17

JUBILEUMKRANT 50 JAAR WIELERZESDAAGSE Pagina 9 Het ontstaan van de Wielerzesdaagse (vervolg) Al bladerend in het archief komen we het eerste verslag van deze commissie tegen. Een fragment hieruit: “In de Wielerzesdaagse gaat het er niet om wie het hardst kan rijden, dat is veel te gevaarlijk. We zullen een week lang de kinderen bezighouden d.m.v. een fietstocht waarin we om de 5 km een opdracht of rust verwerken. We zullen iedere dag ongeveer 35 km fietsen. De routes moeten gaan over rustige wegen en zo veel mogelijk door de bossen. De middagpauze wordt op een boerderij gehouden waar de kinderen soep of thee krijgen. Na de middagpauze is er een rust waarna we een bosspel doen. Dit bosspel moet ongeveer 1½ uur duren…” De Wielerzesdaagse is geboren! Het toenmalige Jeugdwerkbestuur geeft goedkeuring aan de plannen en het comité kan verder met de uitwerking ervan. Het moet uiteraard allemaal zo goedkoop mogelijk en dus worden bedrijven aangeschreven (op dat moment nog voornamelijk buiten Baarle). Eén bedrijf schenkt reclameshirtjes en daardoor ontstaat het idee van de ‘merkenploegen’. Met het wielerevenement Tour de France in het achterhoofd leidt dat tot het idee van het competitie-element met een gele en groene trui. De gratis ontvangen petjes kunnen dan mooi dienen voor het ploegenklassement. Handelshuis Van der Sluis wordt benaderd en stelt gratis een gele en groene trui beschikbaar. “… We zullen op de lagere scholen inschrijfformulieren uitdelen waarmee de kinderen van 8 t/m 13 jaar zich kunnen inschrijven. In het begin valt de deelname tegen want na de uiterste inschrijfdatum zijn er slechts 50 opgaven binnen, hoewel het inschrijfgeld slechts fl 2,50 is. Maar nadat er een stukje in het baarlese krantje is geplaatst kwamen we op 65 deelnemers. We gaan bedrijven aanschrijven met het verzoek om medewerking. Van verschillende bedrijven kregen we medewerking in de vorm van shirtjes, petjes, bekers, speldjes enz. Gebleken is dat het niet gemakkelijk is om aan gratis consumpties te komen...” Wist je dat…. Het aantal aanmeldingen in 2000 zo hoog was dat er voor de eerste keer een wachtlijst voor deelnemers moest worden ingesteld. Prijsuitreiking W6D 1969 in de aula van ’t Kloster’. Nadat de routes zijn uitgezet, de spelletjes zijn bedacht, de leiding is gezocht kan het spektakel beginnen… Daarmee is dan de eerste W daagse een feit! Zowel kinderen als leiding hebben er ontzettend van genoten. Alle reden dus om deze activiteit het jaar erna weer te organiseren… En zo zullen er nog vele volgen! Het is groter geworden, allerlei zaken zijn verbeterd en aanpassingen moesten gebeuren om de grote hoeveelheid deelnemers en leiding aan te kunnen. Het concept dat 50 jaar geleden door de initiatiefnemers is bedacht is al die jaren onveranderd gebleven! In de jaren 80 deed ik mee met de W6D als 13-jarige. De organisatie had voor Martie (stekkie) van de Kerkhof een speciale route gemaakt met veel kilometers om (ik weet niet waarom) ? Onze leiding Ruud de Rooy had per ongeluk (?) die route te pakken gekregen en wij, de kinderen, hadden de goede route. Maar hij zei dat hij de goede had, dus moesten we die rijden, dus jullie snappen dat wij vele kilometers hebben moeten omrijden!!!!! Anita van Tilburg 1970: In de BP-ploeg is ‘de Bredaseweg’ goed vertegenwoordigd. V.l.n.r. Peter Wouters, Kees Jacobs, Harrie Wouters, Ad Hendrickx en Johan Jacobs. 2000: Voor wie denkt dat een fiets repareren alleen mannenwerk is! 1992: Traditioneel ontvangen de deelnemers net voor aanvang van de ereronde een ijsje. Wim van Laarhoven heeft zijn handen vol.

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication