EXCURSIEREIS Aragón Pamplona - Huesca - Alquézar - Monte Perdido - Zaragoza Aragón wordt gedomineerd door de hoogste toppen van de Spaanse Pyreneeën: de Pico Aneto (3.404m), de Pico Posets (3.371m) en de Monte Perdido (3.355m). Centraal in het hooggebergte ontvouwt zich een uitzonderlijk weids landschap met bergrivieren. De diepe dalen waarin de dorpjes met huizen van natuursteen en leistenen daken zich hebben genesteld, zijn nu eens breed en weelderig groen en dan weer smal als nauwe kloven. Ze lopen uit in statige keteldalen van kalksteenrots zoals in het Parque Ordesa, een waar paradijs! U zal onder de indruk komen van de pracht van de natuur in combinatie met de architectuur van onbedorven middeleeuwse stadjes! VOLPENSION - water en wijn bij middag- en avondmalen inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel of Antwerpen. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel - Antwerpen). Vertrek in de vroege ochtend richting Frankrijk. Via Parijs richting Tours en Bordeaux. Onderweg worden de gebruikelijke stops gehouden met gelegenheid tot vrij middagmaal. Avondmaal en tussenovernachting in de omgeving van Bordeaux. Dag 2: Na het ontbijt rijden we richting Biarritz en via de Frans/Spaanse grens bereiken we de oude vestingstad Pamplona, bekend om zijn jaarlijkse stierenrennen door de straten. Middagmaal. In het oude stadsdeel, omringd door stadsmuren en bewaakt door wacht- en klokkentorens, ontdekt u een middeleeuwse stad met smalle straatjes, pleintjes, kerken en paleizen. We maken er een geleide wandeling langs de voornaamste bezienswaardigheden. Na wat vrije tijd zetten we onze reis verder naar ons verblijfshotel in Huesca, de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Dag 3*: Na het ontbijt maken we een geleide wandeling door de oude wijk en het centrum van Huesca. We bezoeken de kathedraal met haar sierlijk bewerkte gotische gevel en het albasten retabel uit 1533, het provinciaal museum dat acht zalen telt en rond een groot achthoekig binnenplein werd gebouwd in 1690. Nadien bezoek aan kerk en klooster van San Pedro el Viejo uit de 12de eeuw. Middagmaal. De Sierra de Guara is in één woord spectaculair! Het betoverend mooie gebied heeft een oppervlakte van 81.225ha. Talloze ríos doorstromen de sierra van noord tot zuid in diepe kloven. We bezoeken Alquézar dat op een adembenemende locatie ligt. De oude stad ligt boven de diepe kloven 186 | SPANJE van de río Vero en is een wirwar van kronkelsteegjes langs gevels met wapenschilden en portalen van steen. *Wettelijk verplichte rustdag chauffeur Dag 4: Ontbijt. Via de bergpas Monrepos bereiken we het Guaragebergte. Door de tunnels van de gelijknamige bergpas komen we op een hoogte van 1.262m, die ons één van de meest spectaculaire zichten van de Pyreneeën toont. Het uitzicht is overweldigend! We bereiken Jaca, de hoofdstad van de Aragonese Pyreneeën. Geleide wandeling langs de Ciudadela de San Pedro (kasteel) en een bezoek aan de 11de eeuwse kathedraal, een prachtig voorbeeld van romaanse stijl, mag zeker niet ontbreken. Het hart van Jaca is de Calle Mayor, de straat die een aantal van de belangrijkste gebouwen van de stad herbergt. Vrije tijd en middagmaal. Na de middag bezoeken we het Monasterio de San Juan de la Peña. Na een lange klim door de Sierra de la Peña maakt het klooster “onder de rots” ronduit een spectaculaire indruk! We bezoeken de lage kerk, de conciliezaal, het pantheon der edelen, de bovenkerk en de kloostergang. Nadien bezoeken we nog het hogergelegen, nieuwe en moderne klooster. We keren terug via Los Mallos de Riglos. De rotswanden of mallos lijken wel samengeklonterde brokken roze puddingsteen, een spectaculaire rotsformatie. Onder de vlammend rode steenmassa ligt het dorpje Riglos, eveneens een uitzonderlijke plaats. Dag 5: Na het ontbijt rijden we naar het nationaal park Ordesa en de Monte Perdido, parel van de Aragonese Pyreneeën. Het gebied beslaat vier valleien: Ordesa, Añiscolo, Escuaín en Pineta. Dit zijn enorme canyons doorheen horizontaal geplooide kalksteenrotsen. Op de wanden, die tot bijna 1.000m hoog vanuit de vallei oprijzen, vormen lagen staalgrijze of okerrode gesteenten horizontale patronen. Ook zo’n natuurwonder is de canyon van de Añiscolo aan de voet van de imposante Monte Perdido (3.355m). De kloof waarin de blauwgroene rivier kolkt, heeft indrukwekkend hoge wanden. Via de enorme stuwdam van El Grado volgen we de Embalse de El Grado tot in Aínsa, één van de mooiste en best bewaarde middeleeuwse dorpen in de Pyreneeën. Verder door het bergmassief naar Bielsa, een leuk bergdorpje. We bereiken de Valle de Pineta van waaruit we op het terras van de parador een onvergetelijk zicht krijgen op de Monte Perdido. Dag 6: Ontbijt. Vandaag rijden we naar Zaragoza, de op vier na grootste stad van Spanje. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie en van de autonome regio Aragón. We maken een rondrit door de stadsinstallaties van “Expo 2008” en bezoeken het Arabische Palacio de la Aljafería, een verbluffend paleis met uiterst verfijnd interieur. Ver