Al 100 jaar verschil maken

Al 100 jaar verschil maken Beknopte versie van het jaarverslag 2021 beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Voorwoord 1. Onze missie & visie 2. Cijfers 3. Onze ambities & prestatie 4. Communicatie: een terugb 1 2 3 4

e b es blik beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Voorwoord In 2021 hebben we samen met gemeenten, bouw- en zorgpartijen, collega-corporaties en andere partners mooie resultaten behaald. De belangrijkste delen we in dit beknopte jaarverslag. Met een gemiddelde wachttijd van zeven jaar is het nog steeds heel moeilijk om een woning te vinden. Om voor woningzoekenden de kansen te vergroten, zetten we in op verschillende fronten. Zo leverden we in 2021 175 nieuwbouwwoningen op. En we bouwen door: via Bouwstroom Haaglanden kopen we samen met elf corporaties conceptwoningen in. Deze worden in de fabriek gemaakt en op locatie in elkaar gezet. Zo kunnen we sneller en betaalbaarder bouwen. Een deel van onze nieuwbouw maken we geschikt voor senioren. Met de grotere woning die zij bij een verhuizing achterlaten, kunnen wij een gezin blij maken. Bouwlocaties vinden is een uitdaging. Samen met de gemeenten stropen we de mouwen op. 1 2 3 4

Zowel bij nieuwbouw als onderhoud hebben we aandacht voor duurzaamheid. Door bijvoorbeeld te isoleren, is er meer comfort in huis en daalt het energieverbruik. Zo helpen we ook de energielasten betaalbaar te houden. We kijken uit naar de nabije toekomst. Door afschaffi ng van de verhuurderheffi ng kunnen we nog meer investeren voor onze bewoners. Samen met onze samenwerkingspartners zetten we de schouders eronder om passend en betaalbaar wonen mogelijk te maken. Daphne Braal en Jacco Maan Bestuurders Vidomes beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

1 Onze missie & visie Impressie appartementengebouwen De Berken (links) en De Beuken (rechts) in De Entree in RijswijkBuiten 1 2 3 4

beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Onze missie Vidomes geeft mensen die op ons zijn aangewezen, een thuis. Nu en in de toekomst. 1 2 3 4

Oplevering van de eerste gerenoveerde en verduurzaamde woningen in de Jolandafl at in Rijswijk beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Onze strategische visie: verschil maken! Vidomes wil het verschil maken in maatschappelijke vraagstukken rondom wonen. Niet alleen voor onze huurders, maar ook voor de wereld om ons heen. Rijswijk D 1 2 3 4

D LeidschendamVoorburg Leidschenveen Zoetermeer Onze werkgebieden Delft We concentreren ons op de werkgebieden Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg, Delft, Rijswijk en het Haagse stadsdeel Leidschenveen. beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Onze zes strategische thema’s Voldoende geschikte wonin Denkend vanuit eigen kracht en wat allemaal wél mogelijk is, richten we ons op de realisatie van onze strategische visie en de bijbehorende Vidomes Doelenkaart 2019-2022. Bij elkaar brengen 1 2 3 4

n ngen Duurzaam in balans Tevreden klanten In het oog, in het hart Goed georganiseerd beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Klantwaarden In onze klantvisie onderscheiden we vier klantwaarden. De komende jaren willen we onze dienstverlening verder verbeteren door deze klantwaarden nog meer in onze manier van werken te verankeren. P 1 2 3 4

P Persoonlijk Samen Dichtbij Betrouwbaar beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

68 nieuwe appartementen aan de Van Schuijlenburchstraat in Delft 1 2 3 4

t 2 Onze cijfers t beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Tevreden klanten Aantal telefonische klantcontacten 73.739 Klantcontacten per e-mail 6.855 Interacties via social media (reacties, likes, retweets) 59.501 Klantcontacten via Mijn Vidomes 8.452 Tevredenheid nieuwe huurders Tevredenheid vertrokken huurders Tevredenheid huurders over reparaties Tevredenheid huurders over planmatig onderhoud Tevredenheid huurders over contact met KCC 8,0 8,0 7,7 7,3 7,7 1 2 3 4

