestel in de aanslag!). Na een tweetal uur bereiken we het eindstation Tirano. Hier bezoeken we de pelgrimskerk met kolossaal orgel uit kostbaar houtsnijwerk. Via de Addavallei rijden we per autocar terug naar ons hotel. Dag 5: Dagexcursie naar Milaan, hoofdstad van Lombardije. We breng en een bezoek aan het 25ha grote Cimitero Monumentale met praalgraven van belangrijke Milanese families zoals Pirelli, Campari en Toscanini. Een indrukwekkend openluchtmuseum! Nadien bezoek aan Castello Sforzesco met indrukwekkende binnen pleinen,tuinen en imposante torens. Na de middag wandelen we over de Piazza del Duomo, het mooiste plein van Milaan. Gelegenheid tot bezoek aan de indrukwekkende dom met 135 pinakels en torens. Verder door de wereldbekende Galleria Vittorio Emanuele II naar de Piazza della Scala met het monument van Leonardo da Vinci. Hier bezoeken we het beroemde Teatro alla Scala, in het Nederlands kortweg "het Scala" genoemd, dat plaats biedt aan meer dan 2000 bezoekers en weelderig versierd is met rood fluweel. Vrije tijd. Terugkeer naar ons hotel. Dag 6: Na het ontbijt vertrek naar Bergamo. Per tandrad bereiken we de hoge, oude, middeleeuwse, ommuurde stad. We wandelen langs de Piazza Vecchia met Palazzo della Ragione, het oudste stadhuis van Italië. Verder langs Pallazzo Scamozziano, Cappella Colleoni en de Basilica Santa Maria Maggiore met Vlaams wandtapijt. In de namiddag verder naar het pittoreske Lago Iseo, dat zich uitstrekt tegen de hoge bergen. We maken er een boottochtje naar Monte Isola, dat midden in het meer uit het water oprijst. Nadien terug naar ons hotel.