BEDEVAART San Giovanni Rotondo Bedevaartreis Loreto - Pater Pio - Pietrelcina - Cascia - Assisi San Giovanni ligt aan de oostkust van Italië, op de Garganoberg. In de Romeinse tijd bestond er al een landbouwnederzetting rond een heiligdom voor de godheid Janus. De christenen wijdden deze plaats toe aan San Giovanni, de heilige Johannes de Doper. In 1601 legden de kapucijnen de laatste hand aan het klooster. Na een aardbeving moest het geheel herbouwd worden en construeerden de bewoners in 1667 een publieke kapel, die nog bestaat. Pater Pio kwam voor het eerst in 1916 in San Giovanni en vanaf 1918 heeft hij de plaats nooit meer verlaten. Vanaf het begin van zijn apostolisch leven in San Giovanni zette Pater Pio zich steeds in voor het welzijn van de zieken. Inmiddels is deze plaats uitgegroeid tot een ware bedevaartplaats. In de crypte onder het altaar staat de graftombe van Pater Pio, die steeds omringd is door biddende pelgrims. Pater Pio werd op 02/05/99 zalig en op 16/06/02 heilig verklaard door Paus Johannes Paulus II. VOLPENSION - water en wijn in het hotel Rosamarina in San Giovanni inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel - Zoersel). Vertrek ’s morgens vroeg via Luxemburg richting Metz en Strasbourg naar de Zwitserse grens. Gelegenheid tot middagmaal onderweg. Verder langs Luzern en het Vierwoudstedenmeer naar de Italiaanse grens. Via Milaan bereiken we ons hotel voor avondmaal en tussenovernachting. Dag 2: Na het ontbijtbuffet verder langs Bologna en Rimini naar Loreto. In dit dorpje vereert men sinds 1294 het Heilig Huisje van Nazareth, waar Jezus als zoon van Jozef is opgegroeid. De tempeliers, zeer gelovige en moedige ridders die onder religieuze geloften leefden, hebben steen voor steen het huisje op een schip geladen en naar Italië gebracht, zo vertelt de legende. Door deze overplaatsing bleef het Heilig Huisje gespaard voor de verwoesting door de muzelmannen. Na de middag rijden we langs de Adriatische kust naar de bedevaartplaats van Pater Pio: San Giovanni Rotondo. Avondmaal en overnachting. Dag 3*: Na het ontbijt, gelegenheid tot het bijwonen van de heilige mis. Nadien brengen we een bezoek aan de kliniek die opgericht werd door Pater Pio en maken we een wandeling langs de voornaamste bezienswaardigheden op het heiligdom met o.a. de nieuwe basiliek, de crypte en het schrijn van Pater Pio. Na het middagmaal doen we de 222 | ITALIË kruisweg op de Monte Castellana. Nadien vrije tijd. Avondmaal en overnachting. *Wettelijk verplichte rustdag chauffeur Dag 4: Ontbijt. In de voormiddag maken we een halve daguitstap naar Monte Sant’ Angelo. Een steile weg voert ons het dorp binnen waar smalle steegjes en oude huizen een eeuwenoude geschiedenis vertellen. We bezoeken het heiligdom van aartsengel Michaël die hier in de grot verschenen is. In de namiddag vrije tijd aan het heiligdom van San Giovanni Rotondo. Avondmaal en overnachting. Dag 5: Na het ontbijt rijden we via de autosnelweg richting Benevento tot Pietrelcina, de geboorteplaats van Pater Pio. Hier werd Pater Pio geboren op 25 mei 1887 en bracht hij zijn jeugd door. We bezoeken de voornaamste plaatsen met o.a. de ouderlijke woning en de doopkerk. Nadien verder via een toeristische route naar onze verblijfplaats in de omgeving van Rome. Dag 6: Na het ontbijt rijden we richting Rieti en via het Apennijnengebergte bereiken we Cascia. Na het middagmaal maken we een wandeling en bezoeken de voornaamste bezienswaardigheden van deze bedevaartplaats. Deelname aan de heilige mis en bezoek aan het schrijn van de Heilige Rita. Na wat vrije tijd rijden we naar ons hotel in Roccaporena. Dag 7: Ontbijt. In de voormiddag bezoeken we Roccaporena de geboorteplaats van de Heilige Rita, met o.a. het woonhuis, de dorpskerk en de berg met kruisweg. Na het middagmaal via een toeristische route naar Assisi, de stad van St. Franciscus en bezoek aan de basiliek met de crypte. Vrije tijd. Overnachting in Assisi. Dag 8: Ontbijt. In de voormiddag bezoeken we de Basilica di Santa Maria degli Angeli. Boven het altaar ziet men het fresco dat de geschiedenis van de franciscanen weergeeft. Nadien nog wat vrije tijd. Na het middagmaal rijden we via Perugia en Bologna naar ons hotel voor avondmaal en tussenovernachting. Dag 9: Ontbijt. Vertrek over de Zwitserse en Franse autowegen richting België. Onderweg houden we nog de gebruikelijk stops voor de maaltijden. Aankomst ca. 22.00u in Zoersel. Verder naar de door u gekozen afstapplaats.