In het oog, in het hart Aantal ontruimingen door huurschuld 6 Ontruimingen door ernstige overlast, hennep, illegale bewoning Bewonersoordeel leefbaarheid Verhuringen aan cliënten van zorginstellingen via directe bemiddeling Huisvesting statushouders 10 6,7 69 94 beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Overhandiging eerste sleutel Rijnlandpad in Voorburg beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Onderhoud en verduurzaming van 152 appartementen in complex Pe 1 2 3 4

Pe 3 Onze ambities en prestaties Petuniatuin in Zoetermeer beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Onze ambities en prestaties Voldoende geschikt woningen met toekomstwaarde 2021 Bij elkaar brengen: goede match tusse pand en klant Neutraal 1 2 3 4

kt : en Duurzaam in balans kte Tevreden klanten en In het oog in het hart: prettig en veilig wonen Financiële positie Goed georganiseerd Tevreden beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Financieel eff ect van onze m Vidomes heeft de ambitie een grote maatschappelijke bijdrage te leveren in regio Haaglanden. Vanuit die ambitie maken wij bepaalde keuzes voor bestaande en toekomstige huurders. We verschillen hierin van een commerciële partij omdat Vidomes: • woningen niet verkoopt op het meest gunstige moment, zoals beleggers vaak doen (beschikbaarheid). • substantieel minder huur vraagt dan een commerciële verhuurder, zodat mensen met een laag inkomen de huur kunnen betalen (betaalbaarheid). • fors meer aan onderhoud uitgeeft dan wat de commerciële norm is (kwaliteit). • extra personeel inzet voor onder andere leefbaarheid en minder zelfredzame huurders (beheer). 1 2 3 4

m maatschappelijke inzet Op onze balans zie je goed het verschil tussen de marktwaarde van ons bezit (3,5 miljard) en de beleidswaarde van onze vastgoedportefeuille (1,7 miljard). Het verschil van 1,8 miljard is een fi nanciële vertaling van de maatschappelijke bijdrage die Vidomes doet en die je verder niet in onze cijfers ziet. Waterval marktwaarde naar beleidswaarde (bedragen in miljoenen euro’s) 4.500 4.000 3.500 3.000 2.500 2.000 1.500 1.000 500 0 469 3.520 -1.345 1.744 -697 -204 Marktwaarde Beschikbaarheid Betaalbaarheid Kwaliteit Beheer Beleidswaarde beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Voldoende geschikte woning Tevreden over: • de 175 nieuwe sociale huurwoningen die we opleverden in 2021! • de voortgang van een aantal gecompliceerde grootonderhoudsprojecten in uitvoering, we maakten ruim 500 woningen toekomstbestendig. • de stappen die we zetten in onze acquisitie: meer zicht op kansen voor nieuwbouw. • de ondertekende intentieverklaring voor Bouwstroom Haaglanden. Samen met elf andere SVH-corporaties willen we met slimme oplossingen en samenwerking sneller en goedkoper woningen realiseren. Neutraal over: • de voortgang van gesprek marktpartijen hebben ove Het is positief dat we in ge de stap naar defi nitieve af gezet. • De nieuwe regionale woni ‘Samenwerken aan een so Haaglanden’. We zijn blij d is over concrete aantallen nieuw te bouwen woninge akkoord niet tot de beoog spreiding over de regio. • het (voor het eerst) achter realisatiegraad van ons pl De snelle manier waarop werkwijze hebben aangep marktomstandigheden ste 1 2 3 4

g : k e e af ni o d n e g er l p te gen : kken die we met er sociale nieuwbouw. esprek zijn, maar afspraken is nog niet ningmarktafspraken olide woningmarkt in dat er een akkoord n door corporaties en. Helaas leidt het gde evenwichtiger erblijven van de lanmatig onderhoud. we onze past aan de temt wel tevreden. A Minder tevreden over: • de uitbreiding van het nieuwbouwprogramma. Met name in Rijswijk en Zoetermeer blijft het moeilijk om afspraken over sociale nieuwbouw te maken. • onzekere marktomstandigheden die het realiseren van onze doelen bemoeilijken. Dit baart ons zorgen. beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Duurzaam in balans T • • • • • Zonnepanelen in de wijk Noordhove in Zoetermeer 1 2 3 4

