EXCURSIEREIS Cantabrië Santander - Picos de Europa - Suances - Bilbao De regio Cantabrië bevindt zich in het midden van de noordelijke kuststrook van Spanje, aan de Golf van Biskaje en is een waar juweel van “España Verde”. Het is vooral aantrekkelijk vanwege de scherpe contrasten: groene dalen, hoge bergtoppen en blauw water. Drie verschillende gebieden vormen een gevarieerde omgeving met een grote rijkdom aan landschappen: de kuststrook met historische steden en mooie zandstranden, de valleien die gevormd worden door zeven rivieren en het hooggebergte met toppen van boven de 2.500m en diepe ravijnen. Het gebied telt zes enclaves die genieten van een speciale status als natuurpark of als natuurreservaat. De regio kent een gematigd zeeklimaat met zachte zomers en winters. Cantabrië heeft een kustlijn van ruim 200km met zowel lange zandstranden als kleine stranden gelegen in baaien en tussen de rotsen. Deze nog niet zo bekende bestemming is één van de mooiste van Spanje! VOLPENSION - water en wijn bij de avondmalen in hotel El Muelle in Suances inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel of Antwerpen. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel - Antwerpen). Vertrek in de vroege ochtend richting Frankrijk. Via Parijs richting Tours en Bordeaux. Onderweg worden de gebruikelijke stops gehouden met gelegenheid tot vrij middagmaal. Avondmaal en tussenovernachting in de omgeving van Castets. Dag 2: Na het ontbijt rijden we richting Frans/Spaanse grens en verder tot Cantabrië. Rond de middag bereiken we Santander, de hoofdstad van Cantabrië. Na het middagmaal maken we een wandeling op het schiereiland La Magdalena. Het voormalig koninklijk paleis was een geschenk van de stad Santander aan koning Alfonso XIII in 1912. Nu is het een geliefkoosde wandel- en picknickplaats voor de Cantabriërs. Een stukje van het schiereiland is ingericht als een kleine dierentuin met pinguïns en zeeleeuwen. In de late namiddag, na de siësta, komt de stad terug tot leven en kunnen we een kijkje nemen in de kathedraal. Aansluitend wandelen we langs enkele van de vele mooie pleinen die de stad telt. Daarna verlaten we Santander en rijden we naar onze verblijfplaats in Suances. Avondmaal en overnachting. Dag 3*: Ontbijt. Vandaag genieten we van een vrije dag en kunnen we op verkenning gaan in onze verblijfplaats Suances. Het is een rustig plaatsje met een gezellige dorpssfeer en een mooie, wat dromerige ligging aan de westkust van Cantabrië. De uitgestrekte stranden bieden een fraai contrast met de groene kustlijn. Middagmaal in het hotel. Bij mooi weer is er gelegenheid voor een boottochtje in de baai van Santander. *Wettelijk verplichte rustdag chauffeur 188 | SPANJE Dag 4: Ontbijt. Excursie naar de vallei van de Pas, een bijzonder hoekje van de Cordillera Cantábrica. Rondtrekkende melkveehouders hebben de hellingen met mensenhanden geschikt gemaakt om van de opbrengst te kunnen leven. Typisch zijn de hutjes met daken van platte stenen, die overal verspreid staan in de weiden waar ze hun vee laten grazen. De melk uit deze streek wordt beschouwd als de beste van Spanje. In de dorpen worden “quesadas” (gebakjes van melk, boter en eieren) en “sobaos” (zachte cakes) verkocht, de specialiteiten van de streek. Langs een schilderachtige route bereiken we Vega de Pas, één van de drie belangrijkste plaatsjes in het gebied. Na het middagmaal rijden we langs de oevers van het stuwmeer van de Ebro, de rivier die hier in de buurt ontspringt. Via Torrelavega bereiken we Santillana del Mar, één van de mooiste stadjes van NoordSpanje. In de loop der tijden lieten adellijke bewoners er herenhuizen bouwen, voorzien van hun wapenschild op de voorgevel. De houten of ijzeren balkons zijn het hele jaar versierd met bloemen. Terug naar het hotel voor avondmaal en overnachting. Dag 5: Ontbijt. Prachtige excursie naar de Picos de Europa. We volgen eerst een klein stukje van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. In Comillas houden we een korte fotohalte. Dit stadje dankt zijn welvaart aan de eerste markies, die einde 19de eeuw één van de rijkste inwoners van Spanje was en bij wie de koning zijn zomervakantie kwam doorbrengen. Hij liet enkele opmerkelijke constructies bouwen, waaronder een neogotisch paleis en een villa in modernistische stijl van de hand van de beroemde Catalaanse architect Gaudí. Via de historische brug bereiken we San Vicente de la Barquera. We passeren het kasteel, dat als een schip op de rots ligt. We vervolgen onze weg richting Picos de Europa, het grootste natio naal park van Spanje. Het strekt zich uit over 3 provincies. Dit ruige berggebied is nog grotendeels onaangetast gebleven. Tijdens onze tocht komen we door 3 valleien. Via de vallei van de Gargantes bereiken we de smalle Caresvallei. Links en rechts rijzen spectaculaire bergwanden op. De autocar kan slechts enkele kilometers de vallei inrijden. De liefhebbers kunnen nog een stukje te voet verder. Na het middagmaal rijden we de vallei van de Cares terug uit en vervolgen onze weg. Een derde vallei voert naar het bedevaartsoord Covadonga. Een belangrijke overwinning van de christenen op de Arabieren wordt toegeschreven aan Nuestra Señora de Covadonga, die hier vereerd wordt in een grot waaronder een rivier ontspringt. In het levendige stadje Cangas de Onís wandelen we over een mooie romaanse brug. Onder de brug hangt een kopie van het kruis van Pelayo, de aanvoerder van de christenen in de slag bij Covadonga. Terug naar het hotel voor avondmaal en overnachting. Dag 6: Ontbijt. De Picos de Europa heeft nog andere verborgen schatten. We rijden door de 19km lange kloof “Desfiladero de la Hermida”, uitgesleten door de snelstromende rivier de Deva. De verticale bergwanden zijn hier zo hoog en de kloof is zo smal, dat op sommige plaatsen de zon maar enkele minuten per dag het dal bereikt. We bezoeken het Monasterio de Santo Toribio. Hier wordt een