RONDREIS SUPERIOR CLASS AFREIS 21/07/2021 AFREIS 02/08/2021 Noorse fjorden Lillehammer - Geiranger - Ålesund - Førde - Bergen - Geilo - Oslo Noorwegen is één van de mooiste landen van Europa: van de prachtige fjorden in het westen en de bossen in het oosten tot de woeste uitgestrektheid van het noorden. Een land waar de natuur nog niet erg is aangetast en waar u nog onder de indruk zal zijn van zoveel adembenemende schoonheid. Wij nemen u mee naar de langste en mooiste fjorden van Noorwegen. U maakt een cruise op de Aurland fjord en Nærøyfjord én ook nog eens op de beroemde Geirangerfjord. Deze unieke reis brengt u naar Ålesund met al zijn eilandjes, de gezellige stad Bergen aan de westkust en tot slot de hoofdstad Oslo. Kortom, een complete reis naar de Noorse fjorden! HALFPENSION - Fjordencruises Geirangerfjord en Nærøy- en Aurlandfjord inbegrepen!! Dag 1: Zoersel - Kiel Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel). Vertrek 's morgens richting grens en over de Duitse autosnelwegen via Bremen en Hamburg tot Kiel. Om 17.00u schepen we in op de nachtboot van Stena Line naar Göteborg. Kajuitverdeling en afvaart om 18.45u. Buffetdiner en overnachting aan boord. 's Avonds zorgen de bars en de danszaal voor gezelligheid. Dag 2: Göteborg - Lillehammer Ontbijtbuffet aan boord. Rond 09.15u. ontscheping in Göteborg, de grootste haven van Zweden. We rijden noordwaarts, evenwijdig aan de zogenaamde scherenkust, een rotsachtige kust die ook wel de 'Zweedse Rivièra' genoemd wordt vanwege het zachte klimaat. We rijden de Zweeds-Noorse grens over nabij Svinesund en passeren de hoofdstad Oslo, die we aan het einde van onze reis zullen bezoeken. Het Mjøsameer, het grootste meer van Noorwegen, volgen we gedurende bijna 100km om in de late namiddag het stadje Lillehammer te bereiken. Daar bezoeken we het openluchtmuseum Maihaugen, waar meer dan 150 gebouwen uit het Gudbrandsdal en omgeving werden heropgebouwd, waaronder de grote boerderij Bjørnstad, die nog als decor fungeerde voor de bekende film "En eeuwig zingen de bossen" over het geslacht Bjørndal. Avondmaal en overnachting in Lillehammer. Dag 3: Lillehammer - Ålesund Ontbijt. We volgen eerst het Gudbrandsdal en vervolgens het Ottadal, waar de gelijknamige rivier met verschillende stroomversnellingen en watervalletjes uit de bergen komt. Aan één van die stroomversnellingen ligt het gezellige stadje Lom met zijn mooie houten staafkerk. Daarna wordt de natuur steeds spectaculairder. We rijden tot boven de boomgrens, om daarna weer af te dalen, helemaal tot zeeniveau. Zo bereiken we het stadje Geiranger, waar we aan boord gaan voor een tocht op de beroemdste van alle fjorden, de Geirangerfjord, waar de watervallen namen kregen als "De 7 Zusters" en "De Bruidssluier". Vanuit Hellesylt rijden we verder noordwaarts, terwijl we genieten van de prach150 | NOORWEGEN tigste panorama's van het fjordengebied. Zo bereiken we Ålesund, onze meest noordelijke overnachtingsplaats. Het is de grootste vissershaven van Noorwegen, gebouwd op verschillende eilanden. Wie de heuvel nabij het hotel opwandelt, wordt beloond met een uitzicht op deze heel bijzondere eilandenwereld. Avondmaal en overnachting in Ålesund. Dag 4: Ålesund - Førde Ontbijt. Vandaag blijven we nog verder genieten van de unieke natuur van West-Noorwegen. De route voert langs fjorden en bergen. Achter elke bocht wacht weer een nieuwe verrassing. Zo bereiken we het Hornindalsvatn, het diepste binnenmeer van Europa. Van Stryn tot Utvik rijden we langs de boorden van de Innvikfjord en daarna weer de bergen over tot Skei aan het Jølstrameer, waar destijds de winters doorgebracht werden met het breien van de beroemde Noorse truien. Avondmaal en overnachting in Førde. Dag 5*: Førde - Bergen Ontbijt. Door het Ytredal bereiken we de Sognefjord, de langste (204km) en diepste (1.308m) fjord van Noorwegen, die we oversteken van Lavik naar Oppedal. Verder zuidwaarts en door het Romarheimsdal en via de Osterfjord met zijn 1.610m lange drijvende brug naar Bergen, hoofdstad van de fjorden en al sinds eeuwen een belangrijk handelscentrum aan de westkust van Noorwegen. We bezoeken de stad met een plaatselijke gids. Daarna is er gelegenheid om met het Fløibaantje naar het beroemde uitzichtpunt te rijden. Avondmaal en overnachting in Bergen. *Wettelijk verplichte rustdag chauffeur (1/2 dag) Dag 6*: Bergen - Geilo Ontbijt. Vrije voormiddag voor shopping en voor een bezoek aan de vermaarde vismarkt. Wie kan er weerstaan aan een broodje Noorse zalm? Na de middag verlaten we Bergen. We rijden langs Dale, waar in deze moderne tijden de breimachines in de fabrieken de taak hebben overgenomen van de breisters van Jølstra en door Voss, met zijn 12de eeuwse houten kerk, naar Gudvangen. Het dal is hier zo smal, dat de zon in de winter het dorpje niet eens kan bereiken. Hier schepen we in voor een tochtje door de smalste fjord van Noorwegen, de Nærøyfjord, en verder door de Aurlandfjord. In Aurland wacht de autocar ons op en rijden we verder richting Geilo. Avondmaal en overnachting in Geilo. *Wettelijk verplichte rustdag chauffeur (1/2 dag) Dag 7: Geilo - Oslo Ontbijt. Via het Hallingdal rijden we richting Gol. Onderweg houden we even een fotohalte aan het eenvoudige staafkerkje van Torpo. Ooit stonden er in dit dal 7 staafkerken, maar enkel dat van Torpo is behouden gebleven. In Gol passeren we nog een staafkerk van het uitgebreide type, maar deze is slechts een recente kopie. De originele kerk is lang geleden verhuisd naar het openlucht museum in Oslo. In Nesbyen, nog steeds in het Hallingdal, werd ooit de hoogste temperatuur in Noorwegen gemeten: 35,6°C. We komen bij het Krøderenmeer, waar op een eilandje de Villa Fridheim is gebouwd. Dit meer dan 100 jaar oude buitenhuis is volledig in hout opgetrokken en geeft ons een beeld van de huizenbouw in Scandinavië. Enkele kamers zijn volledig gewijd aan