EXCURSIEREIS Bodensee en Allgäuer Land Friedrichshafen - Lindau - Kleinwalsertal - Meersburg - Sigmaringen - Rheinwaterval - Konstanz De Bodensee is een meer dat grenst aan Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. De oever is 273km lang, waarvan 173km op Duits grondgebied. Het is met een oppervlakte van 536km² het grootste meer van Duitsland. Dankzij het zachte klimaat met wijngaarden, fruitbomen en tropische plantengroei, lijkt het zelfs een zuidelijke zee. Tegenover het meer ligt de bergketen Alpstein met als hoogste top de 2.052m hoge Säntis. Het Allgäuer Land is gelegen tussen de Bodensee en de besneeuwde toppen van de Alpen en met zijn groene heuvels, meren en rivieren een waar paradijs. De Oostenrijkers en de Duitsers vormen hier een gezamenlijke cultuur. De veehouders van de Allgäu hebben hun streek tot een beroemd kaasgebied gemaakt en de agrarische tradities leven er nog sterk. VOLPENSION inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats (mogelijkheid tot rechtstreeks op te stappen in Rijkevorsel). Via Aken, Koblenz en Ulm richting Bodensee. Onderweg houden we de gebruikelijke stops met eetgelegenheid. Bij aankomst kunnen we genieten van een uitgebreid avondmaal in het hotel. Dag 2: In de voormiddag rijden we naar Friedrichshafen, een aangename stad aan het meer die helemaal in het teken staat van de luchtschepen. We bezoeken er het Zeppelinmuseum. De omvangrijke collectie belicht zowel techniek als kunst. We vernemen er meer over de bouw-, start- en landingstechnieken en het burgerlijk en militair gebruik van het luchtschip. Één van de opvallendste stukken is de 33m lange natuurgetrouwe reconstructie van de legendarische LZ 129 die in 1937 explodeerde nabij New York. Na het middagmaal maken we een mooie boottocht over het meer naar Lindau. Wanneer we via de engte tussen de vuurtoren en de leeuw van Beieren de haven binnenvaren, bemerken we in één oogopslag de unieke charme van de voormalige Rijksstad. We maken een wandeling langs de haven, de Schrannenplatz en de pittoreske Maximilianstrasse, de hoofdstraat van de stad met oude huizen met muurschilderingen en smalle gevels in vakwerk, waarvan het Altes Rathaus een mooi voorbeeld is. Na nog wat vrije tijd keren we terug naar ons verblijfshotel. 62 | DUITSLAND Dag 3: Vandaag rijden we naar de Allgäuer Alpen in de deelstaat Beieren. We volgen er de Duitse Alpenroute langs Oberstaufen-Immenstadt naar Oberstdorf in het zuidelijkste puntje van Duitsland, diep in de Allgäuer Alpen. Het ligt als het ware weggedoken aan de rand van de Iller, die hier het water van zeven stromen opneemt, aan de voet van de Nebelhorn (2.224m) met de hoogste kabelbaan van Allgäu. Na het middagmaal rijden we door het prachtige 17km lange Kleinwalsertal, een Oostenrijkse enclave in Duitsland die van het moederland gescheiden is door de bergen van de Allgäu. We wandelen door de Breitachklamm, die met zijn bergwanden en watervallen een onvergetelijke indruk nalaat. De kloof is uitgesleten door een bergstroom en op sommige plaatsen 100m diep en slechts enkele meter breed. Nadien verder naar Baad, het kleinste en tegelijk het hoogstgelegen dorp in het Kleinwalsertal. We nemen nog wat vrije tijd in het charmante toeristische dorpje Mittelberg dat omringd is door bergen die reiken tot 2.500m. Daarna terug naar ons verblijfshotel. Dag 4: Na het ontbijt rijden we naar Salem. Midden in een 17ha groot park liggen de meer dan 700 jaar oude gebouwen die nu het Slot Salem vormen. Het was één van de belangrijkste cistercïenzerkloosters van Duitsland. We maken er een geleide wandeling door de tuin en in het slot met zijn barokke kamers, bibliotheek, Kaisersaal, Abtzimmer, historische smidse, paardenstal enz. Na het middagmaal brengen we een bezoek aan het Pfahlbaumuseum, een openluchtmuseum waar paalwoningen uit de Steentijd en Bronstijd (4000-850 v.C.) gereconstrueerd zijn. De recentste paalwoning dateert van 2002. Het zijn stuk voor stuk overtuigende reconstructies van het dagelijks leven van de vroegere bewoners. Nadien rijden we naar Meersburg, de voormalige verblijfplaats van de prins-bisschoppen. Het dorp bestaat uit een beneden- en een bovenstad en geniet van een unieke ligging: aan de oever van het meer, omringd door hellingen met wijn- en boomgaarden en met mooie uitzichten op de Bodensee en de bergen. We maken een wandeling door het stadje, beheerst door de imposante middeleeuwse Alte Burg. Daarna nog even vrije tijd. De Steigstrasse met zijn vakwerkhuizen en de smalle voetgangersstraatjes zullen u zeker kunnen bekoren. Dag 5: Na het ontbijt rijden we naar het Naturpark Obere Donau en vanaf Beuron met de benedictijnerabdij en de Knopfmacherfelsen volgen we een schitterend landschap langs de oevers van de Donau met