11

steld worden. De toezichthouder (De Nederlandsche Bank) verwacht ook een bepaald kennisniveau. Wij zijn echter geen pensioendeskundigen, als lid van het Verantwoordingsorgaan moet je ook en vooral je gezonde boerenverstand gebruiken. Dat geldt ook voor de voorzitter, je zit met 18 mensen en die moeten allen tot hun recht kunnen komen. Het is overigens niet altijd makkelijk om voldoende geschikte leden te vinden maar tot nu toe is het wel steeds gelukt.’’ Klinkt dat alles nogal formeel, in de praktijk gaan de verschillende organen soepel met elkaar om, benadrukt Brader: ‘’We hebben als VO adviesrecht, geen veto, we kunnen dus niet iets wegstemmen. Maar het bestuur luistert wel goed naar onze mening en houdt daar ook rekening mee. Conflicten tussen het bestuur en het Verantwoordingsorgaan komen eigenlijk niet voor. Het bestuur weet dat goed anticiperen en in goed overleg handelen versnellend werkt. Er moet een goede werkverhouding zijn, hoewel nog niet 100 procent is uigekristalliseerd wat ieders rol is. Het werkt ook goed omdat we elkaar vertrouwen. Dat is anders geweest, een aantal bestuurders komen uit de vakbond of juist van de kant van de werkgevers en dat stuitte wel eens op wantrouwen. Nu snapt iedereen dat we allemaal hetzelfde belang dienen.’’ Ruud Peys Enquête Totaal bezoeken Medio november vorig jaar hebben wij een enquête onder onze leden gehouden. 3134 Leden hebben de enquête bezocht. 1506 Leden hebben de enquête volledig ingevuld. De belangrijkste resultaten vindt u op volgende pagina’s (12 en 13). een groot aantal leden heeft de moeite genomen om ons ook nog van commentaar te voorzien. Het was voor ons niet verrassend dat u het eens bent met de hoogte van de contributie. Toch hebben wij gemeend deze te moeten verlagen. Nu ons aantal leden zo sterk is gegroeid stijgen onze inkomsten en menen wij dat € 0.75 per maand voldoende is om onze kosten te dekken. Het feit dat u heeft aangegeven te vinden dat wij uw belangen goed behartigen en aan uw behoeften tegemoet komen sterkt ons in de gedachte dat wij op de goede weg zijn. Op onze vragen over de ledenvergadering heeft 95 % van de respondenten aangegeven niet te komen en dit ook niet te zullen doen als wij uw reiskosten vergoeden. Toch hebben wij gemeend om een afspraak met de Nederlandse Spoorwegen te moeten maken om het voor u aantrekkelijker te maken. Juist omdat er de laatste tijd zoveel te doen is omtrent de pensioenen hopen wij dat u meer geïnteresseerd bent en met ons mee wilt denken en praten over de toekomst van ons pensioenstelsel. Wij hopen u dan ook te treffen op 29 april a.s. in Amersfoort. Een belangrijk onderdeel van onze enquête betrof communicatie. Daarbij gaat het met name over onze nieuwsbrieven en onze website. Wij realiseren ons dat wij lang niet al onze leden bereiken met onze website en e-mails. Een groot aantal van u benn Voltooid nn Gelezen nn Onvolledig schikt niet over een computer en/ of email. Wij blijven u dan ook op de traditionele manier via nieuwsbrieven op de hoogte houden. Slechts 28% van degenen die de enquête hebben ingevuld bezoekt de website regelmatig. Toch is dit voor ons de snelste manier om u van informatie te voorzien en zullen wij ons blijven inspannen om onze website zo actueel mogelijk te houden. Wij zijn voornemens een aantal aanpassingen te doen waardoor de website makkelijker leesbaar en toegankelijker wordt. Wat betreft de nieuwsbrieven; u heeft aangegeven tevreden te zijn over de frequentie van driemaal per jaar (89.9%) en ook over de inhoud (83.5). Een aantal van u wil naast de nieuwsbrieven nog graag een extra e-mail ontvangen als er iets bijzonders te melden is. Wij zullen uw opmerkingen ter harte nemen om de nieuwsbrief leesbaarder te maken. Daarom hebben wij besloten om een magazine te maken; dit biedt ons meer mogelijkheden. Tijdens de ledenvergadering komen wij terug op de enquête. Wij maken u er wel vast opmerkzaam op dat u de gehele enquête kunt vinden op onze website. Geer Meershoek Bestuurslid Communicatie 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication