37

WERKEN 37 VAN 6 NAAR 150 WERKNEMERS HET VERHAAL VAN MEPAVEX LOGISTICSDIRECTEUR ARN VAN DER VORST Iedere Bergenaar kent ze wel: de honderden containers van het bedrijf Markiezaat Container Terminal en de immense magazijnen van Mepavex Logistics op het Bergse bedrijventerrein Noordland. Maar wat gebeurt daar eigenlijk? De baas zijn over al deze containers en magazijnen klinkt voor velen niet direct als een droombaan, maar de directeur van Mepavex, Arn van der Vorst, is stellig: hij heeft het leukste werk ter wereld! WE KENNEN HET BEDRIJF ALLEMAAL WEL VAN DE VELE MAGAZIJNEN DIE WE ZIEN, MAAR WAT DOEN JULLIE EIGENLIJK? “In een notendop: wij slaan producten op, van en voor klanten over de hele wereld. Zeventig procent van alle producten die wij opslaan in de magazijnen komt uit Europa, dertig procent uit overzeese landen. Alles wat bij ons binnenkomt, wordt met zorg gecontroleerd, uitgezocht en weer klaargemaakt of herverpakt voor de volgende bestemming. Dat is meteen ook waar onze kracht ligt: de nauwkeurigheid waarmee wij werken. Een bedrijf dat groeit van zes naar 150 werknemers moet wel ergens goed in zijn. In ons geval is dat met name de voorraadnauwkeurigheid respectievelijk de automatiseringsgraad. De lat ligt hoog; er mag hier niets fout gaan, en als dat onverhoopt wel gebeurt, kijken we naar de oorzaak, nemen we onze verantwoordelijkheid en herstellen we direct onze fout. Er zijn bedrijven die daar minder direct in zijn.” WAT MAAKT HET WERK ALS DIRECTEUR VAN DIT BEDRIJF ZO LEUK? “Mijn rol als directeur is alles in goede banen te leiden, het overzicht bewaren en vooral bezig te zijn met de dag van morgen. De dag van vandaag is verleden tijd. Dat maakt mijn werk zo uitdagend. De ontwikkelingen stoppen nooit. Op dit moment zijn we bezig met een nieuw opslaggebouw voor chemische stoffen, goed voor de opslag van 20.000 pallets. Daarmee groeit Mepavex naar 180.000 vierkante meter opslagruimte. De uitdaging zit hem voor de toekomst vooral in het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel in de logistiek nu en in de toekomst. Het is lastig om mensen op te leiden voor onze werkvloer omdat er constant nieuwe ontwikkelingen zijn en de lat steeds hoger ligt. Wij werken veel met gevaarlijke stoffen waarvoor precisie en vakmanschap wordt vereist. Daarnaast is de logistiek geen ‘fancy’ beroepstak. Laatst mocht ik spreken op de beroepenavond op een middelbare school in Bergen op Zoom. Je raadt het al: de politie en de landmacht trokken volle zalen, ik moest het doen met een handjevol leerlingen. Het imago van de logistiek kan wat dat betreft nog wel een duwtje in de goede richting gebruiken. We hebben tenslotte een heel mooi beroep middenin de logistieke hotspot van Nederland!”

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication