EXCURSIEREIS Rosas & Pyrénées-Orientales Ontdek de eigenheid van deze twee gecombineerde bestemmingen. In de Pyrénées-Orientales, ten noorden van Catalonië schijnt de zon het hele jaar door! Gelegenheid genoeg voor de liefhebbers van natuurschoon en bouwkundig erfgoed om deze bestemming te gaan verkennen! Puur genieten wanneer we de versterkte stadjes en prachtige dorpjes vol architecturale schatten bezoeken. We rijden door een verscheidenheid aan landschappen, waardoor je afwisselend de bergen kunt verkennen en anderzijds van de zee kunt genieten! Ons excursieprogramma voert je zowel langs de schilderachtige Côte Vermeille als langs de ruige of wilde kust van de Costa Brava. We verblijven in de baai van Rosas, toeristische trekpleister met prachtige zandstranden aan de Costa Brava. Het hotel dat wij voor u uitkozen is gelegen tegen de strandpromenade! VOLPENSION - water en wijn bij alle middag- en avondmalen inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel (mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel). Vertrek in de vroege ochtend via Luxemburg naar Frankrijk. Vrij middagmaal onderweg. Verder via Dijon en Lyon richting PyrénéesOrientales. We bereiken de Spaanse grens en onze verblijfplaats Rosas. Onderweg houden we de gebruikelijke stops. Avondmaal en overnachting in ons hotel. Dag 2*: Na het ontbijt geleide wandeling langs de baai van Rosas. Langs het 4km lange zandstrand ligt een mooie promenade, waar zowel overdag als ’s avonds altijd wat te beleven valt. In de namiddag vrije tijd om op verkenning te gaan en eventueel een bezoek te brengen aan de 16de eeuwse citadel, een wandeling langs de jachthaven of genieten op het strand. Rosas heeft tevens de belangrijkste vissersvloot van de Costa Brava. *wettelijk verplichte rustdag chauffeur Dag 3: Dagexcursie naar de Pyrénées-Orientales. Via het vulkanische gebied La Garrotxa bereiken we Vall Alto del Ter. Aankomst in Camprodon, een toeristisch plaatsje in de Spaanse Pyreneeën. Geleide wandeling over de middeleeuwse boogbrug Pont Nou die de rivier Ter overspant en langs de voornaamste bezienswaardigheden gaat. Verder door het hart van de Camprodonvallei, door een droomlandschap naar de Frans-Spaanse grens. Via de Coll d’Ares 1.513m bereiken we het pittoreske Prats de Mollo in de Pyrénées-Orientales. We maken een wan194 | SPANJE deling door deze duizend jaar oude omwalde stad. Gezellige binnenpleintjes, nauwe straatjes en tal van bezienswaardigheden worden gedomineerd door het 17de eeuwse Fort Lagarde. Vrije tijd en langs de vallei van de Tech keren we terug naar ons hotel. Dag 4: In de voormiddag bezoeken we één van de indrukwekkendste botanische tuinen aan de Costa Brava. Op de vele terrassen groeien meer dan 1.200 verschillende planten, struiken en bomen in een paradijselijke omgeving. De romantische plekjes en uitkijkpunten bieden een mooi zicht op de Middellandse Zee en de indrukwekkende kliffen. Middagmaal in één van de best bewaarde middeleeuwse stadjes met smalle steegjes, leuke terrasjes en typische huisjes! Nadien verder tot aan de kust waar we inschepen voor een boottocht naar de Medes-eilanden. Deze vormen een archipel van zeven eilanden en bevinden zich op ongeveer 1km van de kust. Door de panoramische glazen bodem zien we de mooie onderwaternatuur van het zeereservaat. Dag 5: Dagexcursie Carcassonne. De citadel van Carcassonne is hoog gelegen op een steile oever van de Aude en geeft een indrukwekkend beeld met zijn torens en wallen. We maken een geleide wandeling door de stad, die gebouwd werd door de Romeinen. De bekendste bezienswaardigheid is de volledig gerestaureerde versterkte oude binnenstad, La Cité de Carcassonne en staat op de Werelderfgoedlijst. Het is het mooiste voorbeeld van een middeleeuwse stad in Europa die bijna volledig bewaard is, en de grootste bewaarde vesting uit de middeleeuwen. Het is de grootste toeristische trekpleister van Frankrijk, na Parijs. Na ons uitgebreid bezoek nemen we nog vrije tijd alvorens terug te keren naar het hotel. Dag 6: Via een toeristische route richting Côte Vermeille genieten we van de meest woeste rotsprofielen van de hele Catalaanse kust. Hoge kliffen, kleine ongerepte inhammen en ontelbare grillige rotsen zijn de typische elementen in deze ruige streek van de Costa Brava. Via het grensgebied bereiken we Languedoc-Roussillon die vernoemd is naar de “Vermeille” (vermiljoenkleurige) rotsen. We bereiken Collioure voor een stadsbezoek. Drie beschutte stranden omringen de haven die gedomineerd wordt door het omvangrijke Château Royal, dat in de havenmuur is ingebouwd. Uiteraard is het er heerlijk kuieren in de nauwe straatjes en steegjes, gezellige pleintjes met allerhande galerijen en souvenirwinkeltjes. Vrije tijd en terugkeer naar het hotel. Dag 7: Voormiddaguitstap naar Cadaqués. Dit vissersdorpje, verscholen tussen de zee en de bergen, is één van de mooiste plekjes van Catalonië. Het ligt in een schitterende omgeving, in het zuidelijke deel van