EXCURSIEREIS Hoge Tatra Bratislava - Poprad - Starý Smokovec - Tatranská Lomnica - Štrbské Pleso - Levoča - Špania Dolina - Nitra De Tatras vormen het meest noordelijke deel van de Karpaten, 1.200km lang en zonder twijfel de hoogste en meest aantrekkelijke keten van dit enorme bergmassief. De Hoge Tatra, centrum van het nationaal park, vormt door zijn schoonheid en uitgestrektheid het grootste natuurreservaat van Slovakije en is de grootste toeristische regio. De bezoeker kan hier een ganse waaier aan natuurlijke schoonheden bewonderen. De vele mogelijkheden tot het maken van mooie wandelingen in een prachtig natuurkader en het gebruik van de infrastructuur liggen binnen het bereik van iedereen. Voor de toerist een waar paradijs gedurende het ganse jaar! Onze verblijfplaats is Poprad, een gezellig toeristisch centrum met centrale ligging, van waaruit we onze excursies kunnen aanvangen. VOLPENSION - gezellige koliba muziekavond - treinrit naar Starý Smokovec inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel). Vertrek ‘s morgens via Keulen richting Frankfurt en Nürnberg. ‘s Middags gelegenheid tot vrij middagmaal. Verder via Passau, Wenen richting Bratislava voor avondmaal en tussenovernachting in een 3-sterrenhotel. Dag 2: Na het ontbijt brengen we een bezoek aan Bratislava, de hoofdstad van Slowakije, de burchtheuvel en het oude centrum. We voorzien vrije tijd om een souvenir te kopen of een terrasje te doen. Daarna brengen we een bezoek aan een wijnkelder in de Kleine Karpaten met wijndegustatie en middagmaal. Vertrek richting Piëštany met korte stop aan de burchtruïne Beckov. Verder rijden we richting Žilina en Liptovský Mikuláš naar Poprad. Kamerverdeling, avondmaal en overnachting. Dag 3*: Na het ontbijt gaan we met plaatselijk treinvervoer naar Starý Smokovec. We nemen er het bergtreintje naar Hrebienok en maken verder een wandeling naar de prachtige watervallen Studenovodské Vodopady in ongeschonden natuurgebied. Hier kan u genieten van talloze uitzichten die u zullen bijblijven! Na het middagmaal brengen we een bezoek aan onze verblijfplaats Poprad, gelegen aan de voet van de Hoge Tatra. Het centrum is volledig vernieuwd en biedt tal van gezellige terrasjes en winkels. Dansavond in het hotel. *Wettelijk verplichte rustdag chauffeur 178 | SLOVAKIJE Dag 4: UNESCO WERELDERFGOED Na het ontbijt maken we een rondrit door Slovenský kras met bezoek aan de aragonietgrot van Ochtiná, één van zeldzame schoonheden ter wereld. De mineralen lijken wel op vetplantjes, op koraal met hele fragiele takjes of soms zelfs op ijskristallen. Verder naar Betliar voor het middagmaal. Bezoek aan het 18de-eeuwse herenhuis Betliar van de Andrássy met een prachtig Engels park. Avondmaal en overnachting. Dag 5: Ontbijt. Bezoek aan Tatranská Lomnica, de grootste stad in de Hoge Tatra. We rijden verder naar Ždiar, een bergdorp met houten huizen. We brengen ook een bezoek aan het folkloristische dorpmuseum, waar we een mooi voorbeeld van de klederdrachten volgens de oude tradities kunnen zien. ’s Middags genieten we van een traditioneel gerecht. We rijden verder richting de Poolse grens voor een vlottentocht. Waar we optimaal kunnen genieten van de prachtige en pure natuur. ‘s Avonds worden we verwacht voor het avondmaal in een typische “koliba” voor een gezellige avond met muziek. Dag 6: UNESCO WERELDERFGOED Ontbijt. Daguitstap naar de Hoge Tatra. Op de heenreis houden we een stop aan het meer van Štrbské Pleso en maken er een wandeling. Middagmaal. Na de middag rijden we verder naar de Spiš regio voor een bezoek aan de Spišburcht, de grimmige kasteelruïnen en grootste vestingcomplex van Midden-Europa. We brengen een bezoek aan Levoča, één van de belangrijkste handelscentra van het toenmalige Hongarije. Bezoek aan de Sint-Jacobskerk met zijn indrukkend hoofdaltaar dat meer dan 18,5 meter hoog is. Het is het hoogste gotische altaar ter wereld. Avondmaal en overnachting. Dag 7: Na het ontbijt verlaten we Poprad. We rijden richting Lage Tatra met bezoek aan Špania Dolina. Het is een oude mijnwerkersdorpje bekend voor borduren en kantklossen. Middageten en bezoek aan een waardevolle houten kerk uit 18de-eeuw in Hronsek. Deze kerk staat sinds 2008 vermeld op de Werelderfgoedlijst. We bezoeken de historische stad Nitra met zijn bisschoppelijke paleis en mariazuil uit 1750. Vrije tijd in het centrum en mogelijkheid tot het drinken van plaatselijk bier Corgoň. Aankomst in Bratislava voor ons avondmaal en tussenovernachting. Dag 8: Ontbijt. Vertrek vanuit het hotel richting Wenen naar de Oostenrijks/Duitse grens. Via Nürnberg, Frankfurt naar Keulen en verder huiswaarts. Onderweg houden we nog de gebruikelijke stops voor de