3

De 49 ‘Fotopeintures’ in deze catalogus zijn in diverse maten te bestellen. Het grootste gedeelte van deze ‘Fotopeintures’ zijn gemaakt op een formaat van ca. 150 cm (langste zijde). ‘Fotopeintures’ zijn door Pim Westerweel gemaakte en digitaal bewerkte foto’s. Het zijn dus eigenlijk ‘Lichtschilderijen’. Hij gebruikt zijn originele digitale bestanden/foto’s als palet om mee te schilderen. Door deze bewerking zijn de beelden ontdaan van hun fotografische werkelijkheid. Zijn hele leven lang heeft hij al foto’s analoog, later ook digitaal, bewerkt. Deze zijn gebruikt in reportages, platenhoezen en dessins voor textiel en papier. Foto’s bewerken is al zo oud als het ontstaan van de fotografie evenals foto’s die dienen als voorbeeld voor schilderijen. De analoge fotografische mogelijkheden met b.v. ‘doordrukken’ van wolken in de DOKA, gebruik van roodfilters bij zwart/wit fotografie, gebruik van infrarood films waren allemaal al middelen om de werkelijkheid te manipuleren. Zelfs de keuze maken van wat er wel in het beeld mag staan, en wat niet, is een verdraaiing van de werkelijkheid. Fotomontages waarin politieke ‘Kop’-stukken’ werden (en worden) vervangen laten een werkelijkheid zien die er niet is. De interpretatie van de werkelijkheid is dus altijd persoonlijk en bedrieglijk. Het digitale tijdperk heeft deze mogelijkheden gigantisch vergroot en heeft daarmee ook een grote invloed gehad op de nieuwsgaring, maar ook op de beeldende kunst.

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication