NIEUW! BEGELEID WANDELEN Dordogne Gastronomische en recreatieve wandelvakantie De Dordogne is één van de mooiste streken van Frankrijk. Het departement heeft zijn naam te danken aan de rivier die er centraal doorheen loopt. Zowat alles wat het hartje van de doorsneewandelaar begeert, is hier terug te vinden. Bossen, prachtige valleien met godvergeten dorpen, kalksteenrotsen met prehistorische overblijfselen, enkele leuke steden op mensenmaat, impressionante kastelen en tot de verbeelding sprekende ruïnes, weelderige flora en fauna…. Kortom, alles wat nodig is voor een geslaagde wandelvakantie. De Périgord, zoals de streek ook wel genoemd wordt, staat bovendien hoog op het lijstje bij de gas - tronomen. Eend en foie gras zijn hier de absolute blikvangers. Het wordt een gevarieerde wandelvakantie, voor de recreatieve wandelaar, met de nodige aandacht voor natuur, cultuur en gas - tronomie. We verblijven bovendien in een tophotel. Het is niet alleen op een heuveltop gelegen, maar het biedt naast een excellente keuken ook een onberispelijke accommodatie met een openluchtzwembad. Een welkome verfrissing na een heerlijk warme wandeldag. HALFPENSION + WATER & WIJN bij het avondmaal inbegrepen! Dag 1: Reisdag Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats: Zoersel of Antwerpen. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel - Antwerpen). Vertrek via Rijsel, Parijs, Orléans en Vierzon. Vrij middagmaal onderweg. Verder via Limoges en Brive-laGaillarde naar ons hotel in Tamniès. Dag 2: Tamniès - 16km - 350 hoogtemeters Na het ontbijt vertrekken we aan het hotel voor een wandeling door een landschap waarin we heel wat afwisseling voorgeschoteld krijgen. Onderweg genieten we van een picknick. Langs bospartijen en zacht glooiende weilanden, passeren we gehuchtjes zoals Galinat en La Vidalie. We maken vandaag ook kennis met de “borie”. Een typisch bouwwerkje uit deze regio. Het diende vroeger als schuilplaats voor de herders. Het op een punthoedje lijkend gebouwtje wordt zowat onze rode draad doorheen deze wandeling in de omgeving van het hotel. We kunnen afsluiten met een verfrissende duik in het zwembad. Avondmaal en overnachting. Dag 3: Saint-Geniès - 14km - 305 hoogtemeters Ontbijt. Vandaag vertrekt onze wandeling vanuit het prachtige dorpje 22 | FRANKRIJK Saint-Geniès, een typisch dorp uit de Périgord. De honingkleurige huisjes met de typische leien daken, de 12de-eeuwse Romaanse kerk en het 15de-eeuwse kasteel vormen een onvergetelijk geheel. Het is een attractieve wandeling door typische landschappen van de Périgord. Beschaduwde riviervalleien, akkers en boerderijen en geregeld prachtige vergezichten vanop de hoger gelegen delen van het landschap. In het Domaine de Pelvézy genieten we van een welverdiend drankje, alvorens de laatste klim aan te vatten naar Saint-Geniès. De liefhebbers kunnen in het dorp de 14de-eeuwse Chapelle de Cheylard bezoeken. Hier wordt in een aantal fresco’s het leven van verschillende heiligen uitgebeeld. Avondmaal en overnachting. Dag 4: Marquay - La Gafferie - Chateau de Commarque - Sarlat la Canéda - 12km - 348 hoogtemeters Vandaag wordt een gecombineerde dag. De autocar brengt ons na het ontbijt naar het dorpje Marquay waar onze wandeling start. Via een bosrijk pad volgen we een tijdje het riviertje la Beune. We passeren het gehucht la Gafferie en dalen af naar de imposante ruïnes van het kasteel van Commarque. Het kasteel werd gebouwd op de restanten van een bewoonde site uit de 9de-eeuw. We picknicken met zicht op de kasteelruïne. Vandaar is het langzaam klimmen naar onze vertrekplaats. De autocar brengt ons vanuit Marquay naar Sarlat la Canéda. Dit prachtige middeleeuwse stadje is één van de meest indrukwekkende historische parels van de Périgord. Je krijgt er voldoende tijd én een plannetje om dit prachtige stadje op eigen kracht te bezoeken. Na het bezoek aan Sarlat brengt de autocar ons terug naar het hotel voor avondmaal en overnachting. Dag 5: Chateau d’Eyrignac - 13km - 260 hoogtemeters Ontbijt. De autocar brengt ons naar Eyrignac. We vertrekken in de buurt van het kasteel voor een wandeling die gekenmerkt wordt door open zichten, weidse akkers en walnootplantages. In het juiste seizoen word u op deze wandeling begeleid door ontelbare orchideeën. Ook de getuigen van de vroegere, erg belangrijke, tabaksindustrie in de Dordogne vinden we terug tijdens deze wandeling. Tijdens het tweede deel van de wandeling volgen we een hele tijd het mooie valleitje van de Langlade. Na 13km en 260hm bereiken we opnieuw Eyrignac. Voor zij die willen, hoog tijd voor een bezoek aan de imposante tuinen van het kasteel van Eyrignac. Ze worden beschouwd als één van de mooiste tuinen van Frankrijk. Zo’n driehonderd plantaardige sculpturen maken dat de tuinen heel het jaar door bezocht kunnen worden. Na het bezoek aan de tuinen en een drankje in de lokale brasserie met de autocar naar het hotel voor avondmaal en overnachting.