2

Parel-VO Kennismakingstraject voor high potentials n p Doelgroepen samenbrengen Daarnaast zijn er een aantal gezamenlijke bijeenkomsten georganiseerd voor alle potentials; om van elkaar te leren én om elkaar te stimuleren. Daar leren de lerarenopleiding en scholen ook van! De potentials uit het bedrijfsleven kijken immers met een andere blik naar het onderwijs en kunnen zo bijdragen aan innovatief en loopbaangericht onderwijs. De leerlingen kunnen juist de mensen uit het bedrijfsleven inzicht geven in hoe zij de huidige leerlingen beter kunnen bereiken. Wat heeft het opgeleverd? In totaal volgden 20 kandidaten het oriëntatietraject: • 2 kandidaten uit het bedrijfsleven • 8 kandidaten via het UWV • 10 leerlingen van vo-scholen 5 volwassen kandidaten zijn gedurende het traject afgevallen; 1 volwassen kandidaat heeft zich aangemeld voor de lerarenopleiding. Dat klinkt als weinig, maar is toch 10%! De jonge potentials hebben een duidelijk beeld gekregen van het lerarenvak. Over één jaar zal blijken of ze zich aanmelden voor de lerarenopleiding. Wat waren de knelpunten? Het contact met bedrijven verliep moeizaam. Veel bedrijven zitten zelf te springen om personeel en kregen het gevoel dat met het project goede werknemers werden ‘weggekaapt’. Daarom werd via het UWV gezocht naar een nieuwe doelgroep: werklozen met affiniteit voor het onderwijs. Dit leverde na een informatiebijeenkomst (met 60 geïnteresseerden!) uiteindelijk 8 deelnemers op voor het traject. De overstap van bedrijfsleven naar onderwijs is groot. De insteek van het project was dan ook om die afstand te verkleinen, door ‘potentials’ te laten proeven van het onderwijs. Toch liepen zij vaak nog tegen organisatorische problemen aan, zoals gewijzigde lesroosters. Juni 2019 a K n k n e h t e s T l a n s e i p n p u v k b A k t r r O n p e i r a j e g t P a a l

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication