9

KLASSIEK VAN DE ARISTOKATTEN TOT JAPAN KLASSIEK GRAVENHOF De reeks klassieke concerten biedt ook een podium aan jong opkomend talent. De tweeëntwintigjarige harpspeler Evelien Vaneysendeyk speelde al op podia over de hele wereld. Haar ambities reiken dan ook ver buiten onze landsgrenzen. Ontdek haar op 9 maart in het Gravenhof voor ze de wereld verovert met haar harp. Wat inspireerde je als negenjarige om harp te leren spelen? Evelien Vaneysendeyk: “Als kind was ik verzot op Disneyfilms. Op een dag keek ik naar de film ‘De Artistokatten’ en ontdekte ik de jazzscène waarin de mooie witte kat op een harp speelt. Ik was meteen verkocht. Mijn mama speelde vroeger bugel en verwachtte dat ik ook de weg van koperen blaasinstrumenten zou inslaan, maar ik was gebrand om de harp te leren spelen. In Tessenderlo, waar ik opgroeide, kon ik geen harplessen volgen dus trok ik naar Beringen. Daar leerde ik Lieve Robbroeckx kennen. Zij werd niet enkel mijn lesgever, maar ook mijn mentor. Er ontstond een heel hechte band tussen ons, ik zou zelfs van moederliefde durven spreken. Ze gaat mee naar al mijn wedstrijden, van Oekraïne tot Japan. Zo’n relatie heb je niet vaak met een lesgever, ik vind het toch iets magisch.” Onder begeleiding van Lieve Robbroeckx nam je met succes deel aan verschillende wedstrijden. Van welke trofee droom je nog? Evelien: “Momenteel gaat al mijn aandacht naar mijn eerstkomende wedstrijd die in november zal plaatsvinden in Japan, de ‘Soka-Nippon International Harp Competition 2024’. In 2018 deed ik reeds mee bij de jongerendivisie. Deze keer neem ik deel bij de hoogste divisie, de druk ligt dus nu hoger.” Ook in je studies ga je internationaal: je rondde net je bacheloropleiding af aan The Norwegian Academy of Music in Oslo, Noorwegen, en je start binnenkort je masterprogramma in Berlijn, Duitsland. Hoe beïnvloeden deze verschillende locaties jou als muzikant? Evelien: “Ieder land heeft een andere relatie tot muziek en dat werkt inspirerend. In België heeft sport toch nog vaak de bovenhand, maar in Duitsland is cultuur een vaste waarde. Ook in Noorwegen is er meer ondersteuning, er worden vaak prijzen uitgereikt. In Noorwegen vond ik bovendien de rust om muziek te ontdekken. In die stilte leerde ik mezelf en muziek beter kennen. Geïnspireerd door de présence en de vlotte babbel van mijn mama leerde ik in België dan weer het sociale aspect van muziek spelen. Die verbinding met het publiek probeer ik op te zoeken bij ieder optreden.” Wat mogen we nog meer verwachten van je optreden op 9 maart in Gravenhof? Evelien: “Ik wil het publiek zo veel mogelijk aspecten van de harp leren kennen. Diverse muziekstukken uit verschillende periodes, maar ik wil het publiek ook alle kanten van de harp tonen. Kortom, variatie. In België leeft soms het idee dat harp niet meer is dan een engelachtig geluidseffect of een bijklank in een orkest. Tijdens mijn optredens wil ik het publiek verrassen door te tonen dat een harp veel meer kan zijn.” Solorecital harp, Evelien Vaneysendeyk ZONDAG 9 MAART 11.30 UUR © Madara Mezale ENSOR DANST, ELIXIR D’ANVERS KLASSIEK ACADEMIE HOBOKEN MUZIEK-WOORD-DANS ZONDAG 6 OKTOBER 11.30 UUR 75 jaar na zijn overlijden staat 2024 in het teken van kunstenaar James Ensor. Oostende, de geboortestad van Ensor, viert het hele jaar het werk en leven van Ensor. Vanaf 28 september is ook Antwerpen aan de beurt. Een logische keuze, want Antwerpen heeft de grootste Ensorcollectie ter wereld. In vier Antwerpse expo’s kan je de invloed van Ensor ontdekken in de kunst, mode en fotografie. Gravenhof voegt aan dit rijtje zijn invloed op muziek toe. Naar aanleiding van het Ensorjaar 2024 heeft Elixir d’Anvers een programma samengesteld rond de composities van James Ensor en zijn tijdgenoten. Belgische componisten die geroemd werden tot ver buiten onze landsgrenzen voor hun toegankelijk repertoire. Violist Hans Cammaert en pianist Tom Deneckere steken deze licht klassieke muziek van Ensor en tijdgenoten in een nieuw kleedje. Herbeleef de gloriedagen van het mondaine Oostende bij het begin van de vorige eeuw in Academie Hoboken. © Johannes Vandevoorde

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication