SUPERIOR CLASS AFREIS 21/08/2021 EXCURSIEREIS Salzkammergut Attersee - Mondsee - Wolfgangsee - Bad Ischl - Hallstatt - Salzburg - Kremsmünster - Erzberg De regio Salzkammergut spreidt zich uit over 3 provincies: Salzburg, Steiermark en Oberösterreich. Meer dan 70 kristalheldere meren, diepgroene alpenweiden en romantische bossen, omringd door indrukwekkende bergtoppen met markante rotspunten, maken Salzkammergut tot één van de lieflijkste gebieden van Oostenrijk. Niet alleen de Mozartstad Salzburg klinkt bekend, ook Sankt Wolfgang, de Traunsee, de Attersee en de zomerresidentie van Keizerin Sissi in Bad Ischl zijn meer dan een bezoek waard. We maken een panoramische toer door het Dachsteinmassief en bezoeken het door Unesco als Werelderfgoed erkende plaatsje Hallstatt, bekend om zijn zout- en ijsgrotten. We bezoeken ook het prachtige Stiftklooster in Kremsmünster en gaan een kijkje nemen bij de productie van het wereldbekende keramiek in Gmunden. Onvergetelijk wordt de uitstap naar het Ertsgebergte, waar we een bezoek brengen aan het Erzbergwerk, in een indrukwekkend ijzerhoudend rotsmassief. VOLPENSION inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel (mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel - Geel). Vertrek ’s morgens via Keulen en Frankfurt richting Nürnberg. Gelegenheid tot middagmaal. Verder via München naar Salzburg en verder naar onze verblijfplaats Russbach. Onderweg houden we de gebruikelijke stops. Aankomst in het hotel. Kamerverdeling, avondmaal en overnachting. Dag 2: Ontbijtbuffet. Via een toeristische route maken we een mooie tocht langs de 3 meren. De Attersee is met zijn 46,7km² het grootste binnenmeer in Oostenrijk. Het heeft een lengte van ca. 20km, is 2 tot 3km breed en het diepste punt is 171m. In het zuiden grenst het meer aan de steile bergwanden van het Höllengebergte (1.862m). Verder naar de Mondsee die gekend is om zijn aangename watertemperatuur. We bereiken het Mozartdorp Sankt Gilgen waar we een mooi panorama hebben over de Wolfgangsee. Hier hebt u ook de mogelijkheid om het geboortehuis van de moeder van Mozart te bezoeken. Middagmaal. Nadien gelegenheid voor een boottocht op het meer tot in het 1000 jaar oude stadje Sankt Wolfgang. Onze gids leidt ons langs heen de levendige geschiedenis van de stad en brengt ons tot in de bedevaartkerk waar u het tijdloze vleugelaltaar kan bewonderen. Wie kent niet het lied “Im Weissen Rössl”? We verpozen even op het terras van het gelijknamige hotel. 158 | OOSTENRIJK Dag 3: Na het ontbijt rijden we naar het indrukwekkende Dachsteigebergte. Ons eerste doel is de prachtig gelegen Gosausee. Wie wil kan met de zweefbaan tot op de Zwieselalm stijgen en van een heerlijk panorama genieten, anderen kunnen een vlakke wandeling aan het meer maken. Verder naar het schilderachtige Hallstatt, dat erkend werd als Werelderfgoed. Het eeuwenoude centrum van Hallstatt ligt aan de Hallstättersee, omringd door de steil rond de stad oprijzende bergwanden. We wandelen door de pittoreske straatjes en bezoeken de Pfarrkirche en het knekelhuisje. Middagmaal. We rijden langs de Koppenpass en Bad Aussee naar Altaussee. Bezoek aan de Kaiservilla in Bad Ischl. Van hieruit verder naar het hotel. Dag 4: Ontbijtbuffet. We nemen de toeristische route langs de Traunsee tot aan Gmunden, wereldbekend om haar meer dan 300 jaar oude keramiektraditie. Tijdens een geleid bezoek aan één van de grootste fabrieken kunnen we de handmatige verwerkingen en beschilderingen van de keramiek volgen. Nadien maken we een wandeling naar het Seeschloss Ort dat gelegen is in de Traunsee. In het centrum gaan we een kijkje nemen aan het Rathaus met het enige keramieken klokkenspel van Oostenrijk. Na het middagmaal verder naar Stift Kremsmünster. Dit kloostercomplex, gesticht in 777, is één van de grootste en oudste van Oostenrijk. We brengen een geleid bezoek aan de barokke vis - aquariums, de keizerzaal met plafondschilderingen, de schatkamer, de barokke bibliotheekzaal en de barokke stiftskerk. Terug naar het hotel. Dag 5: Na het ontbijt een volledige dagexcursie naar het Ertsgebergte (Erzgebirge). Via de Eisenerzstrasse bereiken we Erzberg, waar u een bezoek kan brengen aan het ijzerhoudend rotsmassief. We rijden door de buitengroeven van het bedrijf Erzbergwerk met een 860pk sterke Hauli, de grootste taxi ter wereld. Middagmaal. Daarna door de indrukwekkende kloof van Gesäuse met gelegenheid tot een korte wandeling in het natuurgebied. Na een korte stop in Admont keren we terug naar ons verblijfshotel. Dag 6: Ontbijtbuffet. Vandaag brengen we een bezoek aan de Mozartstad Salzburg. We maken er een geleide stadswandeling door de oude binnenstad met barokke kerken en paleizen uit de 17de- en 18de-eeuw, de dom en de tuinen van Residenz Mirabell. Een bezoek aan het geboorte- en het woonhuis van Mozart mag natuurlijk niet ontbreken op deze reis. Na de middag nemen we in deze aangename Mozartstad nog wat vrije tijd voor shopping of voor een romantisch koetstochtje.