T • • • • • Tevreden over: • bij zonnepanelenproject Noordhove, Zoetermeer hebben we een deelnemerspercentage van 60% behaald (211 huishoudens). • in alle gemeenten is de Transitievisie Warmte vastgesteld. • investeringsbesluit Gasunie aanleg warmteleiding Rotterdam - Den Haag genomen. • alle medewerkers volgden de e-module duurzaam in balans in het kader van de nieuwe duurzaamheidsvisie. • tien personen zijn opgeleid tot energiecoach, waaronder zeven huurders. Minder tevreden over: • op verzoek van huurders woning geschikt maken voor elektrisch koken. • data op orde energie-index. Neutraal over: • ontwikkeling energiecoöperatie DDE-Vidosol. beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Tevreden klanten Tevreden over: • gemiddeld rapportcijfer van 7,7 voor klanttevredenheid. • rapportcijfer 8 of hoger voor klanttevredenheid van 68% van de respondenten. • inzet van de verbeterteamleden. • Mijn Vidomes, het klantportaal voor onze bewoners. Minder tevrede over: • klanttevredenheidsscore v 4,5 op het deelproces ‘afhandeling klachten’. • 84% van de terugbelverzo is binnen de termijn van 2 werkdagen afgehandeld De doelstelling was 90%. Neutraal over: • respons van 23% op klanttevredenheidsonderzoeken. 1 2 3 4

de v o d den van oeken d. 7,7 beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021 A

In het oog, in het hart Tevreden over: • scherpe doelstelling op huurachterstanden ruim behaald. Het aantal ontruimingen op basis van huurachterstand is slechts zes. • goede resultaten op het (minnelijk) ontruimen op basis van overlast en woonfraude. • uitbreiding van het aantal complex- en wijkbeheerders in onze wooncomplexen en buurten (100% dekking). • ondanks de coronabeperkingen de leefbaarheidsplannen kunnen uitvoeren. • behaalde resultaten bij de huisvesting van statushouders en kwetsbaren. • nieuw woonconcept gerealiseerd aan de Van Alkemadestraat / Van Schuijlenburchstraat in Delft, samen met Pieter van Foreest, gemeente Delft, DSW en Delft voor Elkaar. Neutraal • samenwerking lijden onder de kwamen soms • in Delft gestart die helaas maa dienst is gewee jaar gestart. Se 1 2 3 4

e l g e s t a ee enioren in beweging tijdens de Balkon Beweegdag l over: Minder tevreden over: gen intern en extern hadden te e beperkingen van corona en s laat of niet op gang. t met een fl atcoach, ar een half jaar in eest. Werving is einde van het • toename van de ondermijning in het wonen. Gaat om zaken als: illegale bewoning, ernstige drugsoverlast en prostitutie in onze woningen. • op basis van de tussentijdse meting van de woonbeleving scoort de door huurders ervaren leefbaarheid een 6,7. beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Bij elkaar brengen Tevreden over: • 1.190 verhuringen, bijna de doelstelling van 2022, maar wel dankzij een nieuwbouwpiek. • van alle huurwoningen is bijna 87% met een voor de primaire doelgroep betaalbare huur verhuurd. • daarmee zorgden we ervoor dat 78% van al onze woningen werd verhuurd aan de primaire doelgroep (doelgroep voor Passend Toewijzen). • besluit tot defi nitieve samenwerking seniorenmakelaars in Zoetermeer, in Delft een derde pilotjaar en gestart in Leidschendam-Voorburg. • van 2.000 huurders is de huur verlaagd naar een voor hen betaalbaar niveau, dankzij een eenmalige wettelijke regeling, waaronder uitwisseling met de Belastingdienst. • betere wetgeving voor inkomensafhankelijke huuraanpassing, mede dankzij Manifest Passend Wonen, waar Vidomes de basis voor legde. • geslaagde pilot Tweedoelgroepen-beleid! • betere informatievoorziening door advertenties met foto’s en plattegronden en een etalage waar senioren kunnen zoeken naar een geschikte woning. 1 2 3 4

