14

Criteria voor hypotheek senioren verruimd De Nationale Hypotheek Garantie NHG heeft de acceptatiecriteria voor senioren die willen verhuizen verruimd. Daardoor wordt de leencapaciteit voor ouderen op een verantwoorde manier verhoogd waardoor ze alsnog naar een nieuwe woning kunnen doorstromen. De verruimde criteria worden inmiddels door alle of vrijwel alle hypotheekverstrekkers toegepast. Geldverstrekkers kunnen hypotheekaanvragen van AOW-ers of mensen die over maximaal 10 jaar de AOW-leeftijd bereiken voortaan toetsen op basis van de werkelijke lasten, in plaats van de gangbare financieringsnormen. NHG komt met dit initiatief omdat veel ouderen wel willen verhuizen maar moeilijk een nieuwe hypotheek kunnen krijgen. “We zien geregeld dat ouderen willen verhuizen maar door aangescherpte financieringsnormen geen nieuwe hypotheek krijgen. Opmerkelijk als je je realiseert dat in veel gevallen de nieuwe hypotheeklasten lager uitvallen dan de hypotheeklasten van hun bestaande woonsituatie. Dat heeft te maken met de vastgelegde methode waarop geldverstrekkers de maximale hypotheek berekenen”, verklaart Arjen Gielen, algemeen directeur van NHG. “Door het introduceren van deze nieuwe toetsingsvorm, helpen we senioren hun verhuiswens te realiseren en bevorderen we de doorstroming op de huizenmarkt.” Met de introductie van de nieuwe toetsingsmethodiek maakt NHG het voor geldverstrekkers makkelijker om maatwerk te leveren. Dat levert de volgende voordelen op: - Ouderen kunnen op een verantwoorde manier meer lenen om hun verhuiswens te realiseren - Ouderen krijgen makkelijker toegang tot een levensloopbestendige woning - De doorstroming op de woningmarkt wordt bevorderd - Ouderen krijgen eerder zekerheid of hun verhuiswens realiseerbaar is. De totale besparing van de verhoging van de AOWleeftijd sinds 2013 komt daarmee op bijna 4 miljard euro. Dit jaar is de AOWleeftijd werkgelegenheid, premies, directe en indirecte belastingen en op het aantal mensen dat langer aanspraak zal maken op andere uitkeringen zoals arbeidsongeschiktheids-, werkloosheids- of bijstandsuitkeringen. Het probleem met het berekenen van deze indirecte effecten is volgens het CBS dat ze in sterke mate afhankelijk zijn van het gedrag van mensen. Zo is het bijvoorbeeld moeilijk om te bepalen in hoeverre de verhoging van de AOW-leeftijd meespeelt in iemands keuze om langer door te werken. Vorig jaar is in totaal 37,4 miljard euro aan AOW uitgekeerd. Tien jaar eerder was Hogere AOW-leeftijd levert 1,7 miljard op De verhoging van de AOW-leeftijd heeft de schatkist vorig jaar zo’n 1,7 miljard euro opgeleverd. Dit is het bedrag aan AOW-uitkeringen dat in 2017 direct is bespaard vergeleken met een situatie waarbij de AOW-leeftijd nog steeds 65 jaar zou zijn. In 2017 was de AOW-leeftijd 65 jaar plus 9 maanden. Dat meldt het CBS in het jaaroverzicht Overheidsfinanciën 2017. 14 verder gestegen naar 66 jaar. De komende jaren zal de AOW-leeftijd in stappen verder omhoog gaan. Met elke verdere verhoging van de AOWleeftijd zullen de jaarlijkse besparingen toenemen. De genoemde bedragen betreffen alleen de directe effecten op de AOW-uitkeringen. Verhoging van de AOW-leeftijd heeft echter ook talloze indirecte effecten, bijvoorbeeld op de dat nog ‘maar’ 25,2 miljard euro. De uitgaven aan de AOW stijgen jaarlijks zowel door een toename van het aantal gerechtigden als door een halfjaarlijkse indexering. Het aantal AOW-gerechtigden bedroeg eind vorig jaar 3,4 miljoen terwijl dat tien jaar eerder nog 2,7 miljoen was. Na een jarenlange stijging zijn de uitgaven aan AOW-uitkeringen als percentage van het bruto binnenlands product (bbp) in 2017 echter gedaald. Vorig jaar ging het om iets minder dan 5,1 procent van het bbp; in 2016 was dit nog ruim 5,2 procent.

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication