NIEUW! EXCURSIEREIS Spreewald Op slechts een uur van Berlijn ligt het prachtige natuurgebied Spreewald, dat bekend staat om schattige dorpjes, idyllische waterwegen en goddelijke Spreewalder augurken. Geen wonder dat het waterrijke moeras- en veenweidenlandschap één van de meest geliefde vakantiebestemmingen in de deelstaat Brandenburg is. Het gebied is gevormd door de vele vertakkingen van de rivier de Spree, daarnaast zijn voor de ontwatering van het gebied vele kleine kanalen aangelegd. De totale lengte van de waterlopen bedraagt meer dan 970km. Sinds 1991 is het Spreewald door de Unesco erkend als biosfeerreservaat. Het gebied van het Spreewald is dunbevolkt en wordt voor een groot deel bewoond door de “Sorben” een Slavische minderheid die nog steeds hun eigen taal spreken. In deze mooie regio ontdekt u nog de pracht van de natuur en de rust… VOLPENSION inbegrepen! Dag 1: Via de door u gekozen opstapplaats naar de centrale vertrekplaats Zoersel. (Mogelijkheid tot rechtstreeks opstappen in Rijkevorsel – Zoersel). Vertrek ’s morgens via Duisburg en Hannover richting Magdeburg. Onderweg houden we regelmatig de gebruikelijke stops met eetgelegenheid. Verder richting Cottbus en ons verblijfshotel dat in het Spreewald gelegen is. Dag 2: In de voormiddag bezoeken we Cottbus, tweede stad van deelstaat Brandenburg en gekend om de vroegere textielindustrie. We maken er een wandeling door de historische binnenstad, langs de middeleeuwse stadsmuur met de Lindenpoort, het postkoetsmonument, de Klosterplatz en de Oberkirchplatz met de St.Nikolaikirche. Verder langs de synagoge, het Schloss en de Altmarkt die omgeven is door barokke koopmanshuizen met classicistische gevels uit de 18de- en 19deeeuw. Nadien brengen we een bezoek aan de meer dan 400 jaar oude apotheek waar we alle werkkamers kunnen bekijken. Tijdens de rondleiding krijgen we een interessante uitleg over de vroegere apothekersactiviteiten. Na het middagmaal bezoeken we het Schloss en Park Branitz. Het is een meesterwerk van tuinarchitect en edelman Hermann Furst von Pückler-Muskau. Door de pracht van deze tuin met elegante meren en waterstroompjes is Branitz een hoogtepunt in de ontwikkeling van landschap- en tuinaanlegkunst. Het wordt met recht dan ook aanzien als een internationaal tuinmonument. Furst Pückler-Muskau was één van de meest fascinerende persoonlijkheden van zijn leeftijd. De rijk versierde gemeubelde kamers van het Schloss Branitz voeren ons mee in zijn wereld. Daarna terug naar ons verblijfshotel voor avondmaal en overnachting. Dag 3: In de voormiddag bezoeken we een lokale fabriek van augurken. Deze favoriete delicatesse van de regio worden ingelegd in azijn met smaakmakers als knoflook, dille, peper of andere kruiden. Het is een must om in ieder geval één keer augurken te eten in het Spree - wald! Ze behoren nog tot één van de weinig voormalige DDR-producten. We rijden via een mooie toeristische route door het Spreewald naar Burg, een typisch toeristenstadje. Na het middagmaal verder naar het museumdorp Dissen. We brengen een bezoek aan het Sorbische Heimatmuseum. In deze regio spreken nog ongeveer 20.000 mensen hun eigen Slavische taal het “Sorbisch”, zij hebben nog steeds hun eigen volkslied en hun eigen vlag. We worden ontvangen door een Sorbisch liederpoëet met zijn gitaar en Obersorbische liederen. In het museum toont men beelden van boerenhoven, de spinstube en er zijn meer dan 20 verschillende soorten Niedersorbische klederdrachten te bewonderen. We wandelen door de kruidentuin en de mooie Sorbische vakwerkkerk. Onze toeristische route door het Spreewald gaat verder tot Peitz, waar we het Eisenhutten en Fischereimuseum nog bezoeken. keren we terug naar het hotel voor avondmaal en overnachting. Dag 4: In de voormiddag rijden we door het Spreewald naar Luckau, dat wordt gekenmerkt door de volledig intact gebleven historische stadskern en middeleeuwse vesting. We maken er een wandeling langs de barokke huizen met rijk versierde stucwerk gevels en het marktplein met de Sint-Niklaaskerk dat een uniek middeleeuws interieur heeft. Verder via Lübben dat de poort tot het Spreewald vormt en verder naar Lübbenau, de hoofdplaats van het Spreewald. Bezoek, wandeling en middagmaal in het dorp. Nadien maken we een boottocht met de “Oak”, een platbodemboot, die met een lange stok door de smalle kanalen wordt geduwd door de schipper. Onderweg vernemen we hoe door mensenhanden dit gebied is veranderd in een biosfeerreservaat erkend door Unesco. Enkel het geluid van het glijden door het water doorbreekt de stilte. Onderweg bezoeken we het dorpje Lehde, met zijn 150 inwoners, die ons nog in hun eigen klederdracht ontvangen. Deze lagune, die bijna zoveel eilandjes dan huizen telt, is één van de mooiste Spreewalder dorpen. In het openluchtmuseum bezoeken we verschillende boerderijen en gebouwen uit de 19de-eeuw waar authentieke meubels, volkskunst en folkloristische voorwerpen te bezichtigen zijn. Na wat vrije tijd varen we terug tot Lehde. Verder naar ons hotel voor avondmaal en overnachting. Dag 5: Na een lekker ontbijt verlaten we het hotel en keren we terug huiswaarts. Via de Duitse autowegen rijden we richting het Ruhrgebied en verder via Nederland naar België. Onderweg voorzien we de gebruikelijke stops. Aankomst ca. 21.00u. in Zoersel. Verder naar de door u gekozen afstapplaats. 74 | DUITSLAND