Seniorenmakelaars Vidomes Neutraal over: • oplopende wachttijden. De afgelopen jaren groeide de wachttijd in de regio Haaglanden met gemiddeld vijf maanden per jaar. In 2021 vlakte de groei af van 72 naar 73 maanden. Minder tevreden over: • eenmalige huurverlaging gold ook voor kleine huishoudens in grote woningen. Dat kostte veel onnodige huurinkomsten, en het gaat de doorstroming niet helpen. beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Goed georganiseerd Tevreden over: • feestelijk 100-jarig jubileum ondanks coronabeperkingen. • succesvolle invulling van merendeel vacatures; trots op doorstroom van negen medewerkers naar andere functie intern. • eigen ontwikkeling van collega’s dankzij: succesvolle ronde Lekker Bloeiend-workshops, veel trainingen/opleidingen en het goede gesprek hierover. • voortgang in VidoWerken - hybride werken bij Vidomes. • intensieve samenwerking tussen Control en Compliance om integraal risicomanagement verder te implementeren. • doorontwikkeling van klantportaal ‘Mijn Vidomes‘ en stappen voorwaarts in digitalisering. • fi nanciële sturing en gezonde positie ultimo 2021, alle toetsratio’s staan op ‘groen’. Neutraa • oplopend zie 4% (norm: 3, andere corpo • voortgang im Control’ om r • mooie stapp maar blijft ui 1 2 3 4

a e , po m r p it al over: ekteverzuimpercentage ,5%); vergeleken met poraties is dit nog laag. mplementatie ‘Fully in risico’s beter te beheersen. pen in beheer van ICT, itdagend. Minder tevreden over: • hoog personeelsverloop vergeleken met 2020. • impact van aantal vacatures op behalen van HR-doelen. • Veel ad-hocwerk zorgde voor vertraging of uitstel van projecten. beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Financiële positie Tevreden over: • onze fi nanciële huishouding en sturing: de basis staat. We sturen actief op onze fi nanciële strategie, met focus op langetermijncontinuïteit en maximaal maatschappelijk bijdragen binnen de grenzen van wat fi nancieel verantwoord is. • het halen van alle fi nanciële normen die onze toezichthouders stellen. We kunnen voor onze huurders fl ink blijven investeren in woningen en leefomgeving (wijken). • de B-score in de Aedes-benchmark op het onderdeel bedrijfslasten. We blijven ons inzetten om onze doelmatigheid verder te verbeteren en dat is gelukt in 2021. • het verder vormgeven en optimaliseren van inkomsten uit subsidies, waardoor we meer kunnen investeren. Neutraa • de papieren w vastgoed met • het grotendee begroting: nie investeringsp zijn volledig ge De realisatieg 2020 wel ster 1 2 3 4

a w t ee e pl ge g r al over: Minder tevreden over: waardestijging van ons t ruim € 223 miljoen. eels realiseren van de et alle voorgenomen plannen (vastgoed) gerealiseerd. graad is ten opzichte van rk verbeterd. • de blijvende druk op onze kasstromen. Die komt enerzijds vanuit het dempende eff ect uit het (wettelijke) huurbeleid met daarbovenop een hoge belastingdruk (zelfs zonder verhuurderheffi ng). Anderzijds hebben we te maken met sterk gestegen bouwkosten voor het beheren, vernieuwen/verduurzamen en uitbreiden van ons vastgoed. • Wat aan ‘eigen middelen’ overblijft om vrij te investeren is beperkt. Dus moeten we fl ink bijlenen om onze plannen waar te maken. Dat kan niet eeuwigdurend in hetzelfde tempo. beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

4 Communicatie: een terugblik 1 2 3 4

beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Communicatie: een terug Unieke bezoekers vidomes.nl 185 Verzonden mails huurdersnieuwsbrief Verzonden mails stakeholdersnieuwsbrief Weergaven video’s Geactiveerde accounts Mijn Vidomes t/m 31/12/2021 32 1 5 9 1 2 3 4

g 5 2 1 5 9 gblik 2021 5.351 2.473 1.687 5.949 9.140 2020 184.863 18.462 1.850 2021 12.376 beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Nieuwsbrief Mijn Vidomes Als we kijken naar het aantal unieke paginaweergaven, dan scoren de pagina’s in het klantportaal Mijn Vidomes opvallend hoger dan in 2020. Denk hierbij aan de inlogpagina, het factuuroverzicht, pagina ‘contracten’ en de reparatiebeslisboom. Mooi om te zien dat steeds meer huurders Mijn Vidomes weten te vinden én gebruiken! Mijn Vidomes Door een campagne kreeg ons adressenbestand in 2020 een enorme boost. Dit aantal steeg in 2021 naar rui 8.500 huurders; bijna de helft van alle huurders! We hebben een gemiddeld openingspercentage van 64,9%. Dit is behoorlijk hoog, want volgens de ‘Nationale E-mail Benchmark’ was de gemiddelde open ratio in 2019 namelij 40,1%. Bij de @stake, de nieuwsbrief vo zakelijke relaties, zien we een lichte daling in het aantal verzonden mails en kliks, maar volgens de benchmarkresultaten presteren we nog steeds bovengemiddeld. Nieuwsbrief 1 2 3 4

e ui j o n Social media e uim Video jk oor n In 2021 breidden we onze videocollectie verder uit met zeven video’s over onder andere duurzaamheid. En we maakten en monteerden zelf onze eerste eigen smartphonevideo voor de Kinderraad. Er zijn minder video’s gemaakt dan in 2020 en dat zien we dan ook terug in het totaal aantal weergaven; dit aantal is namelijk gehalveerd. Wel zien we dat eerder gemaakte video’s over bijvoorbeeld ‘Mijn Vidomes’ nog steeds bekeken worden. Video’s LinkedIn Volgers 2021 Berichten 2021 3.839 (+17,5%) 93 (+31%) Facebook Volgers 2021 Berichten 2021 1.404 (+ 13%) 210 (+ 40%) Twitter Volgers 2021 Berichten 2021 2.153 (-1,2%) 32 (+18,5%)  Facebook  LinkedIn  Twitter beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021

Vidomes honderd jaar Op 13 april 2021 bestond Vidomes precies honderd jaar. Een mijlpaal om trots op te zijn. Het hele jaar stond dan ook in het teken van dit jubileum. Met activiteiten voor huurders en medewerkers zorgden we voor een positieve noot in een lastige coronaperiode. Ook was het een mooi moment om terug te blikken op wat Vidomes in honderd jaar bereikt heeft. We begonnen het jubileumjaar op 13 april met een online feestje voor (oud)medewerkers en andere genodigden. Ook lanceerden we ons jubileummagazine. Voor kinderen organiseerden we een wedstrijd waarmee ze hun droomslaapkamer konden winnen. Verder zette Vidomes alle bewoners geboren in 1921 in het zonnetje. Op hun verjaardag kregen zij een mooie bos bloemen. Aan het eind van het jaar deelden we nog honderd verrassingspakketten uit. Hiervoor konden huurders elkaar of zichzelf nomineren. 1 2 3 4

Jubileummagazine 100-jarige bewoners beknopte versie Vidomes jaarverslag 2021 Lucky, winnaar dierendagactie Droomslaapkamer prijswinnaars

Al 100 jaar verschil maken Beknopte versie van het jaarverslag 2021 REDACTIE Vidomes ONTWERP Pony Design Club vidomes.nl/jaarverslag

1 Online Touch

Index

1. 1
  2. inhoud
  3. 3
  4. voorwoord
  5. 5
  6. Onze missie en visie
  7. 7
  8. Onze missie
  9. 9
  10. Onze strategische visie: verschil maken!
  11. 11
  12. Onze zes strategische thema’s